Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-03, 06:20   #31
Klumpän
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Ert resonemang avslöjar bristen på insikt i anatomin.
Anders! Läs och lär, forsök även att tänka lite holistiskt och inte bara till dig själv och din upplevelse utan till vad som förmodligen passer majoriteten av människor bättre. https://weighttraining.guide/exercis...verhead-press/
Klumpän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 07:18   #32
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Som sagt, utveckla i stället för att komma med poänglösa antaganden och one liners.
Du vet exakt noll hur jag eller Jhammer gör press bakom nacken, du har inte ens sagt vilket redskap vi talar om.
Du hittar på saker,tror och tycker helt enkelt, och det är jävlar i mig inte första gången.
Det är ingen idé.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 07:33   #33
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Kan man verkligen köra press bakom nacken på så många olika sätt?

Trodde dessutom de flesta kommit fram till att skaderisken inte var så tokigt hög om ingen stöter till en men att det var tveksamt med någon anledning till att köra bakom.

Till orginalfrågan, nej det är inte mer komplicerat att träna ryggen än något annat, det är komplicerat, kanske omöjligt, att försöka forma den precis så som du vill om du inte har förutsättningarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 11:23   #34
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är ingen idé.
Nä, jag vet väl det egentligen.
Han är bara så sjukt muppig att det kliar i fingrarna.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:20   #35
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Nä, jag vet väl det egentligen.
Han är bara så sjukt muppig att det kliar i fingrarna.
Jag uppskattade att du sa ifrån iallfall. Trevligt att se att fler än jag märker samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Kan man verkligen köra press bakom nacken på så många olika sätt?
Man kan ju köra med olika greppbredd, träffa på olika ställen när man tar ner stången, hålla armbågarna olika rakt under stången och köra olika lodrät rörelsebana, i olika hastighet och förstås olika belastning, volym och uppvärmning. Och det är bara det yttre fokuset, internt kan man köra med eller utan muskelkontakt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2019-07-03 klockan 15:23.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:32   #36
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Övningen han föreslår tränar i alla fall traps bra om man har anspänning ordentligt och fokuserar. Sen kan jag inte anatomin, kanske man skadar sig om Jeff Cavaliére säger det.

Jag har tryckt sönder axlarna men det är nog mest beroende på hardcore militärpressar framför huvudet med för tunga vikter för lång tid. Samt överdrivet tunga hantlar.

Annars kan man göra scapula dips och trap-dips, om man vill åt hela trapsen specifikt.

Suspensionstraps och slå ut med armarna är också bra.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 16:00   #37
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Övningen han föreslår tränar i alla fall traps bra om man har anspänning ordentligt och fokuserar.
Vilken del av traps menar du? För övre så är väll inte någon vertikal press något vidare jämfört med t.ex. shrugs, visst, man bör elevera skulderbladen när man pressar, men man kan ju inte hantera i närheten lika mycket vikt som i shrugs.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 16:11   #38
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Annars kan man göra scapula dips och trap-dips, om man vill åt hela trapsen specifikt.
Scapular dips förstår jag vad det är (inte böja i armbågen). Men vad är trap-dips för övning?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 16:33   #39
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Scapular dips förstår jag vad det är (inte böja i armbågen). Men vad är trap-dips för övning?
Det kanske bara 'r jag som kallar det för det fast jag gör på samma sätt fast fokuserar mer på trapsen, skall nog inte skriva ut exakt vad jag gör för det kan ju vara någonting skadligt, lol, men samma sak fast rörelsen blir mer sträckand än böjande, sas.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 16:36   #40
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Vilken del av traps menar du? För övre så är väll inte någon vertikal press något vidare jämfört med t.ex. shrugs, visst, man bör elevera skulderbladen när man pressar, men man kan ju inte hantera i närheten lika mycket vikt som i shrugs.
Säkert, fast när jag gör den så har jag övre trapz anspänt ordentligt och hela hals, nacke, axel området har får sig en ordentlig skjuts.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 17:04   #41
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Det kanske bara 'r jag som kallar det för det fast jag gör på samma sätt fast fokuserar mer på trapsen, skall nog inte skriva ut exakt vad jag gör för det kan ju vara någonting skadligt, lol, men samma sak fast rörelsen blir mer sträckand än böjande, sas.
Så det är samma sak som scapular dips eller vad menar du?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 17:14   #42
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Så det är samma sak som scapular dips eller vad menar du?
Inte som jag gör dem. Scapula dips gör jag genom att curla överkroppen och stanna kvar lite i överläget.

Den andra genom att dra tilbaks axlarna mer bakåt och kanske lutande en aning bakåt...

Men som sagt detta är kanske inga oficiella så här gör man övningar, jag gör dem ungefär såhär, lol.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 20:03   #43
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Enklast för traps är shrugs, uppåt, neråt och rakt bak.
Relativt tungt och sakta, lätt att man får lite TuT med den korta rörelselängden.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 20:20   #44
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag kan inget om anatomin men jag misstänker att jag vet hur Anders The Peak menar.

För se man på proffsen så brukar de ofta dela upp ett pass till axlar och traps. Mycket av axelträningen tar nog trots allt på traps. Och kanske då speciellt djupa PBN.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 07:17   #45
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Man kan ju köra med olika greppbredd, träffa på olika ställen när man tar ner stången, hålla armbågarna olika rakt under stången och köra olika lodrät rörelsebana, i olika hastighet och förstås olika belastning, volym och uppvärmning. Och det är bara det yttre fokuset, internt kan man köra med eller utan muskelkontakt.
och fortfarande kalla övningen axelpress.....? För du armbågarna frammåt blir det en stående tricepspress bakom huvudet. I de flesta mellansteg hamnar stången inte bakom utan I huvudet. Resten av alternativen är inte variationer på övningen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)