Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-05-20, 13:48   #751
dt06mj2
Registered User
 
dt06mj2s avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 552
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Dock blir inte 1 dl mjölk mer än 50 kcal. Det är knappast(?) energimängden, gissar jag på, så vad är anledningen? Underhålla hungern?
Med 50 kcal kan du få en halv liter vatten att koka. Du får även tänka på laktosens insulinutsöndrande effekt. Om det ska vara såhär mycket rabalder kring lite mjölk kan man lika gärna skippa mjölken.
dt06mj2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 13:59   #752
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av dt06mj2 Visa inlägg
Med 50 kcal kan du få en halv liter vatten att koka. Du får även tänka på laktosens insulinutsöndrande effekt. Om det ska vara såhär mycket rabalder kring lite mjölk kan man lika gärna skippa mjölken.
I mjölk är det knappast laktosen som ger det primära insulinpåslaget. Visst lär även laktos påverka men den kraftiga insulinutsöndringen kommer från mjölkproteinet, speciellt vasslen.

Nu är inte II särskilt mycket att bry sig om kanske men i vilket fall som helst är mjölkprodukters höga II en följd av proteinet och inte laktosen.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 16:53   #753
phel
Registered User
 
phels avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 71
Lejon t ex kör ju ganska rejäla periodiska fastor... Och är ju biffiga. :P
phel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 18:01   #754
dt06mj2
Registered User
 
dt06mj2s avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 552
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
I mjölk är det knappast laktosen som ger det primära insulinpåslaget. Visst lär även laktos påverka men den kraftiga insulinutsöndringen kommer från mjölkproteinet, speciellt vasslen.
Hur vet du det?
dt06mj2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 19:07   #755
young_george
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 544
Citat:
Med 50 kcal kan du få en halv liter vatten att koka
!??!?!?!?!!?!

En kalori definierad som den nödvändiga energin för att höja temperaturen i ett gram vatten med en grad Celsius.

50kcal höjjer inte ens en halvliter vatten en grad.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 19:20   #756
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av dt06mj2 Visa inlägg
Hur vet du det?
Citat:
Conclusions: It can be concluded that food proteins differ in their capacity to stimulate insulin release, possibly by differently affecting the early release of incretin hormones and insulinotropic amino acids. Milk proteins have insulinotropic properties; the whey fraction contains the predominating insulin secretagogue.
Glycemia and insulinemia in healthy subjects after lactose-equivalent meals of milk and other food proteins: the role of plasma amino acids and incretins
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 80, No. 5, 1246-1253, November 2004
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 19:34   #757
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg
!??!?!?!?!!?!

En kalori definierad som den nödvändiga energin för att höja temperaturen i ett gram vatten med en grad Celsius.

50kcal höjjer inte ens en halvliter vatten en grad.
50 kilokalorier (kcal) är ju 50000 kalorier och 0,5l vatten väger ju 500g detta betyder ju att varje gram vatten har 100 kalorier vardera att leka med. Vilket innebär att temperaturen av vattnet kan få en förändring av /\\t=50 grader C.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 20:56   #758
Fjällbrynt
Jarod är bäst Admin!
 
Fjällbrynts avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 696
Citat:
Ursprungligen postat av dt06mj2 Visa inlägg
Hur vet du det?
Rookie mistake
__________________
Jojo-bantar med hopp om fred på jorden
Crossfitjournal, mot Regionals!
Fjällbrynt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 20:58   #759
young_george
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 544
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
50 kilokalorier (kcal) är ju 50000 kalorier och 0,5l vatten väger ju 500g detta betyder ju att varje gram vatten har 100 kalorier vardera att leka med. Vilket innebär att temperaturen av vattnet kan få en förändring av /\\t=50 grader C.
Very true dat. Dagen har varit alldeles för lång för mitt bästa känner jag.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 23:03   #760
dt06mj2
Registered User
 
dt06mj2s avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 552
Citat:
Ursprungligen postat av Fjällbrynt Visa inlägg
Rookie mistake
Förstod att det skulle vara lite väl mycket attityd i mitt svar, men det ville vara rakt på så jag fick ett rakt svar; vilket jag fick. Så jag är sjukt nöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av A.Steinbach Visa inlägg
Glycemia and insulinemia in healthy subjects after lactose-equivalent meals of milk and other food proteins: the role of plasma amino acids and incretins
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 80, No. 5, 1246-1253, November 2004

Tack!
dt06mj2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 04:47   #761
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av dt06mj2 Visa inlägg
Hur vet du det?
Därför att jag läst det till mig såklart. Nu har du fått svar av A.Steinbach under tiden jag var offline men givetvis skulle jag aldrig påstå det med sådan säkerhet om jag inte var säker på att det är så.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 18:11   #762
triscaL
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 26
En helt annan fråga än det som diskuteras just nu.
Jag arbetar hela dagarna i livsmedelsbutik och ansvarar för dryckesavdelningen vilket leder att jag lyfter mycket hela plattor öl, backar osv i alla möjliga höjder och det blir ju väldigt ansträngande efter x antal timmar. Dagarna blir ju nästan som träningspass ibland vilket fått mig fundera på om PF är något för mig?
Jag brukar äta mellan 14-22 i dagsläget, jobbar ofta 7-16 eller liknande.
Blir många timmar där utan mat och funderar på om man kanske bränner mycket muskler under den tiden från ansträngningen på jobbet utan mat. Visst inga större problem när man pluggar eller jobbar med något lite mer stillasittande yrke...
Men kan det annars värt att ta ca 10g eea uppdelat på dom timmar jag fastar eller ska man kanske inte ens tänka på det och bara köra på och få i sig tillräckligt mängd mat under mina 8 timmar? Är ute efter att bygga muskler nu inte deffa ifall det spelar någon roll..

mvh triscaL
triscaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 12:21   #763
gonza
Registered User
 
gonzas avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 316
Jag har tittat igenom tråden en del och finner det mesta väldigt intressant. Jag hittar dock inget om huruvida man kan fasta till att basera måltiden till enbart efter ett träningspass. Exempelvis:

- EAA (precis innan träning)
- Träning
- EAA (precis efter träning)
- Mat (30-40min efter träning ev. uppdelat på två gånger)

Detta var ett väldigt enkelt skrivet. Men vad tror ni, kan det funka?

Tack för svar.
gonza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 12:39   #764
dt06mj2
Registered User
 
dt06mj2s avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 552
Citat:
Ursprungligen postat av gonza Visa inlägg
Jag har tittat igenom tråden en del och finner det mesta väldigt intressant. Jag hittar dock inget om huruvida man kan fasta till att basera måltiden till enbart efter ett träningspass. Exempelvis:

- EAA (precis innan träning)
- Träning
- EAA (precis efter träning)
- Mat (30-40min efter träning ev. uppdelat på två gånger)

Detta var ett väldigt enkelt skrivet. Men vad tror ni, kan det funka?

Tack för svar.
Detta är nästan precis vad jag kört en längre tid. Tycker själv det funkar mycket bra. Däremot, eftersom jag har en svaghet för goda proteinbars, brukar jag äta dessa mellan EAAn efter träningen och maten.

Numera när jag inte ska gå ner i vikt så har jag gått över till att även inta ~20g dietcarbs innan tränignen.
dt06mj2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 14:29   #765
Jones
Superklen
 
Joness avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 447
Några tankar om periodisk fasta vilken jag använt mig av i drygt ett år:

Skönt att slippa att hålla på förbereda och ta med måtlådor till skola/jobb.

Smidigt att äta enbart 3 gånger/dag, vilket jag valt att göra.

Gött att kunna sova lite längre varje morgon beroende på att jag inte äter då.

Äter sig mätt vid varje måltid.

Betydligt enklare att deffa beroende på att man även under diet är övermätt under de åtta timmarna man äter. Under de resterande 16 blir inte fokus på mat lika stort som vid en vanlig deff då det helt enkelt inte är accepterat att äta.

Upplever det enklare att prestera på träning under dieten och bibehållningen av muskler känns även den bättre.

Mätt på kvällen om man fördelar sina timmar som jag brukar, stor fördel under diet i mitt tycke.

Ger en mer avslappnad inställning till kosten i stort.

Det enda negativa jag kan komma på är omgivningens tjat om att man inte äter osv. Detta är ju iofs något man drabbas av så fort man avviker från det normala gällande kost, alltså äta mest skit och fika varannan timme.

Senast redigerad av Jones den 2009-05-23 klockan 14:31.
Jones är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)