Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-25, 11:55   #1
Hjortonet
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 6
Hur snabbt bygger kroppen muskler och vad pysslar min kropp med?

Hej!

Jag är kvinna, 33 år, 166cm och undrar om någon kan hjälpa mig med mina funderingar. Vill vara seriös med min träning men är förvirrad.

Har alltid varit mer eller mindre aktiv och normalviktig med "lite extra". Sista åren legat på 66-69kg.

Detta år:
Mådde dåligt jan-mars och åt dåligt/inget och tränade inget och gick ner från 65 till 60.
Började i mars ta hand om mig och äta hyfsat och åka mycket skidor och hamnade på ett stabilt 63.
I maj började jag gym 2 gånger i veckan och sprang 5-6km 3 gånger i veckan. Fortfarande 63.
Nu i juli tappade jag kost och träning under 2-3v. Åt skit. Brukar gå upp lätt såna gånger och gick upp till 65.
I slutet av juli bestämde jag mig för att träna regelbundet och äta bra och hitta balans.

Mitt problem är att jag sen en månad tränar 5 dagar på gymmet (lyfter tungt) och springer 3 dagar i veckan 5-6km och ibland intervall i backe. MEN jag har exakt samma vikt. 65kg. Rubbas inte ett smack. Jag VET att man inte ska bry sig om vågen och jag vill faktiskt denna gång hitta en ny livsstil och hitta min kropp så som den är tänkt att den ska se ut utan extra plufsigt fett, så jag vet att allt det är ytterligare en anledning att inte kolla vågen.

Men jag kan inte hjälpa att jag undrar! Hur är det möjligt? Jag kan liksom inte tro att jag på en månad byggt muskler som gjort att vågen verkar ha stannat på 65? Känns omöjligt även fast jag ser att armar och axlar blivit lite större. Men förut så tappade jag alltid typ 2kg när jag la om kost och började träna (doxk aldrig kört hårt på gym 5dar per vecka).

Jag kan inte plocka bort så mycket onödigt heller från kosten. Försöker få i mig protein och brukar lyckas komma upp i ca 120g per dag. Äter inte rena kolhydrater så som bröd, pasta, ris, potatis. Enda är lite osötad mysli på morgonen. Resten är grönsaker, bär och nån frukt.

Vill verkligen ha hjälp. Är förvirrad. Går allt rätt till? Stressar jag bara? Jag vill känna att jag tränar rätt och bygger mig starkare och lite större och blir mer tajt och får bort det fett jag har på magen.

Oerhört tacksam.
Hjortonet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-25, 14:32   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Hej!

Att använda vikten och vågen som utvärdering är inte alltid det bästa, särskilt som kvinna och när det handlar om så små ändringar i vikten som 5 kg.

Det är också dumt att använda träning som redskap för att gå ner i vikt. Det är något som främst sköts via kosten. Visst ökar träning energiförbrukningen men det är inte så enkelt i slutändan.

Det viktigaste är nog att låta saker ta lite tid och utvärdera då och då, kanske en gång i månaden, eller om du vill oftare, varannan vecka. Går styrkan framåt och du känner dig större och starkare, bra. Om vikten står still när allt annat går framåt, bra. 65 kg tränad är och ser bättre ut än 60 kg otränad.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-25, 14:44   #3
Hjortonet
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 6
Tack för svar!
Jag vet att kosten är det viktigaste i en viktnedgång och jag vet att det är att begära mycket om jag samtidigt vill gå ner samtidigt som jag vill bygga muskler. För jag vill faktiskt det. Och det tar ju tid så tålamod är ju a och o. Och troligtvis så kommer min kropp att förändras till det bättre för mig utseendemässigt. Så jag vet att jag borde slänga ut vågen och vara tålmodig. Men, jag ville mest ha en förklaring till det hela. Hur det är möjligt att stå still när jag i en månad verkligen striktat till det och tränar massor jämfört med tidigare. Återigen, 2 kg muskler byggs väl knappast på 1 månad?
Hjortonet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-26, 09:52   #4
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Nej du har inte byggt 2 kg muskler på en månad.

Hur många kalorier äter du varje dag?
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-26, 14:05   #5
Hjortonet
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 6
Tack för ditt svar.
Jag har inte hittills vägt mina grönsaker jag äter så kan inte svara exakt. Men en extremt strikt dag ser ut så här av det som jag har räknat på snabbt för att få ett hum:

Frukost 2.5dlfil, 1dl osötad mysli, 1dl proteinpulver, bär
Blir i kcal 290kcal+mysli+bär

M-mål: protein+1dl mjölk +2 morötter
I kcal: 200kcal+morötter

Middag: massa grönt och oftast ost eller fisk
Kcal 100g ost 250kcal +grönsaker

Kväll: 200kcal från proteindrink

Blir närmare 1000kcal plus sen allt grönt jag äter samt mysli och bär och nån frukt ibland. Är inte ett högt intag tror jag.

Senast redigerad av Hjortonet den 2018-08-26 klockan 14:07.
Hjortonet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 11:17   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Det där är också, som du själv skriver, en "extremt strikt" dag. Hur många dagar ser ut sådär? Hur ofta avviker du från det? Det ser ut att vara väldigt lite mat.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 20:26   #7
Hjortonet
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 6
Ja... jag har börjat köra maten mer och mer så. Mycket pga att jag ser vikten så blick stilla. Kan vara dagar med lite mer kalorier i matväg ibland (om jag hälsar på mamma ha ha) och ibland dagar med fika om någon fyllt år tex. Men äter jag hemma så äter jag oftast strikt så. Känner inte att jag nånstans kan plocka bort mer kolhydrater för äter knappt några rena sådana. Därför rätt frustrerad.
Hjortonet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 21:41   #8
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
Viktstillestånd händer alltid då och då när man dietar. Nöter man bara på med underskott så släpper det till slut. Fast det brukar handla om 5-10 dagar kanske och inte en hel månad.

Har det verkligen stått still i en månad, prova att sänka ytterligare några dagar eller lägg in ett par rejäla långpromenader.

Man blir ju lite psykologiskt sänkt av att inte se att det händer någonting på vågen. För mig brukar långa promenader alltid hjälpa till att knuffa ner vikten när det stått still ett tag.

Skaffa gärna någon app som MyFitnesspal eller liknande där du enkelt kan lägga in allt du äter, så blir det lätt att få en klar bild om vart du faktiskt ligger när det gäller kaloriintaget.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 21:45   #9
Hjortonet
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 6
Tusen tack för svar!
Ska nöta på. Kanske äta magrare protein istället för mycket ost. Ska kanske skaffa en sån app. Ger inte upp!
Hjortonet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-02, 07:48   #10
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortonet Visa inlägg
Tack för ditt svar.
Jag har inte hittills vägt mina grönsaker jag äter så kan inte svara exakt. Men en extremt strikt dag ser ut så här av det som jag har räknat på snabbt för att få ett hum:

Frukost 2.5dlfil, 1dl osötad mysli, 1dl proteinpulver, bär
Blir i kcal 290kcal+mysli+bär

M-mål: protein+1dl mjölk +2 morötter
I kcal: 200kcal+morötter

Middag: massa grönt och oftast ost eller fisk
Kcal 100g ost 250kcal +grönsaker

Kväll: 200kcal från proteindrink

Blir närmare 1000kcal plus sen allt grönt jag äter samt mysli och bär och nån frukt ibland. Är inte ett högt intag tror jag.

Jag är kvinna,och kör styrka 163cm och väger 65 kg och körer5 pass i veckan
så här kan en vanlig dag se ut för mig i mat väg,så kan du ju jämföra

Frukokost: Havregryn och whey
mellis:kyckling,grönsaker och ris
Lunch:Kött,eller kyckling,grönsaker,ris,eller potatis
mellis:whey och havregryn
innan träning:bcaa,malto
efter träning:whey,malto
Middag:samma som lunch
Kväll:kvarg med hallon,eller blåbär
så ser en vanlig dag för mig
Lördagar fyller jag upp kroppen med extra mat,och äter va jag vill

Jag får bra resultat på träningen,fasten jag har den åldern jag har.
Mat inom styrketräningen är ca 70% och träningen 30%

Tjejer är oftast rädda för att käka.Med den vikten och åldern,du har så kan du ligga på 2000 kcal om dagen utan problem
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 22:52   #11
Hjortonet
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 6
Tack för ditt svar!
Hjortonet är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)