Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-30, 14:48   #1
glarg
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 6
Aktivera muskler innan lyft

Hejsan!

Första gången jag ger mig in i ett styrkeforum för att diskutera något som har fastnat i tankarna då jag inte riktigt finner något att läsa kring ämnet på internet som riktar sig mot det jag har funderat på. Om ni vet av någon sida får ni jättegärna dela länkar så att jag kan läsa vidare på ämnet.

Det jag har prövat nu i några veckor är att spänna muskeln som ska arbeta i vald övning tills att jag känner att det kniper åt bra i muskeln för att sedan sätta igång med övningen. Orsaken till att jag har testat denna metod är för att försöka stärka kontakten mellan muskel och huvud på ett enkelt sätt eftersom jag på senare tid i gymmet har haft svårt att få kontakt i musklerna i diverse övningar. Uppvärmnings set tycker jag inte heller har skapat lika bra kontakt i musklerna även om jag tycker att jag varit grundlig. Min tjej som är med mig och tränar, som även är relativt ny i gymmet, tycker även att hon känner av muskeln bättre och att muskeln belastas bättre när hon får aktivera musklerna precis innan lyftet.

Min tanke är då att man genom denna "föraktivering" stärker sin "mind-muscle" kontakt och att man är säkrare på vilken muskel som ska arbeta under lyftet. De för aktiverings övningar som jag har hittat är aktiveringsövningar som man gör i början av passet men inget som man kanske gör flera gånger under ett pass för att bibehålla "kontakten".

-Vad är era tankar om det?
-Är det någon som gör på ett liknande sätt?
-Finns det forskning kring detta område som liknar denna metod?

Vänligen, Glarg
glarg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 19:37   #2
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Delar din uppfattning. Jag har upptäckt att följande preppövningar gör susen för mig:

- hantelpress där pressar hantlarna stenhårt mot varandra under pressen med neutralt grepp. Gör att mina btöstmuskler gör jobbet och inte axlarna i bänkpress. Just i bänkpress behöver jag väcka pecsen. Väcker även latsen med reversed rows innan första uppvärmningslyftet

- bära 25 kilo viktkaka upp och ner för trappen till mitt hemmagym väcker röven inför böj/mark. Helt jävla suveränt och har gjort susen för framförallt min böj.
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 17:17   #3
glarg
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 6
Intressant Ziggekatten och tack för svar!

Om jag förstått det rätt så pressar du hantlarna mot varandra under själva settet för att bibehålla aktiveringen i musklerna? Kör inte hantelpress själv men jag kan tänka mig att man kan känna av bröstmusklerna mer om man mellan varje repetition klämmer ihop hantlarna. Hur gör du för att aktivera innan bänkpressen?

Går du upp för trappen inför alla set eller bara innan du sätter igång med själva övningen?
glarg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 18:22   #4
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Röven och aktivera den innan med hip-thrusts gör mig nog uppskattningsvis 5-10kg starkare i marklyft och knäböj. Funkar nog för benpress med men har ingen uppskattning på vikt.

Min röv är svag och platt. Jag tar inte i med den i rörelsen annars utan att föraktivera den.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 18:29   #5
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
När jag inleder ett ryggpass med några tynga lyft i rack pulls/shrugs/mark blir jag alltid snäppet starkare i nästkommande övningar
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 18:36   #6
Papa Pepe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 66
Jag gör också aktiveringsövningar ibland!

Tar t.ex gärna en 1.25 kg kaka (det såkallade "frimärket") och trycker ihop handflatorna mot varandra, med vikten i mitten. Funkar kanon för att värma upp bröstmusklerna innan bänkpress.

Tror inte det är dumt, eller ens särskilt ovanligt, med aktiveringsövningar före just för att stärka mind-muscle kopplingen. Vet att John "mountain dog" Meadows rekommenderar det bl.a och nämner ofta olika varianter i sina youtube-videos.
Papa Pepe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 18:57   #7
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Jag aktiverar typ alltid kroppen innan jag kör något. Utfallsgång, stretch, inch worms och lite annat innan jag ska köra böj exempelvis.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 08:18   #8
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av glarg Visa inlägg
Intressant Ziggekatten och tack för svar!

Om jag förstått det rätt så pressar du hantlarna mot varandra under själva settet för att bibehålla aktiveringen i musklerna? Kör inte hantelpress själv men jag kan tänka mig att man kan känna av bröstmusklerna mer om man mellan varje repetition klämmer ihop hantlarna. Hur gör du för att aktivera innan bänkpressen?

Går du upp för trappen inför alla set eller bara innan du sätter igång med själva övningen?
Du har förstått rätt. Det är så jag gör för att aktivera pecsen före första uppvärmningssetet i bänk.

Samma med konka viktkaka. Görs bara före första uppvärmningsset. När man väl är igång så håller sig musklerna aktiverade.
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 13:38   #9
glarg
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
När jag inleder ett ryggpass med några tynga lyft i rack pulls/shrugs/mark blir jag alltid snäppet starkare i nästkommande övningar
Tack för svar! Blir det även så när de övningarna inte har samma rörelsemönster? Jag tänker främst på latsdrag/chins då.


Citat:
Ursprungligen postat av Papa Pepe Visa inlägg
Jag gör också aktiveringsövningar ibland!

Tar t.ex gärna en 1.25 kg kaka (det såkallade "frimärket") och trycker ihop handflatorna mot varandra, med vikten i mitten. Funkar kanon för att värma upp bröstmusklerna innan bänkpress.

Tror inte det är dumt, eller ens särskilt ovanligt, med aktiveringsövningar före just för att stärka mind-muscle kopplingen. Vet att John "mountain dog" Meadows rekommenderar det bl.a och nämner ofta olika varianter i sina youtube-videos.
Jag ska ta och kolla på hans filmer!

"frimärket" har man ju sett folk göra på gymmet och jag kan tänka mig att man får extra lite mer spänning när man har en vikt som man gör det med istället för utan.

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag aktiverar typ alltid kroppen innan jag kör något. Utfallsgång, stretch, inch worms och lite annat innan jag ska köra böj exempelvis.
Kör du då utan vikter eller bara kroppsvikt?

Citat:
Ursprungligen postat av ziggekatten Visa inlägg
Du har förstått rätt. Det är så jag gör för att aktivera pecsen före första uppvärmningssetet i bänk.

Samma med konka viktkaka. Görs bara före första uppvärmningsset. När man väl är igång så håller sig musklerna aktiverade.
Jaja, då är jag med! Det känns ju som att man måste hitta sin övning som ställer in kontakten till rätt muskel.

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Röven och aktivera den innan med hip-thrusts gör mig nog uppskattningsvis 5-10kg starkare i marklyft och knäböj. Funkar nog för benpress med men har ingen uppskattning på vikt.

Min röv är svag och platt. Jag tar inte i med den i rörelsen annars utan att föraktivera den.
Det är väl så det känns för mig om jag inte föraktiverar musklerna innan lyften att vissa muskler glöms bort och inte utvecklas lika mycket som jag vill.





Tack för svar, allihopa! Roligt att se att det finns några andra som är inne på samma spår med aktivering innan lyft!
glarg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 14:01   #10
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Uppvärmning av nervsystemet. Relevant för styrketräning. Dock oklart om forskning finns i ämnet mer än BroScience.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 14:07   #11
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Uppvärmning av nervsystemet. Relevant för styrketräning. Dock oklart om forskning finns i ämnet mer än BroScience.
Underskatta aldrig BroScience. Det har visat sig att forskningen ofta behöver flera år för att hitta samma slutsatser.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.

Senast redigerad av Don H den 2019-12-02 klockan 14:09.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 14:12   #12
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Don H Visa inlägg
Underskatta aldrig BroScience. Det har visat sig att forskningen ofta behöver flera år för att hitta samma slutsatser.
Broscience är i grova drag ett nedsättande ord för empiri, något som utnyttjades mycket av kanske historiens mest framstående vetenskapsman, Filosofen själv.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 14:13   #13
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Broscience är ett ord som har blivit rejält urvattnat av studienötter. Man behöver ingen studie för att bekräfta saker som är helt uppenbart, även om siffror och sånt kan vara intressant. Om någon hävdar att man bygger muskler av att spendera mer tid i månljus kan man kräva en studie innan man tror på det. Man behöver ingen studie för att bekräfta att man blir hungrig av att inte äta. (eller att det är hjälpsamt för styrkan att värma upp CNS)
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 14:31   #14
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Broscience är ett ord som har blivit rejält urvattnat av studienötter. Man behöver ingen studie för att bekräfta saker som är helt uppenbart, även om siffror och sånt kan vara intressant. Om någon hävdar att man bygger muskler av att spendera mer tid i månljus kan man kräva en studie innan man tror på det. Man behöver ingen studie för att bekräfta att man blir hungrig av att inte äta. (eller att det är hjälpsamt för styrkan att värma upp CNS)
Källa?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 14:34   #15
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Källa?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)