Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-14, 13:47   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Från 96 kilo till 120 i 10RM i bänk, ja.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 13:51   #17
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Från 96 kilo till 120 i 10RM i bänk, ja.
Skulle helt klart var intressant att se hela studien.

Sen kommer frågan, hur ska de träna efter dessa 24 veckor för att fortsätta öka?
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 13:59   #18
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Nackdelen med denna studie borde vara
Citat:
Deltagarna tränade tre träningspass per vecka, på måndagar, torsdagar och fredagar. Varje muskelgrupp tränades en gång per vecka. Deltagarna övervakades av träningsexperter som inte var inblandade i själva studien och som såg till att varje set verkligen togs till total failure.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 14:04   #19
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Fast annars blir det en faktor till i jämförelsen. Frågan är hur man ser till att alla är lika långt från failure, om man ska stanna med några reps i reserv.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 14:06   #20
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Jag förstår att det i princip måste göras. 5 set till fail i bänk dödar mig kanske inte, men skulle jag köra en markliknande rörelse så skulle 1-2 set döda mig i en vecka.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 14:12   #21
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Fast annars blir det en faktor till i jämförelsen. Frågan är hur man ser till att alla är lika långt från failure, om man ska stanna med några reps i reserv.
Mäta hastigheten på stången utan att informera deltagarna om att det är det man utgår ifrån. Göra test till fail i början mitten och slutet av studien.

Att ha en tränare som skriker och ser till att man kör till fail är knappast 100% precision heller.

Men, men den perfekta studien som ger oss det ultimata träningsprogrammet över lång tid ligger långt borta.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 14:17   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Problemet är att en bra studie undersöker bara en sak i taget. Men den som läser den vill alltid introducera en massa andra faktorer och få svar på annat än vad som undersöks.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 14:20   #23
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Får du större ökningar då? Ökar du 25 kilo i bänk per halvår? Om inte - varför? Om din frekvens är så opti.
Allt annat lika så tror jag att samma person får större ökningar, alternativt når toppen snabbare, med två pass (totalt 10 set) i veckan jämfört med ett pass (totalt 5 set), ja.

Det enda jag kan tänka mig som skulle göra att så inte var fallet, är om den totala träningsmängden (för hela kroppen) är så stor att personen inte alls hinner återhämta sig mellan passen. Har dom tagit varje set till failure kan det ju vara det som händer i denna studie..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 14:27   #24
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Problemet är att en bra studie undersöker bara en sak i taget. Men den som läser den vill alltid introducera en massa andra faktorer och få svar på annat än vad som undersöks.
Nja, vi diskuterar ju bara vad den faktiska nytta är av studien eftersom den, hur bra den än är, skiljer sig en del från vad många här verkar vilja veta. Du också, om man läser dina slutsatser: Det vore intressant att se en uppföljning, där högvolymsgruppernas träning delades upp på flera träningspass, så att varje muskelgrupp tränas flera gånger per vecka, med lika stor total volym fast uppdelat på flera tillfällen
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 15:10   #25
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Problemet är att en bra studie undersöker bara en sak i taget. Men den som läser den vill alltid introducera en massa andra faktorer och få svar på annat än vad som undersöks.
Precis. Den här studien läggs till många andra. Kul att de gjort en väl genomförd studie. Nu väntar vi med spänning på att andra replikerar resultatet och att andra studier ställer frågorna på ett annat sätt.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 15:19   #26
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Nja, vi diskuterar ju bara vad den faktiska nytta är av studien eftersom den, hur bra den än är, skiljer sig en del från vad många här verkar vilja veta. Du också, om man läser dina slutsatser: Det vore intressant att se en uppföljning, där högvolymsgruppernas träning delades upp på flera träningspass, så att varje muskelgrupp tränas flera gånger per vecka, med lika stor total volym fast uppdelat på flera tillfällen
Ja, det gäller mig med. Det är det som är problemet. :P Studien i sig är ovanligt välkontrollerad.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 15:29   #27
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
I praktiken spelar det väl roll eftersom du kan ha betydligt högre volym om du tränar samma muskel vid fler tillfällen under ett givet tidsspann?
Fast gör det verkligen det, om 10 set är max för bröst spelar de ju ingen roll om du gör 8 på tisdag, 2 på fredag eller 5 på onsdag och 5 på fredag eller 10 på en måndag. Det intressanta då blir väl hur lång tid det tar innan muskeln har återhämtat sig.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-06-14 klockan 15:31.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 20:08   #28
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Fast gör det verkligen det, om 10 set är max för bröst spelar de ju ingen roll om du gör 8 på tisdag, 2 på fredag eller 5 på onsdag och 5 på fredag eller 10 på en måndag. Det intressanta då blir väl hur lång tid det tar innan muskeln har återhämtat sig.
Det är väl just att studien inte på något vis har bevisat att max volym per vecka (en godtycklig tidsperiod som råkar vara 7 dagar lång) är 10 set. Däremot kan man se att marginalnyttan blir väldigt låg efter ca 5 set samma pass. Något som har varit hyfsat känt ganska länge vad jag vet...
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 23:48   #29
scrutch
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 15
Väldigt intressant! Studieresultat går ju inte att förneka men tycker nästan det är orimligt att få bättre resultat med 5 set jämfört med 20 set/vecka...eller så är det jag själv som inte vill att det ska vara sant. Jag menar det är ju inte många som går till gymmet och kör 5-10 set på sitt ryggpass, för mig blir det upp till 20 set och ibland även 2 gånger i veckan. Mest för att det är kul.

Sen måste jag fråga, då jag varit borta från forumet under en längre tid, förespråkas det att man kör till failure vid varje set nuförtiden?
scrutch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 07:13   #30
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Tror det skulle vara annat resultat om inte varje set togs till ”total failure”.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)