Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-10, 07:17   #1
Paltkoma
Registered User
 
Paltkomas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: b
Inlägg: 286
Skulle -5 kg göra skillnad för löpning och pull-ups?

Väger 85 kg, varav 17% fett, enligt podpod. Är man på 45 år så 17% är helt hälsosamt. Jag trivs med min kroppskomposition, men funderar om hur stor skillnad det skulle bli för mig att göra pull-ups och springa om jag får bort 5 kg fett. Har upptäckt att jag gillar hinderlopp, nämligen. Någon med erfarenhet av att deffa för bli snabbare och lättare som kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur stor skillnad skulle -5 kg göra?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Paltkoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-10, 12:05   #2
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Jag kan variera hyfsat i vikt, men kanske inte så mycket som fem kg. Men när jag väger några kilo mer än ”önskevikten” sätter det sig mest i skallen. Känner mig tyngre, slöare och klenare. Fem kilo rent fett är en del. Tänk dig att du gör pullups med en vikt eller springer med en ryggsäck lastad med fem kilo. Det gör skillnad. Men mycket är mentalt, åtminstone för mig. Kan du gå ner fem kilo fett finns det nog väldigt få nackdelar. Testa!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-10, 12:22   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Frågar du svenbanan så har han en formel som säger att man vinner runt 20 sekunder per kg förlorad kroppsvikt på milen. Huruvida det stämmer låter jag vara osagt men ur en ren löparsynpunkt så är det ristat i sten att kroppsvikten har stor betydelse. Fem kg är en betydande viktförlust och borde således underlätta din löpning ganska så mycket. För mig är det en no-brainer att jag har mycket bättre förutsättningar att prestera i spåret på 87 snarare än 92 kg.

Det är omöjligt att ge dig ett exakt svar men klart är att fem kg skulle göra en kännbar positiv skillnad.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-10, 12:37   #4
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Paltkoma Visa inlägg
Väger 85 kg, varav 17% fett, enligt podpod. Är man på 45 år så 17% är helt hälsosamt. Jag trivs med min kroppskomposition, men funderar om hur stor skillnad det skulle bli för mig att göra pull-ups och springa om jag får bort 5 kg fett. Har upptäckt att jag gillar hinderlopp, nämligen. Någon med erfarenhet av att deffa för bli snabbare och lättare som kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur stor skillnad skulle -5 kg göra?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag kan inte säga något om löpförmågan men 5 kg mindre gör iaf för mig en markant skillnad i Pull ups. Jag kan normalt sett gissa +- något kilo vad jag väger beroende på hur pull-ups:en känns.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-10, 14:45   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Vill tillägga att du sannolikt har ännu större fördelar av en viktnedgång jämfört med någon som enbart löper. Dels blir du bättre på att löpa, dels blir du bättre på pull-ups och dels så blir du allmänt bättre på att ta dig över hinder.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-10, 16:15   #6
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
5kg gör definitivt skillnad. Testa själv. Häng på dig en viktskiva när du gör pullups, eller använd en viktväst när du springer.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-10, 20:46   #7
Paltkoma
Registered User
 
Paltkomas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: b
Inlägg: 286
Tack för uppmuntran att få till en bättre ocr-vikt, allihopa! Jag ska hitta en lämplig tvåmånadersperiod någon gång mellan nu och mars att ta tag i detta. Orkar inte räserbanta, så det får ta ett par månader. -5% skulle innebära ungefär 12% kroppsfett. Lägre än så tror jag inte att en 40-plussare som mig orkar ligga i längden. Finns visserligen superrippade medelåldersmän, men jag får intrycket att de måste vara väldigt noggranna med kost och träning.
Paltkoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-10, 20:53   #8
Paltkoma
Registered User
 
Paltkomas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: b
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Frågar du svenbanan så har han en formel som säger att man vinner runt 20 sekunder per kg förlorad kroppsvikt på milen. Huruvida det stämmer låter jag vara osagt men ur en ren löparsynpunkt så är det ristat i sten att kroppsvikten har stor betydelse. Fem kg är en betydande viktförlust och borde således underlätta din löpning ganska så mycket. För mig är det en no-brainer att jag har mycket bättre förutsättningar att prestera i spåret på 87 snarare än 92 kg.

Det är omöjligt att ge dig ett exakt svar men klart är att fem kg skulle göra en kännbar positiv skillnad.
Då skulle -5 kg innebära att jag pressar mitt km-tempo med 10 sekunder. Det skulle ju sitta väldigt najs, måste jag säga.
Paltkoma är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)