Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-27, 14:30   #1531
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Linusg Visa inlägg
När ungefär vet man att man är redo för längre distanser.. Har trott att jag kört 3 km men det är bara c:a 2,5 det jag springer nu.. när kan/ska jag öka till säg 4-5 km ? Målet är att fixa milen innan augusti ialla fall..

//Linus
Öka när det känns bra. När du känner att du med lätthet springer din nuvarande slinga i behagligt tempo, kan du ju testa att springa lite längre. Kanske 1,5 varv. Ett tips är att inte öka både tempo och distans samtidigt bara, då blir det jobbigt!
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 15:09   #1532
Linusg
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrbottens inland
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Öka när det känns bra. När du känner att du med lätthet springer din nuvarande slinga i behagligt tempo, kan du ju testa att springa lite längre. Kanske 1,5 varv. Ett tips är att inte öka både tempo och distans samtidigt bara, då blir det jobbigt!
Då kör jag vidare på min distans ett par gånger till, åsså ökar jag farten istället.. =)
Linusg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 15:46   #1533
Linusg
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrbottens inland
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av Linusg Visa inlägg
Då kör jag vidare på min distans ett par gånger till, åsså ökar jag farten istället.. =)


Och jag kan lova att jag ökat farten idag.. Oj oj vad sliten jag är..
Kapade mitt tidigare pers med 1 minut och 18 sekunder..
Blev så arg på mig själv som gått å trott att jag sprungit 3 km när de i själva verket bara var 2,5.. Såå nytt pers på 2,5 km = 13:10 Nästa mål blir att komma under 13 minuter.. å de ska väl inte vara några större problem med rätt motivation.. Men nu blir det ben vila imorgon kanske springer in på gymmet å får en introduktion där.. Sen Torsdag blir de samma sväng igen, sen tror ja de blir att utöka till 4 km..

Nu ska jag duscha.. =)

//Linus - nöjd...
Linusg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 16:16   #1534
Bullaz
Registered User
 
Bullazs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 527
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP Visa inlägg
Haha ojdå det var inte meningen! Men rappotera när du har sprungit under 11 Så ska du få beröm!
Det ska du ha klart för dig att jag kommer göra. Vi hörs då!
__________________
hej hej hej hej hej!
Bullaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 17:21   #1535
Turbonisse
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm/Norrtan
Inlägg: 557
Kapade min tid på min 6.6km sträcka idag med "hela" 50sec, aja även små förbättringar är väll förbättringar.

Men funderar på att byta runda imorrn, men då kommer jag till frågan huruvida det är okej att löpa varje dag?(brukar bli ungefär 6-8km)

Vad tycker Ni att jag skall satsa på imorrn, ytterliggare en förbättrad tid på sträckan eller kanske "springa så länge som möjligt" dvs i lungt tempo.

H/David
Turbonisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 17:25   #1536
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Turbonisse Visa inlägg
Kapade min tid på min 6.6km sträcka idag med "hela" 50sec, aja även små förbättringar är väll förbättringar.

Men funderar på att byta runda imorrn, men då kommer jag till frågan huruvida det är okej att löpa varje dag?(brukar bli ungefär 6-8km)

Vad tycker Ni att jag skall satsa på imorrn, ytterliggare en förbättrad tid på sträckan eller kanske "springa så länge som möjligt" dvs i lungt tempo.

H/David
50 sek är en enorm förbättring. Efter några år är man glad om man slår sina gamla tider med 1 sek.

Jag får intrycket av att du inte har hållt på med löpning speciellt länge? Isf är det inte att rekommendera att springa varja dag. Att springa så snabbt man kan eller så långt man orkar varje pass är kanske inte heller den bästa strategin. Vad har du för mål med löpningen och hur länge har du sprungit?
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 17:31   #1537
Turbonisse
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm/Norrtan
Inlägg: 557
Tack för input.

Nej jag "grön" i löpsammanhang, cyklat/ar en hel del men tänkte börja varva cykelträningen med lite löpning allt för att få hjärtat och lungorna i bättre trim.

Mål, tja vill klara av att löpa en mil, har dock aldrig försök mig på det, vill bli lite "varm i kläderna" innan jag ger mig på ett försök.

Kanske ska ta en rask promenix imorrn istället.

H// David
Turbonisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 17:47   #1538
M|cke
Moppefukko
 
M|ckes avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Haninge
Inlägg: 365
Hmm första gången jag sprang på 8år så drog jag av 8,8km utan större problem.
2dagar senare 1mil, 2dagar senare 1mil osv.
I söndags gång nr 5 när jag var ute o löpte kom jag 22.83km på lite över 2timmar i behagligt tempo.
Hade ingen vätska med mig samt började känna mig lite slut så jag bröt o gick hem dom sista 2.5km som nedvarvning. Känns rätt ok idag i benen.
Visst är man lite slut men inte i närheten av när man kört benen på gymmet.

Har dock cyklat ganska mycke dom senaste åren så kondis finns nog som tur är.

Kanske borde satsa lite mer seriöst på detta o löpa

Tror nog att många orkar längre än vad dom tror bara att man ger upp lite lätt.
För mig släpper jobbighetskänslan efter 5-6km o sen flyter det på.

Blir iaf Lidingöloppet nästa år med grannen är spikat. Funderar på och ta det i år bara för att ha erfarenheten av ett lopp.

Senast redigerad av M|cke den 2008-05-27 klockan 17:49.
M|cke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 19:54   #1539
Linusg
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrbottens inland
Inlägg: 36
Ni som lyssnar på musik medans ni springer, har ni något tips på hörlurar som är bra? Och hur undviker ni att kabeln hoppar omkring i största mån?
Själv kör jag med mobiltelefonen som ljudkälla och har den liggandes i jackfickan, vet dock inte hur jag skall lösa det nu då det blir varmare och jackan åker av.. Vill inte springa å hålla den i handen heller, å kabeln är för kort att nå ner till byx fickan.. Tips någon?

//Linus
Linusg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 20:03   #1540
sascha
Registered User
 
saschas avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 312
Citat:
Ursprungligen postat av Linusg Visa inlägg
Ni som lyssnar på musik medans ni springer, har ni något tips på hörlurar som är bra? Och hur undviker ni att kabeln hoppar omkring i största mån?
Själv kör jag med mobiltelefonen som ljudkälla och har den liggandes i jackfickan, vet dock inte hur jag skall lösa det nu då det blir varmare och jackan åker av.. Vill inte springa å hålla den i handen heller, å kabeln är för kort att nå ner till byx fickan.. Tips någon?
Kör själv koss the plug, brukar aldrig ramla ur öronen. Kabeln placerar jag innanför min tröja/tshirt, vilket gör att den inte flänger. Angående placerandet av ljudkälla vid värme så funkar det bra om du har byxor/shorts med en ficka. Löpartights med en bakficka är . Nu säger du förvisso att din kabel är för kort, men mitt förslag är då att du inhandlar nya lurar/skaffar en förlängningskabel!
sascha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 20:08   #1541
M|cke
Moppefukko
 
M|ckes avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Haninge
Inlägg: 365
Dessa kör jag enligt tips tidigare.
Kör dem med en liten mp3 spelare.

Sennheiser Hörlurar Sport PMX 70
http://www.webhallen.com/prod.php?id=59765

Tog 15-20min i vänja sig men sen funkar det bra.

Får man ej länka så ta bort länken.
M|cke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 21:11   #1542
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Linusg Visa inlägg
Ni som lyssnar på musik medans ni springer, har ni något tips på hörlurar som är bra? Och hur undviker ni att kabeln hoppar omkring i största mån?
Själv kör jag med mobiltelefonen som ljudkälla och har den liggandes i jackfickan, vet dock inte hur jag skall lösa det nu då det blir varmare och jackan åker av.. Vill inte springa å hålla den i handen heller, å kabeln är för kort att nå ner till byx fickan.. Tips någon?

//Linus

Skaffa en hållare att fästa runt överarmen, t.ex. en sån här: http://kolozzeum.com/forum/showpost....postcount=1468
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 22:41   #1543
myggan
mot 100 pannor
 
myggans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 940
Har insett att jag bör köpa någon form av pulsklocka. (Dels för att jag inte har något att ta tid med nu överhuvudtaget och dels för att det verkar vara bra att veta puls inför intervallträning osv)

Pulsklockorna varierar ju stort i pris och jag har ingen aning vilket nivå jag bör lägga köpet på.
Jag är inte superseriös på något sätt utan vill ha en funktionell praktisk klocka som funkar hyfsat och stämmer någorlunda.
Har ni några råd på modeller, eller kan ge tips vad som skiljer de dyra från de billiga och vad man får för pengarna.
myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 23:54   #1544
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Citat:
Ursprungligen postat av M|cke Visa inlägg
Hmm första gången jag sprang på 8år så drog jag av 8,8km utan större problem.
2dagar senare 1mil, 2dagar senare 1mil osv.
I söndags gång nr 5 när jag var ute o löpte kom jag 22.83km på lite över 2timmar i behagligt tempo.
Hade ingen vätska med mig samt började känna mig lite slut så jag bröt o gick hem dom sista 2.5km som nedvarvning. Känns rätt ok idag i benen.
Visst är man lite slut men inte i närheten av när man kört benen på gymmet.

Har dock cyklat ganska mycke dom senaste åren så kondis finns nog som tur är.

Kanske borde satsa lite mer seriöst på detta o löpa

Tror nog att många orkar längre än vad dom tror bara att man ger upp lite lätt.
För mig släpper jobbighetskänslan efter 5-6km o sen flyter det på.

Blir iaf Lidingöloppet nästa år med grannen är spikat. Funderar på och ta det i år bara för att ha erfarenheten av ett lopp.
Bra jobbat!
Men jag måste vara lite pessimistisk och varna dig för att löpa för mkt. Eftersom du har bra kondis från cykeltränigen så är det mycket möjligt att du springer längre än vad som är nyttigt för dina ben / leder / knän... Det tar lång tid för allt sånt att vänja sig vid den belastningen som 20km innebär!
Lycka till!
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 06:59   #1545
Turbonisse
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm/Norrtan
Inlägg: 557
Yes!!! Satte min första mil idag, resultatet blev exakt 10km@50,20sec.

Nu ska jag vila både resten av dagen och imorrn.

Hejs!
Turbonisse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)