Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-25, 09:07   #1666
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Musik och löpning har aldrig fungerat för min del.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 09:45   #1667
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Ett par frågor;

Anser ni att man bör räkna jogging/lätt jogging som träning? Då med hänsyn till vila och till det faktum att man har ett rätt så späckat gym-schema (4 - 5 ggr vecka). Jag har kört det som en sorts "aktiv" vila och hittills har det fungerat.

Sen undrar jag, på mitt gym har man en sorts konditionsmaskiner som simulerar jogging, fast med motstånd. Alltså man kan hålla händerna på ett par rörliga "spakar" och fötterna i ett pedaler, typ.

En vanlig maskin tror jag. Brukar finnas bredvid trappmaskinen.

Min fråga är om det är rimligt att man förbrukar runt 500 kcal på en sådan vid en KV på 85 och med ett 12 - 14 gradigt motstånd på 20? Att det inte är exakt så inser jag, men är siffrran ens rimlig?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 10:02   #1668
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Ett par frågor;

Anser ni att man bör räkna jogging/lätt jogging som träning? Då med hänsyn till vila och till det faktum att man har ett rätt så späckat gym-schema (4 - 5 ggr vecka). Jag har kört det som en sorts "aktiv" vila och hittills har det fungerat.

Sen undrar jag, på mitt gym har man en sorts konditionsmaskiner som simulerar jogging, fast med motstånd. Alltså man kan hålla händerna på ett par rörliga "spakar" och fötterna i ett pedaler, typ.

En vanlig maskin tror jag. Brukar finnas bredvid trappmaskinen.

Min fråga är om det är rimligt att man förbrukar runt 500 kcal på en sådan vid en KV på 85 och med ett 12 - 14 gradigt motstånd på 20? Att det inte är exakt så inser jag, men är siffrran ens rimlig?
Jag räknar jogging/lätt löpning som träning, om än lätt träning. Aktiv vila innebär typ promenader, transportcykling osv för min del. Får väl citera Joe Friel: "There's no such thing as a recovery run". Löpning innebär alltid en påfrestning på kroppen (flera ggr kroppsvikten för varje steg), även om det går långsamt och kanske inte tränar konditionen så mkt. Men vad man räknar som träning eller inte är ju högst individuellt.

Maskinen kallas crosstrainer och där överlåter jag till experterna att göra utlåtanden. Eddie Vedder t.ex.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 10:10   #1669
Olsson
Registered User
 
Olssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: helsingborg
Inlägg: 1 786
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Anser ni att man bör räkna jogging/lätt jogging som träning? Då med hänsyn till vila och till det faktum att man har ett rätt så späckat gym-schema (4 - 5 ggr vecka). Jag har kört det som en sorts "aktiv" vila och hittills har det fungerat.
Frågan är då vad "räkna som träning" innebär? Ett återhämtnings pass har och ska ha minimal konditionshöjande effekt. Ändå gör de nytta som en del i träningsprogram då övrig träning kan bli effektivare.

Jag skriver upp alla träningspass i träningsdagboken oavsätt om det är stenhårda konditionspass eller lätta återhämtningspass. Däremot bokför jag passen så jag i efterhand vet vad jag har tränat. Det är alltid bra att kunna gå tillbaka o titta på sin träning och förstå varför kroppen har reagerat som den gjort.
__________________
”I ett oändligt universum i en oändlig tid kommer allt att hända. Så allt är oundvikligt, även det omöjliga.”

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 11:51   #1670
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Linusg Visa inlägg
När ni är ute å springer, lyssnar ni på musik då?
Och vilken typ av musik föredrar ni i i löparspåren?



//Linus
Hemma lyssnar jag nästan aldrig på musik numera. Barnen överröstar den ändå Under löpning passar Kleerup utmärkt.
Någon som har tips på bra lurar? Sladden svänger och dinglar trots att den är under tröjan, pluttarna sitter inte bra i örat osv...

Senast redigerad av Illustrerade mannen den 2008-06-25 klockan 11:52. Anledning: Stavfel... Som jag ogillar extremt mycket...
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 12:12   #1671
Turbonisse
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm/Norrtan
Inlägg: 557
Ingen musik för min del, blir okoncentrerad och får sämre tider. Men när jag sitter i sadeln fodras det musik i lurarna annars går det åt pepparn
Turbonisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 13:53   #1672
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag tror jag ansluter mig till er, musik på långdistans har jag aldrig provat, tror inte jag skulle gilla det.

Förresten är det dags för mitt andra pass nu. Gillar att navigera runt med karta och kompass så de följer med. Finns ingen vidare natur här, så det får bli lite mesig stadsnavigering, småstadsnavigering. Skall väl försöka ta mig ut till fejkskogen en bit i alla fall.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 15:22   #1673
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Musik är underbart på längre distanser. Skönt att kunna tänka sig bort och springa på rutin.
På korta och intensiva pass spelar musiken mindre roll, hör inte vad som spelas nuförtiden ändå, fokuserar bara på att springa.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 21:47   #1674
M|cke
Moppefukko
 
M|ckes avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Haninge
Inlägg: 365
Springer jag 5km så har jag musik i hela tiden.
När jag kommer över 10km så åker lurarna ur öronen för då springer jag mest i skogen och då blir det naturljuden som får komma fram.

Tidsmässigt verkar det kvitta för mig om jag kör 5km med eller utan. Och då springer jag hellre med musik i öronen än höra mig själv flåsa o flämta
M|cke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 16:22   #1675
Anna.L
SL-groupie
 
Anna.Ls avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 666
Lyssnar alltid på musik när jag springer själv för att slippa höra min egen andning. Har en lista med lite blandat på: Queen, Rocky-soundtracken, kent, The Hives och lite annat. Soundtracken till Rockyfilmerna är helt klart de mest motivationshöjande.
Anna.L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 19:32   #1676
soulmate
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Borås
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Det är ju lite annan design på diagrammen. Betydligt mer överskådliga med ST. Men smaken är ju olika.
'

OK, jag tittade på fel ställe i st så nu hittade jag det, thanks anyway
soulmate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 19:34   #1677
soulmate
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Borås
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av Linusg Visa inlägg
När ni är ute å springer, lyssnar ni på musik då?
Och vilken typ av musik föredrar ni i i löparspåren?



//Linus
Aldrig musik, det stör koncentrationen, hellre lyssna på fågelkvittret
soulmate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 09:08   #1678
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ingen som håller på med orientering? Ni som bor i norden har det ju väldigt bra.

Passet, fejkorientering:
Valde ut 3 punkter ganska lätta att känna igen på kartan. Packade kaffe, vatten och bröd i en sliten rygga. Stack. Bouldrade lite på en mur vid punkt 2. T-baks.

Har fortfarande inga löparskor utan bar kängor.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 11:14   #1679
soulmate
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Borås
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ingen som håller på med orientering? Ni som bor i norden har det ju väldigt bra.

Passet, fejkorientering:
Valde ut 3 punkter ganska lätta att känna igen på kartan. Packade kaffe, vatten och bröd i en sliten rygga. Stack. Bouldrade lite på en mur vid punkt 2. T-baks.

Har fortfarande inga löparskor utan bar kängor.

Jag håller på med orientering, eller rättar sagt har gjort sedan jag var liten. Har inte orienterat sedan förra sommaren men nu blir comeback på tisdag, med sjuhäradsmästerskap. Sen blir det lite andra sommartävlingar, tjoget, Hallands 3-dagars och 5-dagars (oringen) i sälenfjällen såklart
soulmate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 11:26   #1680
ulfalf
Går det så går det
 
ulfalfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 2 300
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ingen som håller på med orientering? Ni som bor i norden har det ju väldigt bra.

...
Jag ska mer eller mindre ofrivilligt göra min debut i orienteringssammanhang om två veckor drygt, i bergsloppet Ladonia Mountain Trophy. 2 mil fågelvägen mellan kontrollerna och 2 km stigning totalt. Kommer bli intressant! Är lite orolig för att springa vilse, men tydligen ska orienteringen vara ganska enkel - man ska tydligen komma åt alla kontroller via stigar. Mitt mål är att komma imål och visa för mig själv att utmaningen inte var för stor...
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)