Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-04, 10:09   #46
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag kan inget om anatomin men jag misstänker att jag vet hur Anders The Peak menar.
Man kan tycka att en normalbegåvad, vuxen person borde ha förmåga och ork att förklara hur hen menar utan att halva forumet ska behöva sitta och gissa vad personen menar, som om personen är något jävla orakel från Delfi som talar i gåtor. Men det är klart, när man fått en jobbig motfråga på sin ogrundade oneliner så är det väl mer frestande att bara fly fältet.
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
och fortfarande kalla övningen axelpress.....? För du armbågarna frammåt blir det en stående tricepspress bakom huvudet. I de flesta mellansteg hamnar stången inte bakom utan I huvudet. Resten av alternativen är inte variationer på övningen.
Då är nog mina militärpressar halvtricepspressar, för jag pekar snett framåt med mina armbågar under övningen (förlåt, GW, för att jag pratar om mig själv). Trodde axelleden var tvungen att vara någorlunda stilla för att det ska räknas som tricepspress?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 10:20   #47
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Då är nog mina militärpressar halvtricepspressar, för jag pekar snett framåt med mina armbågar under övningen (förlåt, GW, för att jag pratar om mig själv). Trodde axelleden var tvungen att vara någorlunda stilla för att det ska räknas som tricepspress?
Militärpress är väl ändå med stången från övre bröst mot halsen och ja där kan man flytta fokus lite flytande till triceps, samma som att folk bänkar med armbågarna lite olika.

Med en rak stång bakom nacken och armbågar snett frammåt hade iaf jag behövt få den att färdas genom toppen av mitt huvud för att lyckas där men vi är alla olika iofs.
Det är ju just stången och huvudet som gör att gränsen mellan just triceppressen bakom nacken och axelpressen bakom nacken inte har en lika diffus gräns som tex en bänk för i huvudsak axlar, pecs eller triceps.

Är väl mest en gränsdragning och namngivningsfråga men lättare om man använder samma terminologi.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 10:34   #48
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Militärpress är väl ändå med stången från övre bröst mot halsen och ja där kan man flytta fokus lite flytande till triceps, samma som att folk bänkar med armbågarna lite olika.

Med en rak stång bakom nacken och armbågar snett frammåt hade iaf jag behövt få den att färdas genom toppen av mitt huvud för att lyckas där men vi är alla olika iofs.
Det är ju just stången och huvudet som gör att gränsen mellan just triceppressen bakom nacken och axelpressen bakom nacken inte har en lika diffus gräns som tex en bänk för i huvudsak axlar, pecs eller triceps.

Är väl mest en gränsdragning och namngivningsfråga men lättare om man använder samma terminologi.
I'm with you... För övrigt blir det väldigt svårt att hålla axeln helt stilla i vissa tricepsövningar, men man får väl ändå kalla dem tricepsövningar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 10:41   #49
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
I'm with you... För övrigt blir det väldigt svårt att hålla axeln helt stilla i vissa tricepsövningar, men man får väl ändå kalla dem tricepsövningar.
Absolut, pga hur triceps fäster är det väl inte ens speciellt eftersträvansvärt att helt fixera rörelsen i axelleden. Pullovers tex gav mig nyligen en skön träningsvärk i just triceps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)