Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-16, 10:33   #1666
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Har kanske med 'sugrörsprincipen' att göra. Utan vakuum vill vattenpelaren falla ned, sätter du fingret för hålet så hålls vattnet kvar i röret. Pumpen cirkulerar vattnet men den behöver bara suga ned vattnet och inte trycka upp det. Det är en chansning skjuten från höften.
Men det är ju ett slutet system i cirkulation?


ifall jag häller vatten i en genomskinlig slang och får till ett vakuum samt får slangen att gå runt i en cirkel, så kommer ju inte vattnet ställa sig högre upp från gravitationen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 19:06   #1667
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Någon som har en del erfarenhet av laminat/klick-golv? Är Ikeas något att ha? Eller andra golv i 100kr/m2 klassen för den delen.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 12:04   #1668
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Hoppas lite synpunkter! Har försökt lägga på golvskiva på mitt golv-hål. Tycker det är ett jäkla bekymmer med alla millimetrar hit-och-dit!



Jag har gått från 22 mm golvskiva till 10 mm. Tycker fortfarande jag känner viss svikt i golvet...



Det som oroar, bortsett från svikt, är att jag noterar någon millimeter höjdskillnad mellan nya skivan och den omkringliggande golvskivorna. Lite knivigt dock för plastmattan ligger ovanpå vilket försvårar bra mätning...

Tips & tricks?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 16:30   #1669
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Någon som har en del erfarenhet av laminat/klick-golv? Är Ikeas något att ha? Eller andra golv i 100kr/m2 klassen för den delen.
Nej, eller set beror på vad du ska använda det till. Som fingolv där du bara använder bomullstofflor och inte har möbler fungerar det, annars inte. Jag har själv lagt billigare golv och vill påstå att man tjänar att lägga några kronor extra på ett riktigt golv. Sen finns det säkert supergolv för billig peng på både ikea och byggmax som är enkelt att lägga och håller bra men det är inte min erfarenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Hoppas lite synpunkter! Har försökt lägga på golvskiva på mitt golv-hål. Tycker det är ett jäkla bekymmer med alla millimetrar hit-och-dit!

[IMG]http://i63.tinypic.com/2lcqlu9.jpg[/IM]

Jag har gått från 22 mm golvskiva till 10 mm. Tycker fortfarande jag känner viss svikt i golvet...

[IMG]http://i64.tinypic.com/intys3.jpg[/IMG

Det som oroar, bortsett från svikt, är att jag noterar någon millimeter höjdskillnad mellan nya skivan och den omkringliggande golvskivorna. Lite knivigt dock för plastmattan ligger ovanpå vilket försvårar bra mätning...

Tips & tricks?
Vad ska du lägga ovanpå nu igen? Vanligt trä eller klick så skulle jag strunta i det. Matta så flytspackla någon meter runtom. Golvet sväljer någon mm rätt enkelt efter underlagsmaterialet ligger där.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 18:52   #1670
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Vad ska du lägga ovanpå nu igen? Vanligt trä eller klick så skulle jag strunta i det. Matta så flytspackla någon meter runtom. Golvet sväljer någon mm rätt enkelt efter underlagsmaterialet ligger där.
Kan fylla ut med lumppapp eller foam också.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 20:02   #1671
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Vad ska du lägga ovanpå nu igen? Vanligt trä eller klick så skulle jag strunta i det. Matta så flytspackla någon meter runtom. Golvet sväljer någon mm rätt enkelt efter underlagsmaterialet ligger där.
Tanken är att riva bort plastmattan och lägga parkett.

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Kan fylla ut med lumppapp eller foam också.
Låter som ni tycker jag kan gå vidare? Det jag ska göra då är att köpa byggplast och lägga över sanden.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 19:15   #1672
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Tanken är att riva bort plastmattan och lägga parkett.
Är det inte lättare att ta bort plastmattan nu då. Så du enklare kan mäta, och kan se om det finns problem under mattan.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 19:31   #1673
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Är detta en godkänd lösning?
Tycker det känns märkligt att det kan vara ok att inte ha något tätskikt bakom plattan där avstängningsventilerna sitter. Om det blir läckage i en av dessa så läcker det ju rätt in i väggen bakom tätskiktet.
Det man ser är bakom en inspektionslucka.

Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 20:42   #1674
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Beror på vad du menar med godkänd lösning. Enligt branschreglerna är det inte godkänt att ha kopplingarna bakom inspektionsluckan öht.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 20:51   #1675
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Beror på vad du menar med godkänd lösning.
Att det följer alla regler som ska följas för att vara ett godkänt badrum med korrekt tätskikt etc.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 21:01   #1676
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Att det följer alla regler som ska följas för att vara ett godkänt badrum med korrekt tätskikt etc.
När gjordes denna installation? Reglerna ändras ju och om det är en gammal installation så kanske det följde alla regelverk då? Tvivlar på att det där är godkänt för en nyinstallation idag, ska väl inte finnas några weakpoints alls.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 21:06   #1677
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
När gjordes denna installation? Reglerna ändras ju och om det är en gammal installation så kanske det följde alla regelverk då? Tvivlar på att det där är godkänt för en nyinstallation idag, ska väl inte finnas några weakpoints alls.
Detta är en pågående badrumsrenovering
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 21:21   #1678
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Svaret är då att det ej följer alla regler. Om det är ett säkert vatten certifierat företag så ska det skrivas en avvikelse om de av någon anledning måste göra så där. Jag antar att det finns en anledning att det gjorts så där.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 20:40   #1679
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Liten fråga till er kunniga; Har en yta, ca 0, 5 * 2 meter i taket där det tidigare stått ett skåp som är omålat. Övriga taket är målat. Bör jag måla om hela taket för att undvika färgskillnad och att det blir fult? Bör jag i så fall stryka hela taket två gånger?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 20:41   #1680
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Liten fråga till er kunniga; Har en yta, ca 0, 5 * 2 meter i taket där det tidigare stått ett skåp som är omålat. Övriga taket är målat. Bör jag måla om hela taket för att undvika färgskillnad och att det blir fult? Bör jag i så fall stryka hela taket två gånger?
Ja på båda frågorna.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)