Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-14, 19:26   #11536
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Tagit in Mekonomen till "långa portföljen" idag, en skvätt Collector och British American Tobacco kom med också.

Resten nästan allt likviderat. Har en Turkietfond kvar och en låg-beta guldfond. Så typ 65% cash atm.
Hur resonerar du kring Mekonomen? Hur är deras omsättning/vinst fördelning mellan butik och verkstad?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 11:14   #11537
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Köper på mig ännu mer - detta börsfall kom rätt lägligt, då småaktier ofta brakar utför (trots goda nyheter som i detta fall).
Blir spännande, även om det är ett av mina minsta innehav

https://www.biostock.se/2018/10/2cur...-av-inditreat/


Sjunker som en sten under låg omsättning, utan några negativa nyheter (bara positiva sådana).
Stort ägande hos VD känns också betryggande.
Jag tackar och tar emot och köper mer, känner mig nuförtiden helt trygg med att ligga minus 10-15% i vissa innehav, då jag tror långsiktigt på casen.

För några år sedan fick jag panik om Atlant Stability (som jag ägde på den tiden) gick ner 0,2% en dag
Vilket vissa här inne kanske minns
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130

Senast redigerad av svag74 den 2018-11-15 klockan 11:16.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 11:47   #11538
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Efter en del fram och tillbaka med aktiehandlandet är det dags att faktiskt staka ut en ordentlig strategi och utveckla bättre disciplin. Tanken är att jag ska sköta investeringen i tre steg. Först sorterar jag ut fundamentalt bra företag via hemsidan Börsdata där jag hade tänkt att titta främst på lönsamhet, värdering och finansiell styrka. Sedan läser jag på mer om de relevanta företagen och sätter mig in i vad det gör, hur framtiden ser ut etc. Sist fattar jag ett beslut om jag ska köpa aktien.

Den investeringshorisont jag har är 1 år och längre.

Jag vet förstås att man inte kan använda en aktiescreener och kursvinnare bara ploppar ut men jag tycker det verkar vara ett bra första steg att sortera företag på.

För att mäta företags lönsamhet tänkte jag kolla på:
  1. Tillväxt av vinst/aktie. Jag tänker mig en årlig tillväxt med 10% de senaste 5 åren.
  2. Avkastning på eget kapital. Här har jag satt en lägsta nivå på 25% de senaste 5 åren.

Företages värdering:
  1. PE-tal. Ett värde mellan 0,1 till 15 tänker jag mig är rimligt men det här kan ju skifta otroligt mycket och massvis med bra företag har ju höga PE och fortsätter trots det att växa. Mottar gärna tips och råd gällande detta.
  2. Snitt PE de senaste 5 åren. Kan ju vara bra om aktien är lågt värderad jämfört med dess historiska PE.
  3. PE för branschen. Är aktien lågt värderad i förhållande till resten av branschen ser jag det som en fördel.
  4. PEG. Söker efter företag mellan 0,1 till 1 eller blir det för snävt?

Företages finansiella styrka: Här är jag osäker på hur jag ska gå tillväga och vilka nyckeltal som kan vara bra att titta på så jag mottar gärna förslag. Låg skuldsättningsgrad, hög kassa, hög soliditet, hög balanslikviditet etc. är ju alla bra saker men vad tror ni kan vara viktigast?

Ser det här upplägget någorlunda vettigt ut?

Tack på förhand!
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 18:47   #11539
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Hur resonerar du kring Mekonomen? Hur är deras omsättning/vinst fördelning mellan butik och verkstad?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Inte gjort så djup analys. Stor kassa nu efter emission, lågt P/E på runt 9, jag tror E't kommer öka eller åtminstone inte falla, vilket gör att jag tycker priset idag är attraktivt. Med kassan ska de expandera så vinsten lär öka framöver. Eget kapital 64kr aktie, kursen idag är 95kr. Jag har köpt en startposition som jag gladligen fyller på vartefter kursen fortsätter falla.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 19:30   #11540
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Inte gjort så djup analys. Stor kassa nu efter emission, lågt P/E på runt 9, jag tror E't kommer öka eller åtminstone inte falla, vilket gör att jag tycker priset idag är attraktivt. Med kassan ska de expandera så vinsten lär öka framöver. Eget kapital 64kr aktie, kursen idag är 95kr. Jag har köpt en startposition som jag gladligen fyller på vartefter kursen fortsätter falla.
Tänkte att det är en typisk bransch som faller som en sten vid lågkonjuktur eller förändrat ekonomiskt utrymme för privatpersoner, och deras verkstadsdel är sjukt överprisad.
En del av deras inkomst lär försvinna ifall dom goda tiderna börjar bli mer grå för dom svenska hushållen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 10:24   #11541
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Någon som investerat i Better Globe här? Vore intressant att höra era erfarenheter om företaget.

https://www.betterglobe.se/vart-arbete/vanliga-fragor/
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 11:45   #11542
kelk
Living life in peace
 
kelks avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 815
Scam.

https://dividendbomber.wordpress.com...tig-ponziscam/
https://ihallandeinvest.se/inlagg/ar...-ponzi-scheme/
kelk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 16:08   #11543
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
https://www.avanza.se/aktier/om-akti...3882/obstecare


Köpte dessa efter sommaren, bra PM förra veckan och rejäl uppgång senaste två handelsdagarna. Sitter FDAn lär de stiga mer, annars ned som en pannkaka. "Kul" bolag med liten handel och stor potentiell upp-(och ned)sida, för den som gillar risk
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 17:14   #11544
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Någon som investerat i Better Globe här? Vore intressant att höra era erfarenheter om företaget.

https://www.betterglobe.se/vart-arbete/vanliga-fragor/
Det snackas mycket om det på Twitter atm och hur Jan Bolmesson har försökt begrava sina connections med Better Globe. Tror definitivt det är en scam.

___________________

Köpt mer i British American Tobacco idag. Alldeles för stor reaktion på FDAs snack om att bannlysa mentol-ciggaretter i USA även inräknat övrig börsnedgång är nedgången för stor. Jag fortsätter gärna köpa mer neråt, har 50% av tänkt size än sålänge.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2018-11-19 klockan 17:15.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 21:26   #11545
Grazzafukkinrazzi
Pissening, no homo.
 
Grazzafukkinrazzis avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 916
Ska man slänga in en peng i Gladiator innan den stängs? Sugen att se vad de kan göra med insättning i dessa tider!
__________________
1:a U -82,5kg SM Bänkpress 2010
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan Visa inlägg
Skulle kännas som en liten seger.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur vågar ni ifrågasätta det faktum att jag är mer värd än en neger?
Citat:
Ursprungligen postat av PanikenAttacken Visa inlägg
jag kommer lämna mina föräldrar här på jorden medan jag dör, allt tack vare monster energy.
Grazzafukkinrazzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 21:30   #11546
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Grazzafukkinrazzi Visa inlägg
Ska man slänga in en peng i Gladiator innan den stängs? Sugen att se vad de kan göra med insättning i dessa tider!
Funderat på det men avgiften är brutal. Räknade och jämförde med någon indexfond och det blev inte så stor skillnad. Men det var baserat på senaste åren har jag för mig, kanske är med lovande i skakig marknad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 22:44   #11547
Grazzafukkinrazzi
Pissening, no homo.
 
Grazzafukkinrazzis avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Funderat på det men avgiften är brutal. Räknade och jämförde med någon indexfond och det blev inte så stor skillnad. Men det var baserat på senaste åren har jag för mig, kanske är med lovande i skakig marknad.
Precis. Jag tänker att är det någon gång avgiften kan vara befogad så är det väl i dessa oroliga tider. Har några dagar till på mig att fundera!
__________________
1:a U -82,5kg SM Bänkpress 2010
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan Visa inlägg
Skulle kännas som en liten seger.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur vågar ni ifrågasätta det faktum att jag är mer värd än en neger?
Citat:
Ursprungligen postat av PanikenAttacken Visa inlägg
jag kommer lämna mina föräldrar här på jorden medan jag dör, allt tack vare monster energy.
Grazzafukkinrazzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 11:08   #11548
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Fyfan nu är det rött �� minus 20% på totala värdet sedan ATH i september.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 11:29   #11549
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Funderat på det men avgiften är brutal.
1 % i fast förvaltningsavgift är inte alls farligt. 20 % på överavkastningen med highwatermark (lite oklart här tycker jag) är ganska standard. Visst, med möjligheten att ligga 150 % nettolång i en uppgång så ramlar ju avgiften in när man överavkastar nollränta.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 11:42   #11550
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
1 % i fast förvaltningsavgift är inte alls farligt. 20 % på överavkastningen med highwatermark (lite oklart här tycker jag) är ganska standard. Visst, med möjligheten att ligga 150 % nettolång i en uppgång så ramlar ju avgiften in när man överavkastar nollränta.
Gör lite räkneexempel på Avanza så förstår du vad jag menar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)