Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-02, 17:21   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question Är detta OK strategi för att förbättra knäböj-tekniken?

Tjo! När jag började med knäböj för ett par månader så gjorde jag fel en stor del: jag hade fötterna framför knäna så knäna aldrig gick över fötterna vid nedgång.

Jag gick oxå bara ned till 90 grader (om rakt upp ståendes är 180 grader) ungefär som det såg ut att jag gjorde jägarsitsen mot en vägg. Detta var dock då med 100 kg.

Sedan började jag göra rätt för ett par veckor sedan när jag läst trådar här om knäböj: går ned så knäna går ovanför och parallellt med fötterna (fötterna är mer eller mindre precis under skivstången i smith-maskin eller max 10 cm framför).

Nu idag gick jag ned till 80 grader för 100 kg, alltså mer korrekt utförande. Är detta OK att man gör så för att kunna gå lägre och lägre ned? Tillslut hela knäböjsrörelsen (ned till cirka 45 grader eller nått sånt) med samma vikt? Eller bör man svälja stoltheten och bara börja göra hela kompletta rörelsen med mycket lägre vikt?

Att gå ned till 80 grader istället för 90 grader gjorde att jag bara pallade 6 sets istället för 10 sets på 100 kg (10 reps per set). Jag fick oxå rejäl neurologisk utmattning, typ psykiskt utmattad fast ändå inte känner mig fysiskt utmattad i musklerna. #humblebrag
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 22:17   #2
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Skulle inte rekommendera att använda smithen för att lära dig böja. Börja med goblet squats om du bara vill lära dig en vettig rörelse för att se gå över till stång (eventuellt frontböj innan du kör den på ryggen). Fördel om någon som faktiskt kan någonting kan kolla på dig samtidigt och komma med feedback.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 06:54   #3
Klumpän
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 17
1. Svälj alltid din stolthet och börja på en låg vikt som du klarar runt 20 rep med om du är ny på övningen.

2. Fokus på teknik och utförande kommer betala tillbaka sig I både styrka, muskelmassa och du slipper skada dig!

3. Stretcha dagligen tills du uppnår den rörlighet som behövs för att utföra övningen korrekt.

4. Kör inte I Smith som köttis säger, Fri stång med vikter är att föredra I denna övningen.

5. Position och typ av böj. Man kan stå brett, smalt, ha stången högt och lågt. Ta reda på vad som passer din höft och ledanatomi. Tex. Jag har inte den bästa rörligheten trots att jag stretcher dagligen och gjort det under längre tid. Jag kommer knappt ner till 90 grader utan att ländryggen börjar kuta sig om jag står smalare än axelbredd med fötterna pekandes 10-15 grader utåt. Jag star därför lite bredare än axelbrett och har fötterna ca 25-30 grader utåtvinklade. detta gör att jag kan utföra djupare böj med bättre stabilitet och resultat. Sedan tränar jag för att få styrka och bygga benmuskler, inte rygg. Så jag kör highbar squats, dvs inte som tyngslyftarna som kör lowbar för att kunna ta stora vikter (Bättre o köra marklyft istället om du gör det för träning och inte tävlar I "vem tar mest".)

Började själv med 40 kg för 14 månader sedan, och ökade 5kg/vecka tills jag inte orkade. Minskade sedan igen och ökade med 2,5kg tills jag inte pallade och kör på så fram och tebax med lite variation på rep/set. Tar idag 155-160kg en bra dag med korrekt teknik. Så tänk långsiktigt!
Klumpän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 10:22   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Böj med stång.
Välj en vikt som är under 50% av ditt max.
Böj långsamt ned och långsamt upp. Vi snackar 3-4 sek ned och 3-4 sek upp, 5-6 reps.

Långsamma rörelser gör så att du måste ha stenkoll på var du ligger i böjen hela tiden.
Dessutom får du bra kontakt och trevlig pump.
https://www.instagram.com/p/BzYS8vKI_OC/
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 18:02   #5
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Tack för svaren! Då kmr jag svälta stoltheten och börja träna med lösa vikter på skivstång.

Det här med stångval så menar ni att man kör med en lättare stång och inte 20 kg-stång som i bänkpressar? Det finns 10 kg-stångar där jag gymmar. Kan oxå fråga en vid reception att titta på din rörelse så jag kan lära mig göra rätt redan från början.

Jag kan samtidigt säga att det senaste benpasset tog mkt bra på mina ben. Jag körde oxå vader nu i smith-maskinen istället för i en 45-graders lutande benböjsmaskin. Tog finemang på vaderna!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 06:08   #6
Klumpän
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Tack för svaren! Då kmr jag svälta stoltheten och börja träna med lösa vikter på skivstång.

Det här med stångval så menar ni att man kör med en lättare stång och inte 20 kg-stång som i bänkpressar? Det finns 10 kg-stångar där jag gymmar. Kan oxå fråga en vid reception att titta på din rörelse så jag kan lära mig göra rätt redan från början.

Jag kan samtidigt säga att det senaste benpasset tog mkt bra på mina ben. Jag körde oxå vader nu i smith-maskinen istället för i en 45-graders lutande benböjsmaskin. Tog finemang på vaderna!
Kör internationell 20kg stång till allt
Klumpän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 11:05   #7
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Tack för svaren! Då kmr jag svälta stoltheten och börja träna med lösa vikter på skivstång.

Det här med stångval så menar ni att man kör med en lättare stång och inte 20 kg-stång som i bänkpressar? Det finns 10 kg-stångar där jag gymmar. Kan oxå fråga en vid reception att titta på din rörelse så jag kan lära mig göra rätt redan från början.

Jag kan samtidigt säga att det senaste benpasset tog mkt bra på mina ben. Jag körde oxå vader nu i smith-maskinen istället för i en 45-graders lutande benböjsmaskin. Tog finemang på vaderna!

Om du ber någon kolla så be dem filma från sidan, så kan du även få tips här. (Vi vet ju inte om människans i receptionen har någon koll alls, till skillnad från oss. Vi är ju internet-tränings-experter )
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 11:53   #8
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Klumpän Visa inlägg
Kör internationell 20kg stång till allt
Jag tror inte det finns på mitt Friskis & Svettis. Eller så gör det det för jag kör någon 20 kg-stång men kan inte identifiera standard eller varumärke.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)