Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-03, 21:03   #1
Deffmax
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 49
Sömn under träning

Hej! Min vän och jag tränar rätt så sent om kvällarna nu eftersom det är sommarlov och då påstår han att det är jätte dåligt för att ”hjärnan och musklerna vilar bättre om man sover under nattid” men då undrar jag om det stämmer för vi får fortfarande tillräckligt mycket sömn eftersom det är sommar och om man inte tänker på att detta gör så att vi vaknar senare på dagen och bara ur perspektivet att musklerna byggs mer om vi gymmar tidigare stämmer det?
Deffmax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-03, 21:27   #2
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Deffmax Visa inlägg
Hej! Min vän och jag tränar rätt så sent om kvällarna nu eftersom det är sommarlov och då påstår han att det är jätte dåligt för att ”hjärnan och musklerna vilar bättre om man sover under nattid” men då undrar jag om det stämmer för vi får fortfarande tillräckligt mycket sömn eftersom det är sommar och om man inte tänker på att detta gör så att vi vaknar senare på dagen och bara ur perspektivet att musklerna byggs mer om vi gymmar tidigare stämmer det?
Vet inte hur det är med musklerna men det finns en del studier som visar att nattarbete innebär ökad risk för förhöjt blodtryck, för tidig död osv. Så helt nyttigt är det.väk inte.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 04:04   #3
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Om något så sover man bättre när grannen inte använder en slagborr för att sätta upp sina tavlor kl 8 på morgonen. Det finns helt klart fördelar med att förlägga sömnen där det finns minst yttre störningar från miljön. Eller skaffa sovmask/öronproppar.

Sömn under träning funkar det med. Bara att sätta sig på någon bänk i omklädningsrummet & luta sig mot skåpet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 07:05   #4
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Ja, det finns fördelar med att förlägga sömnen till nattetid. Det handlar om något som kallas den cirkadiska rytmen och att hjärnans melatoninproduktion styrs av solljus. Äta vara vaken och/eller äta på natten när kroppen fungerar annorlunda är inte särskilt bra i längden. Exakt vilka nackdelar det innebär i praktiken och hur det påverkar muskeluppbyggnaden har jag ingen vidare koll på, men det finns en hel del forskning på det, så går säkert googla fram (eller om någon här har bättre koll).

Senast redigerad av Nuggets den 2019-08-04 klockan 07:10.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 11:03   #5
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
På sommarn så är det väldigt ljust här uppe så jag tror ni kan träna så på sommaren utan att oroa er. Så länge ni inte tränar mitt i natten d.v.s, då ska man sova.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 19:37   #6
axeln
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 43
Sova under träningen kommer inte ge några gains alls
axeln är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 19:39   #7
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Man sover bäst om man följer sin cirkadiska rytm. Det verkar vara lite olika mellan individer mellan vilka klockslag det är.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 06:17   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Om något så sover man bättre när grannen inte använder en slagborr för att sätta upp sina tavlor kl 8 på morgonen. Det finns helt klart fördelar med att förlägga sömnen där det finns minst yttre störningar från miljön. Eller skaffa sovmask/öronproppar.

Sömn under träning funkar det med. Bara att sätta sig på någon bänk i omklädningsrummet & luta sig mot skåpet.
En powernap eller vad vi kan kalla det. Låta hjärnan få slappna av tio minuter till en kvart innan man tränar är säkert bra.

Fast kanske inte i omklädningsrummet. Varför inte koppla av hemma innan man cyklar ned till gymmet så att pulsen går upp lite igen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)