Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-23, 18:43   #31
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Vilka jävla ligister vi har här i tråden!
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 18:45   #32
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Kom på en sak jag snatta med mig faktiskt. Plockade med mig en 900g Ica Basic vinigummi från köket när jag var inne och jobbade en helg (var själv på hela företaget). Rättfärdigar detta med att den hade gått ut i April
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 19:10   #33
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tolkade ditt inlägg som: ”Jag har aldrig stulit något, men jag vågar inte avslöja det, för det verkar för bra för att vara sant”.
Jamen absolut. Nu läser vi samma kapitel.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 20:17   #34
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Aldrig snattat något.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 20:41   #35
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
En hel drös småsaker har det blivit under åren. Klädet, hanskar, batterier, ficklampor, knivar, slipstift ect men det var rätt länge sedan. Det var ju också något ansågs helt ok av resten att norpa något man behövde så länge det var förbrukningsvaror.
Snattat eller stulit utanför jobbet har jag dock aldrig gjort.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 22:27   #36
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag resonerar så här: om någon förbrukningsvara eller föremål utan egentligt värde för företaget bara ligger och skräpar i månader kommer jag först fråga vad som kommer hända med det, vänta en period, fråga igen, och därefter ta saken om inget har hänt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 22:31   #37
muddler
Lekfarbror
 
muddlers avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Värmdö
Inlägg: 7 717
Jag tog en kapsylöppnare på ett jobb jag hade 2004, har den fortfarande i min nyckelknippa och den har verkligen kommit till användning genom åren. Annars har jag faktiskt inte tagit någonting, så trist är jag!
__________________
Triceps är en förkrümpt hästsko

Träning och grejer

Muddler läser ferdinand!
muddler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 22:50   #38
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det finns jobb med total dödtid, där det verkligen inte finns något att göra periodvis. Man får alltså inte ens gå ifrån och städa lokalen eller något. Jag har jobbat på ett sånt jobb (telefonintervjuare, medan datorn hämtade telefonnummer fick man bara sitta och glo), kan tänka mig att vissa vaktjobb är likadana. Där tycker jag att man ska få surfa så mycket man vill under dödtiden, men det kanske säger sig självt.
Om det finns dödtid så visst surfa på, men ofta så är dötiden bara att man är för fin för att göra annat skit. Dvs. finns saker man kan göra (som ingår i jobbeskrivningen), men självklart finns det jobb där man är helt låst och inte kan göra något annat och då är slösurf ok. Som sagt jag slösurfar, men bara när jag är så säker jag kan vara på att saker är rätt inställt. Men har alldeles för ofta på jobben jag gör att t.ex. en grafiker inte kollar stavning och att allt funkar, och sen i TV-sändning väl märker att de stavat Stockkholm eller att tabellen inte har all grafik, etc... det är lugnt att göra fel, misstag, sånt händer, men det är inte OK att skita i och testa saker, det är inte ett misstag utan det är att skita i och göra sitt jobb. Mitt jobb är ändå skönt att när jag fuckar upp så är det inga liv på spel, men pallar inte alla dessa gamlingar som ligger med liggsår osv. utan att det inte märks, 110% att de som jobbar på sådana ställen då och då ska kolla sina mobiler o köra en candy crush istället för att kolla sånt.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 23:16   #39
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Håller jag med, men i praktiken så är det så på allt för många arbetsplatser att folk sitter på mobilen eller slösurfar istället för att jobba när det finns riktiga uppgifter att göra. Hur man gör på privata företag skiter jag i så länge ingen skada uppstår, men offentliga sektorn ska fan jobba när de är på jobbet.
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Om det finns dödtid så visst surfa på, men ofta så är dötiden bara att man är för fin för att göra annat skit. Dvs. finns saker man kan göra (som ingår i jobbeskrivningen), men självklart finns det jobb där man är helt låst och inte kan göra något annat och då är slösurf ok. Som sagt jag slösurfar, men bara när jag är så säker jag kan vara på att saker är rätt inställt. Men har alldeles för ofta på jobben jag gör att t.ex. en grafiker inte kollar stavning och att allt funkar, och sen i TV-sändning väl märker att de stavat Stockkholm eller att tabellen inte har all grafik, etc... det är lugnt att göra fel, misstag, sånt händer, men det är inte OK att skita i och testa saker, det är inte ett misstag utan det är att skita i och göra sitt jobb. Mitt jobb är ändå skönt att när jag fuckar upp så är det inga liv på spel, men pallar inte alla dessa gamlingar som ligger med liggsår osv. utan att det inte märks, 110% att de som jobbar på sådana ställen då och då ska kolla sina mobiler o köra en candy crush istället för att kolla sånt.
Man kan ju också tycka att det är upp till arbetsgivaren att hitta rätt nivå på hur mycket man ska förväntas jobba. Det finns ju vissa jobb där man hela tiden kan hitta fler arbetsuppgifter. Men frågan är ju hur mycket man egentligen som individ kan förväntas ta ansvar för.

Jag antar att man inom vården tex skulle kunna stressa runt hela dagen och jogga från patient till patient för att hinna med så många som möjligt, och när man går hem ändå ha vetskapen om att det skulle behövas ett helt gäng ytterligare anställda för att hinna med allting som skulle behövas. Sen efter ett antal år på detta sätt så pallar man inte mer och "går in i väggen". Så då kanske man borde tagit det lite lugnare istället för att stressa. Kanske borde man ha spelat lite candy crush emellanåt för att hämta andan.

Det är iaf den bilden man får utifrån hur landstingsanställda pratar.

Sen är det ju också rätt intressant att man tycker att de som jobbar inom den offentliga sektorn har större skyldighet att "jobba häcken av sig" än privatantällda. Jag tycker nog i princip likadant. Men om jag tänker efter lite så vet det väl tusan om det egentligen finns några belägg för att tycka det.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 01:50   #40
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Man kan ju också tycka att det är upp till arbetsgivaren att hitta rätt nivå på hur mycket man ska förväntas jobba. Det finns ju vissa jobb där man hela tiden kan hitta fler arbetsuppgifter. Men frågan är ju hur mycket man egentligen som individ kan förväntas ta ansvar för.

Jag antar att man inom vården tex skulle kunna stressa runt hela dagen och jogga från patient till patient för att hinna med så många som möjligt, och när man går hem ändå ha vetskapen om att det skulle behövas ett helt gäng ytterligare anställda för att hinna med allting som skulle behövas. Sen efter ett antal år på detta sätt så pallar man inte mer och "går in i väggen". Så då kanske man borde tagit det lite lugnare istället för att stressa. Kanske borde man ha spelat lite candy crush emellanåt för att hämta andan.

Det är iaf den bilden man får utifrån hur landstingsanställda pratar.

Sen är det ju också rätt intressant att man tycker att de som jobbar inom den offentliga sektorn har större skyldighet att "jobba häcken av sig" än privatantällda. Jag tycker nog i princip likadant. Men om jag tänker efter lite så vet det väl tusan om det egentligen finns några belägg för att tycka det.
Självklart är det viktigt att ha en bra nivå så man inte stressar ihjäl sig, men t.ex. på äldrevård så ska de isf. gå till IVO om saker är fel, osv... ska inte behöva vara "oj, vi har brustit i rutinerna"-skitsnacket när man i flera år har varit underbemannade. Alltså, jag har inget emot om man får ha 5 min "rast" varje timme och lalla runt, t.ex. så har ju folk rätt till sina jävla rökpauser och isf. borde folk ha rätt till en candy crush-paus också. Jag är inte emot fenomenet att man sitter på mobilen, bara att det ska "sneakas" runt, eller tron "det kostar inget", klart som fan det kostar.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2019-10-24 klockan 01:52.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 02:35   #41
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Självklart är det viktigt att ha en bra nivå så man inte stressar ihjäl sig, men t.ex. på äldrevård så ska de isf. gå till IVO om saker är fel, osv... ska inte behöva vara "oj, vi har brustit i rutinerna"-skitsnacket när man i flera år har varit underbemannade. Alltså, jag har inget emot om man får ha 5 min "rast" varje timme och lalla runt, t.ex. så har ju folk rätt till sina jävla rökpauser och isf. borde folk ha rätt till en candy crush-paus också. Jag är inte emot fenomenet att man sitter på mobilen, bara att det ska "sneakas" runt, eller tron "det kostar inget", klart som fan det kostar.
Min poäng var ju just att det verkar som att ansvaret att hitta "den rätta nivån" i stor utsträckning verkar läggas på de anställda inom vården, och att det nog kan vara jäkligt svårt att hitta denna nivå. Speciellt just med tanke på att det faktiskt är rätt så allvarliga saker på spel. Jag tror ju inte de vårdanställda är mindre medvetna om detta än vad du är. Så risken verkar ju överhängande att man då kanske "jobbar ihjäl sig", eftersom arbetsgivaren inte är tillräckligt tydlig (eftersom arbetsgivaren hoppas att de anställda ska göra "mer än de egentligen behöver", eftersom de har för få anställda). Och antingen blir man då utbränd, eller så inser man att arbetsgivaren utnyttjar sina anställda till att försöka "fylla igen hålen" som orsakas av för snål budget. Och så ruttnar man på systemet och jobbar mindre eftersom man hatar sitt jobb. Säkert att vissa också hittar rätt balans och inte ruttnar på jobbet. Men risken känns ju överhängande att många går på någon av de nitarna jag nämnde. Iaf om denna bilden av vården stämmer, vilket jag inte har tillräcklig insyn för att uttala mig om.

Och poängen med allt detta är alltså att det är arbetsgivarens och de som allokerar pengar via budgetens fel att dessa problem uppstår. Ifall folk sitter på fikarummet och spelar candy crush istället för att vända på patienter med liggsår kanske är ett fel som uppkommit pga andra brister än att candy crush spelarna har dålig människosyn och är lata och själviska.

Sen tror jag ju iofs att man förmodligen är en rätt usel människa på det stora hela om man sitter och rullar tummarna medans folk ligger och blir vanvårdade runt omkring dig. Så man kan nog inte helt skylla det på politiker och arbetsgivare. Men jag tror inte det enbart är de anställdas fel heller, och lösningen är nog inte så enkel som att "jobbar man åt landstinget ska man fanimig inte såsa på jobbet".

Det är iaf en teori.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 02:37   #42
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Appropå det så blev jag plötsligt sugen på candy crush. Tror jag spelade det senast för fyra fem år sedan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 06:05   #43
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Det finns 3 olika anställda

1. De som ger allt hela tiden

2. De som sköter sig men endå kan spela lite candycrush, dom flesta hör till denna kategori

3. De som så gott som skiter i allt och håller sig knappt på en nivå de inte får sparken typ

Med tiden så sjunker dom flesta sakta mot nr 3, särskilt dom som lagt märke till att det inte har nån betydelse i vilken kategori du ligger i för du får ingenting för det. På ett sätt förstår jag nr 3 om du tvättar gamlingar dagarna i ända med dålig lön och underbemanning men då borde man kanske byta karriär
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 07:42   #44
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Det finns 3 olika anställda

1. De som ger allt hela tiden

2. De som sköter sig men endå kan spela lite candycrush, dom flesta hör till denna kategori

3. De som så gott som skiter i allt och håller sig knappt på en nivå de inte får sparken typ

Med tiden så sjunker dom flesta sakta mot nr 3, särskilt dom som lagt märke till att det inte har nån betydelse i vilken kategori du ligger i för du får ingenting för det. På ett sätt förstår jag nr 3 om du tvättar gamlingar dagarna i ända med dålig lön och underbemanning men då borde man kanske byta karriär
Jag är en nr 2, vilket är synd eftersom jag skulle tycka det var roligare att vara 1. Men eftersom det inte lönar sig med en enda extra krona där jag är nu så käns det lite som att bli lurad när 3:or tjänar lika mycket.
Går hem med gott samvete, men inte mycket mer.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 08:14   #45
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Det värsta är att det inte är nr 1 som ofta ens är mellanchef. Ibland undrar man varför endel fått sina positioner.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)