Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-24, 05:02   #7501
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Lät underbart med så go och jämn asfalt, bra jobbat.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Ja 2km är helt svart och ny!!! Få utfarter och typ helt platt största delen.

Kan dock vara en hel del hundägare och barnvagnar...
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 20:27   #7502
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Axeln fortfarande risig sedan simningen i onsdags. Försökte mig ändå på lite styrketräning för rygg, mage och biceps före jobbet imorse. Inga övningar som innebar armarna i axelhöjd eller över.

Nu på kvällen så blev det ett distanspass i för dagen relativt tufft tempo. Siktade på att hålla 5:00 tempo hela tiden. Ett tempo som jag borde kunna hålla över 21km.
Vid 8-9km så låg vinden lite fel och jag fick slita en aning i en backe så krafterna tog slut.
Ökade förvisso farten sista 4km men pulsen och kraften i baksida lår var emot mig. Var tillbaka vid bilen strax innan 13km så det fick räcka idag.
4:58 blev tempot till slut, så jag höll mitt mål iallafall.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 10:53   #7503
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Hej! Har du några erfarenheter från Sandsjöbacka trail som går av stapeln under början av året? Jag är väldigt inne på 50K-loppet och jag vet att det är i dina trakter. Tror att 50 km är en förlänging av den tidigare marathon-distansen, därmed bör väl bansträckningarna vara ganska lika. Vet inte exakt vad jag är ute efter för svar men lite allmänt om terrängen och kuperingen hade väl varit trevligt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 13:52   #7504
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Ja den sträckan går utanför mitt jobb och genom min "hemmaplan" i Sandsjöbacka. Den längre sträckan går dessutom förbi mitt hus
Smidigt med start på gymmet som jag ibland tränar på. Men det innebär att det blir en del tråkig asfalt innan man väl kommer in i skogen. Själva skogen bjuder på väldigt varierande underlag och terräng så den är grym.
Däremot är det hårdpackad grusväg mellan Oxsjön och Sisjön. Lite asfalt för att komma in i Änggårdsbergen men väl där inne är det kuperat och fint igen.
Avslutningsvis så är det en ny sträcka in mot Skansen Kronan och där har jag faktiskt inte sprungit något ännu.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 13:57   #7505
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Ja den sträckan går utanför mitt jobb och genom min "hemmaplan" i Sandsjöbacka. Den längre sträckan går dessutom förbi mitt hus
Smidigt med start på gymmet som jag ibland tränar på. Men det innebär att det blir en del tråkig asfalt innan man väl kommer in i skogen. Själva skogen bjuder på väldigt varierande underlag och terräng så den är grym.
Däremot är det hårdpackad grusväg mellan Oxsjön och Sisjön. Lite asfalt för att komma in i Änggårdsbergen men väl där inne är det kuperat och fint igen.
Avslutningsvis så är det en ny sträcka in mot Skansen Kronan och där har jag faktiskt inte sprungit något ännu.
Okej, tycker att det låter som ett relativt gott betyg. Jag var dock så ivrig att jag redan har anmält mig Blev 50K. Var något sorts världsrekord i antal möjliga distanser, fanns fan allt möjligt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 10:49   #7506
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Minusgrader till jobbet och överfylld väska på hemvägen. Var så omotiverad till att cykla några längre omvägar så jag siktade in mig på Zwift istället.
Hittade ett event som hette social groupride. Lät smidigt tänkte jag då jag ändå inte ville köra så hårt.
Det var dock ett av de sämre eventen som jag vart med i. Kan till viss del bero på att det var Insbruck som vi körde i och där är det typ bara uppför i 35min.
Klungan splittrades direkt och ingen av dem jag hamnade med verkade vara intresserade av att hålla ihop. Så det blev typ ett helt vanligt freeride-pass.

Idag är vädret skit och jag ska på föräldramöte direkt efter jobbet. Så det blev bilen till jobbet. Via gymmet såklart
Axeln är tyvärr fortfarande skit så det blev ganska dåligt med bröstövningar, men helt okej för triceps och rehabövningar för axlarna.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 10:53   #7507
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag ställer lite mer frågor. Så länge som jag springer i bra höst-/vår-/sommarväder så känns inte skorna som något problem. Jag har genomfört ett trailhalvmarathon samt ett bergslopp i vanliga joggingskor utan att uppleva att det hindrade mig. Det känns dock som att det är en annan femma med en ultra i vinterklimat. Rent skomässigt, hur ska man tänka? Vad måste ingå i ens arsenal? Jag kan ingenting om broddar och dylikt. Enda jag vet om skor är att trailskor är bra om man riskerar att bli blöt samt att de har bättre fäste jämfört med vanliga joggingskor.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 11:12   #7508
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Har för mig att skuggan (Peter) körde med broddar ett år. Han tog helt enkelt av och på dem när det var halt eller inte. Jag tycker det är en bra idé i teorin, men är lite för bökigt rent praktiskt när det är -17.
Att köpa trailskor med metalldubbar eller för den delen dubba själv är nog att föredra. Även här så kan det vara tufft för fötterna i längden att ha hårda dubbar i sulan som trycker på. Jag fick rejäla blåsor på trampdynorna när jag testade. Sedan kanske de bara behövs första timmen på loppet när marken är frusen och sedan är de onödiga resten av tiden.

På benen är det oftast bäst att ha långbyxor. Och då menar jag inte bara mot kylan utan mot björbärssnåren och liknande.
Det brukar inte finns så många energidepåer på dessa lopp så "alla" kör med någon form av väst eller ryggsäck.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 12:43   #7509
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Tack! Det blir knepigt för oss minimalister när det inte fungerar att vara minimalistisk längre, för då kan man fan ingenting Dessutom krav på viss utrustning från tävlingsledningen. Tänker att detta får bli vintern där jag kittar upp mig. Om jag ändå ska fortsätta att springa så mycket som jag gör så kan jag lika gärna köpa ett par trailskor, samma sak med pannlampa, bara att frångå Biltema och köpa något rejält, kommer ändå att användas flitigt. Salomon-västen är mer relevant än någonsin att införskaffa. Och en jacka man kan springa i.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 13:31   #7510
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Att tänka på för vinterlöpningen; broddar är absolut bättre än ingenting. Första gången jag sprang Sandsjöbacka så kom vi till en uppförsbacke som i praktiken var en isgata, så folk som for som vantar. Flera halkade och drog i backen med rejäla smällar. Lite trist att avbryta loppet efter 1 km för att man slagit sig illa. Särskilt cykelbanor och sådana ställen mellan trailspåren var glashala, även senare under dagen då det var just minusgrader hela tiden. Sedan i själva skogen var det mer snö och gick bättre att springa utan broddar. Så vill man inte köpa dubbar att skruva i själv eller köpa färdigdubbade skor, så är broddar ett måste att ha med sig i västen/ryggsäcken. Det tar inte mer än någon sekund att dra på dem på fötterna, även om det så klart är ett störande moment att stanna upp lite på en tävling, men jag tyckte inte det var något svårt att dra på dem i massa minusgrader. De få som försökte springa förbi mig med hala skor sprang jag ju förbi igen när broddarna satt på och jag lämnade dem långt bakom mig då jag vågade trampa på över frusna vattenpölar och isiga rötter i skogen.

Färdigdubbade skor är bättre i grepp och egendubbade fungerar också. Å andra sidan att springa med dobbade skor på längre sträckor av asfalt/cykelbana etc är riktigt otrevligt för fötterna. Det tar bort mycket av dämpningen och efter ett tag så känner man dobbarna trycka in i själva foten precis som jimmy råkade ut för. Jag klarade mig rätt bra dock, jag kände bara av en enda dubb som jag ska placera annorlunda i år. Skorna som jag skruvade in lösdubben i hade redan rätt så tjocka gummidubbar, så det var nog därför jag slapp känslan av att de pressades in.

Att enbart köpa trailskor och komma ut med gummit på isgator är kasst, däremot är trailskor med sin naturliga gummidubbning fantastiskt på snö.

Mössa, vantar är ett måste, visselpipa oftast obligatoriskt, sedan en varm skaljacka av något slag. Halkar man och stukar sig och måste börja gå (eller får kramp eller något) så kyls man av äckligt fort när man är svettig och det är -16. Långt ute i en skog och kanse 45-minuter av haltande ut till en landsväg är sådär skoj. Jag har en dunjacka som inte väger ett skit i en plastpåse i västen på ryggen. Sommartid kör jag med en aluminiumfilt som alltid finns med.

Vad gäller pannlampor så gillar jag Petzl's. Köp ingen tung kluns om du inte ska verkligen fokusera på nattorientering osv. Spara pengarna och köp en liten Petzllampa som också är smidig att ha i löparvästen när man tränar på kvällarna. Händer något ute i skogen eller om man springer fel, så är det bara skönt att ha en nödlampa med sig.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-29, 16:47   #7511
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Nu har jag spenderat stora delar av min lilla lön igen
( Tur att jag inte har så många andra intressen och laster som påverkar budgeten. )

Ny pannlampa införskaffad inför Nattvasan och löpäventyr. Det blev en Lumonite Compass R.
Nya spetsar till rullskidstavarna och ett diamantbryne för att hålla dem vassa.
10kg proteinpulver och 3lådor med bars
Nya baklampor till cykeln och hjälmen.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-29, 19:23   #7512
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Nu har jag spenderat stora delar av min lilla lön igen
( Tur att jag inte har så många andra intressen och laster som påverkar budgeten. )

Ny pannlampa införskaffad inför Nattvasan och löpäventyr. Det blev en Lumonite Compass R.
Nya spetsar till rullskidstavarna och ett diamantbryne för att hålla dem vassa.
10kg proteinpulver och 3lådor med bars
Nya baklampor till cykeln och hjälmen.
Låter som bra investeringar. Blir indirekt investering i hälsa

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Journal | Blogg
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-30, 10:43   #7513
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Började söndagen med en trailrunda på Bohusleden och lite kringliggande stigar.
Inte så långt och inte så fort, men skoj att umgås med Mikelj och MackanB.

Micke dök upp i ett par skor passande för ändamålet
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-30, 12:09   #7514
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Va!? Har Micke köpt nya skor? Eller var. Det bra handbollsunderlag på stigarna idag?
Lät mysigt, bra tränat

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Journal | Blogg
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-30, 12:37   #7515
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Va!? Har Micke köpt nya skor? Eller var. Det bra handbollsunderlag på stigarna idag?
Lät mysigt, bra tränat

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Han har slagit på stort och köpt 2 (TVÅ!!!!!) par! Lär nog dröja ett decennium innan det sker igen
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)