Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-04-02, 19:24   #1
udzie
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 26
Angry Magknip under löpning

Nu har jag fått nog av att varje gång jag ska ut och springa så efter ungefär 3-5km så börjar magen krångla som fasen och resten av rundan blir "skit"-jobbig. Är det vanligt att magen reagerar så här och finns det något man kan göra åt det? Riktigt trist när man satsar på milen och nästan behöver avbryta pga toabesök :\
udzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 19:50   #2
Sleigh
Registered User
 
Sleighs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 88
Kolla här: http://en.allexperts.com/q/Jogging-R...-running-1.htm

Är det i "magen" det gör ont eller i sidan som vid mjälthugg? Får du det när du cyklar eller simmar länge och intensivt? Hur länge har du joggat?
Sleigh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 20:03   #3
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Låter som en klassiker: löparmage.

Det finns ungefär lika många rekommendationer mot löparmage som det finns löpare, men några idéer som florerar är äta mer/mindre fibrer, drick ProViva före passet, ta en Immodium, havregrynsgröt rekommenderas ofta samt att besöka toan flitigt före träning även om behovet inte verkar föreligga.

Man kan springa där det finns en toalett att tillgå, men om man saknar de möjligheterna får man försöka laborera med de andra lösningarna ovan, eller göra en Enqvistare (för undan de bakre delarna av dina skjorts och utan att tappa tempo, trycka ut allt).

Äter du mycket fibrer t ex, eller kanske för lite? Dricker du sportdryck du inte tål?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 20:07   #4
udzie
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Sleigh Visa inlägg
Kolla här: http://en.allexperts.com/q/Jogging-R...-running-1.htm

Är det i "magen" det gör ont eller i sidan som vid mjälthugg? Får du det när du cyklar eller simmar länge och intensivt? Hur länge har du joggat?
Jo, det är magen som krabbar, ungefär som när man är dålig i magen och måste springa på toa. Dock så går det att uthärda, troligen för att det kommer i vågor. Spelar heller ingen roll om jag ätit 30 min eller 3-4 timmar före. Det händer inte på cyklen, aldrig upplevt det när jag simmat heller. Har hållt på och sprungit i ungefär 2 år, till och från det första året men mer seriöst sedan runt ett år tillbaka och nu för tiden springer jag dagligen.
udzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 20:09   #5
udzie
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Låter som en klassiker: löparmage.

Det finns ungefär lika många rekommendationer mot löparmage som det finns löpare, men några idéer som florerar är äta mer/mindre fibrer, drick ProViva före passet, ta en Immodium, havregrynsgröt rekommenderas ofta samt att besöka toan flitigt före träning även om behovet inte verkar föreligga.

Man kan springa där det finns en toalett att tillgå, men om man saknar de möjligheterna får man försöka laborera med de andra lösningarna ovan, eller göra en Enqvistare (för undan de bakre delarna av dina skjorts och utan att tappa tempo, trycka ut allt).

Äter du mycket fibrer t ex, eller kanske för lite? Dricker du sportdryck du inte tål?
Jag käkar gröt nästan varje morgon och är väldigt flitig på att äta knäckebröd, 4-5st om dagen (Detta pga alla spökhistorier om hur dåligt det är att äta bröd när man deffar )
udzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 20:10   #6
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Jag känner igen mig REJÄLT, ojojoj vad jag känner igen det.

Det enda jag kan säga är att det i mitt fall var en vanesak, till en början skedde det ofta att jag blev paniknödig och knappt hann hem. Sedan har det inträffat mer och mer sällan och nu aldrig längre. Kanske känns det lite som ett ljus i mörkret för dig att någon som det tidigare var ett jätteproblem för blev av med problemet helt naturligt bara genom att vänja sig.

Jag kan dessutom nämna att det har med intensitet och göra för mig också. Min mage reagerar mer när jag springer fort än långsamt, aldrig några problem med att hinna hem längre och aldrig att jag tvingas avbryta ett pass idag. Men dock känner jag en rejäl skillnad vid lättare distanslöpning jämfört med tröskelträning och/eller intervaller.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-04-02 klockan 20:19.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 20:12   #7
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Jag ser till att ha 3-5 timmar mellan mat och löpning beroende på vad som äts. Brukar eliminera alla sådana problem.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 20:15   #8
udzie
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg

Min mage reagerar mer när jag springer fort än långsamt, aldrig några problem med att hinna hem längre och aldrig att jag tvingas avbryta ett pass idag. Men dock känner jag en rejäl skillnad vid lättare distanslöpning jämfört med tröskelträning och/eller intervaller.
Detta har jag också märkt. När man springer och det börjar knipa så känns det naturligt att man drar ner på takten lite och då avtar det. Sen kommer man upp i hastighet igen och PANG, så börjar det trycka i magen. Sen håller det på så hela rundan. Irriterande, då det känns svårt att pusha sig på samma sätt

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-04-02 klockan 20:18.
udzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 20:27   #9
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
ta en Immodium
Det låter mindre smart för att inte säga direkt korkat. Imodium är inget man tar bara för att kunna utöva en idrottsaktivitet..
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 23:55   #10
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det låter mindre smart för att inte säga direkt korkat. Imodium är inget man tar bara för att kunna utöva en idrottsaktivitet..
Jag sa aldrig att han skulle göra något av det, bara repeterade vilka tips som brukar florera och imodium nämns nästan lika ofta som havregrynsgröt. Sen är det upp till var och en att bedöma vad som är rimligt och vettigt eller skulle kunna fungera.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 06:32   #11
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Jag sa aldrig att han skulle göra något av det, bara repeterade vilka tips som brukar florera och imodium nämns nästan lika ofta som havregrynsgröt. Sen är det upp till var och en att bedöma vad som är rimligt och vettigt eller skulle kunna fungera.
Det köper jag absolut inte när det handlar om läkemedel. Överhuvudtaget är det väl onödigt att repetera sådana saker som man inte vet att de fungerar/är bra för hälsan?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 06:45   #12
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
+123456789 på z_bumbi. Om det gäller OS kanske, men för vardagsträning ... I think not.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 08:21   #13
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det köper jag absolut inte när det handlar om läkemedel. Överhuvudtaget är det väl onödigt att repetera sådana saker som man inte vet att de fungerar/är bra för hälsan?
Fast nu fungerar det ju faktiskt för dem, och de som kör så har aldrig fått några problem? Vad ska man tro då?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 08:26   #14
ulfalf
Går det så går det
 
ulfalfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 2 300
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Jag ser till att ha 3-5 timmar mellan mat och löpning beroende på vad som äts. Brukar eliminera alla sådana problem.
Hade magproblem när jag var yngre och löptränade, sedan löptränade jag med tränare ett par veckor och han poängterade att man absolut inte ska äta nånting minst två timmar innan man ska ut och springa. Dricka kan man, inte i ofantliga mängder, men åtminstone lite. Sedan dess har jag aldrig haft problem med magen i samband med löpning och jag tänker inte överdrivet mycket på vad jag äter måste jag säga. Så håller med ovanstående talare. Även om det självklart kan vara ett individuellt problem så skadar det ju inte att ha en tom magsäck när man ska ut...
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 09:13   #15
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Ang. Imodium och detta med att använda läkemedel på annat sätt än vad de är avsedda för (vilket ibland är bra, ibland mindre bra):

Biverkningar, Imodium

Vanliga (1/10 - 1/100)
GI: Förstoppning, buksmärtor/kramper, kolik, illamående, flatulens, muntorrhet.
Neurol.: Yrsel, huvudvärk.

(Källa: FASS)
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)