Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-01, 03:10   #46
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Ni som ska åka Vasaloppet, öppet spår, nattvasan osv. Hur många mil har ni hunnit få ihop än så länge?
6 mil i helgen och innan dess.... 2 mil kanske

men jag siktar på 2020.
så massa rullskidor i sommar, kompletterat med cykel,löpning och simning
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 14:39   #47
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kaffe?
Ja, men inte för mycket då man verkligen inte vill ha en mage som ballar ur under loppet

Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Nattvasan kanske vore något att testa, skate var min styrka när jag körde lite mera för drygt 30 år sedan. Borde väl gå 30-40 min snabbare skulle jag tro.

Jag körde ÖS i helgen, hade en fin resa med kompisarna första 3 milen men sedan gled jag ifrån en del och kom in på 6:02. Körde utan klocka och med ambitionsnivå ”mysåkning” annars hade jag nog dragit på lite för att gå under 6. Väldigt nöjd med tiden med tanke på bara 7 skidpass och 9 mils träning.
Bra tid!

Min kille skejtade medan jag körde klassiskt. Vi kom in på 6:49 och jag var definitivt stoppklossen. Han körde större delen av loppet på femmans växel, dvs utan att använda stavarna, för så fort han gick ner på fyran fick han för mycket fart Jag är dock askass på skejt och hade dött innan Mångsbodarna. Kan verkligen rekommendera Nattvasan iaf, det var supermysigt och bra stämning både innan loppet och i spåret. Öppet Spår har blivit alldeles för mycket tävling och hets för min smak.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Lycka till.
Tack!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 21:33   #48
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Hur gick det för er andra? Jag rullade in på 9.45.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 10:01   #49
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Snart dags för Vansbrosimningen! Även om det är första grenen för mig och det är spännande så känns det ändå som lite av en parantes, då loppet i sig är så kort. Utmaningen för mig handlar inte om att ta sig i mål, utan att orka crawla hela distansen.

Jag har i alla fall börjat simma lite öppet vatten, extremt stor skillnad att simma med och utan våtdräkt får jag säga. Köpte en Orca S7 som ska ge extra flytkraft till benen vilket är exakt det jag behöver. Kan nu obehindrat ligga och crawla utan att benen är som sänken

Har hittills bara crawlat drygt 1000m i ett sträck och totalt 2 km. Men hinns med ett antal pass till på de två veckor som är kvar till tävlingen.

Sen har jag beställt rullskidor nu, så när simningen är över kan jag köra igång med stakträning.
Springer gör jag så mycket jag tror kroppen håller för, vilket inte är så mycket än så länge.


Vilka är det som kör en klassiker?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 20:48   #50
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Då är Vansbro klar. Simmade på strax under timmen, 58:57. Hade kanske kunnat pressa lite hårdare, men hittade ett tempo som jag kände mig bekväm med. Visste inte riktigt hur hårt jag skulle våga simma heller.

Startade långt fram i gruppen för att slippa trängsel, vilket var en god idé, då motionsgrupperna innehöll gott om långsamma simmare.
Kom ganska snabbt gruppen som startade innan, och någonstans mot slutet även gruppen som startat innan dom. Rätt drygt att simma slalom mellan dessa men gick förhållandevis bra ändå.
Simmar jag igen nästa år får jag starta i de seedade grupperna och där slipper man simma ikapp grupperna innan en.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.

Senast redigerad av delta_mats den 2019-07-07 klockan 20:49.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 22:28   #51
gnilrub
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Då är Vansbro klar. Simmade på strax under timmen, 58:57. Hade kanske kunnat pressa lite hårdare, men hittade ett tempo som jag kände mig bekväm med. Visste inte riktigt hur hårt jag skulle våga simma heller.

Startade långt fram i gruppen för att slippa trängsel, vilket var en god idé, då motionsgrupperna innehöll gott om långsamma simmare.
Kom ganska snabbt gruppen som startade innan, och någonstans mot slutet även gruppen som startat innan dom. Rätt drygt att simma slalom mellan dessa men gick förhållandevis bra ändå.
Simmar jag igen nästa år får jag starta i de seedade grupperna och där slipper man simma ikapp grupperna innan en.
Lyckades du crawla hela vägen?
gnilrub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 09:03   #52
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av gnilrub Visa inlägg
Lyckades du crawla hela vägen?
Ja det klarade jag.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 17:45   #53
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Stabilt!!

Har du kört Vasaloppet och Vätternrundan tidigare i år, eller börjar du med simningen och sedan Lidingö?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 19:52   #54
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Stabilt!!

Har du kört Vasaloppet och Vätternrundan tidigare i år, eller börjar du med simningen och sedan Lidingö?
Vansbrosimningen var första, snart väntar Lidingöloppet
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 20:18   #55
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Har en fundering.
En klassiker räknas då man genomfört de fyra disciplinerna i en följd, under en 12-månadersperiod.
Kan man, efter att man gjort en klassiker och sedan fortsätter med nästa disciplin i ordningen då räkna in denna i en ny klassiker?

Eller blir samtliga grenar som man räknat in i klassikern förbrukade så att säga?

För att förtydliga det hela ytterligare. Siffran bakom disciplinen anger hur många gånger man utfört grenen.

Vansbrosimningen 1
Lidingöloppet 1
Vasaloppet 1
Vätternrundan 1

Lidingöloppet 1
Vasaloppet 1
Vätternrundan 1
Vansbrosimningen 2

Vasaloppet 1
Vätternrundan 1
Vansbrosimningen 2
Lidingöloppet 2

Osv...

Tror jag vet svaret redan men har inte lyckats ta reda på vad som gäller.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 20:37   #56
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Har en fundering.
En klassiker räknas då man genomfört de fyra disciplinerna i en följd, under en 12-månadersperiod.
Kan man, efter att man gjort en klassiker och sedan fortsätter med nästa disciplin i ordningen då räkna in denna i en ny klassiker?

Eller blir samtliga grenar som man räknat in i klassikern förbrukade så att säga?

För att förtydliga det hela ytterligare. Siffran bakom disciplinen anger hur många gånger man utfört grenen.

Vansbrosimningen 1
Lidingöloppet 1
Vasaloppet 1
Vätternrundan 1

Lidingöloppet 1
Vasaloppet 1
Vätternrundan 1
Vansbrosimningen 2

Vasaloppet 1
Vätternrundan 1
Vansbrosimningen 2
Lidingöloppet 2

Osv...

Tror jag vet svaret redan men har inte lyckats ta reda på vad som gäller.
Svaret är rimligtvis att det funkar lika som med Grand Slam i tennis. Dvs har man vunnit alla fyra tävlingarna i rad med US-open som den första (året innan) och Wimbeldon som den fjärde så är det ju en Grand Slam, fast inte en "äkta". Men ifall man även vinner US open samma höst så blir det helt plötsligt en äkta Grand Slam.

Men om man lyckats med ovanstående så skulle man ju inte fått två Grand Slam, eftersom det krävs 4 segrar för varje. Snarare att man fått en oäkta Grand Slam som sedan blev till en äkta Grand Slam då man vann den sista tävlingen samma år.

Det måste ju funka på samma sätt emd klassikern.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 18:46   #57
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Svaret är rimligtvis att det funkar lika som med Grand Slam i tennis. Dvs har man vunnit alla fyra tävlingarna i rad med US-open som den första (året innan) och Wimbeldon som den fjärde så är det ju en Grand Slam, fast inte en "äkta". Men ifall man även vinner US open samma höst så blir det helt plötsligt en äkta Grand Slam.

Men om man lyckats med ovanstående så skulle man ju inte fått två Grand Slam, eftersom det krävs 4 segrar för varje. Snarare att man fått en oäkta Grand Slam som sedan blev till en äkta Grand Slam då man vann den sista tävlingen samma år.

Det måste ju funka på samma sätt emd klassikern.
En klassiker räknas dock oavsett vilken gren man börjar med. Bara man gör allt inom 12 månader.

Men det var inte riktigt det frågan handlade om
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 20:17   #58
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Menar du att för att kunna få ett diplom? Eller för att faktiskt kunna säga att du gjort 1/2/3 klassiker?
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 22:21   #59
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
En klassiker räknas dock oavsett vilken gren man börjar med. Bara man gör allt inom 12 månader.

Men det var inte riktigt det frågan handlade om
Det var väl exakt det det handlade om?


2018 - Deltävling 4

2019 - Deltävling 1
2019 - Deltävling 2
2019 - Deltävling 3
2019 - Deltävling 4

Ifall du deltar i deltävling 4 2018 och i deltävling 1 tom 3 2019 så har du inom 12 månader gjort alla deltävlingarna i klassikern, och kan säga att du gjort en klassiker. Ifall du sedan även deltar i deltävling 4 2019 så har du gjort en klassiker med alla deltävlingar under samma kalenderår.

Ifall deltävlingarna istället vore Grand Slam turneringar i tennisen, och du vunnit dessa så skulle du gjort en "icke äkta" Grand Slam efter att du vunnit deltävling 3 2019. Ifall du sedan också vinner deltävling 4 2019 (US Open) så har du vunnit alla tävlingarna samma år och då brukar det kallas att man gjort en "äkta" Grand Slam. Men du har inte gjort två Grand Slams i rad, då är du tvungen att vinna fler turneringar.

Jag tycker det verkar vara helt analoga scenarier. Dvs du kommer inte kunna säga att du gjort två klassiker ifall du deltagit i 5 deltävlingar i följd. Du måste delta i 8 i följd för detta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 10:47   #60
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Menar du att för att kunna få ett diplom? Eller för att faktiskt kunna säga att du gjort 1/2/3 klassiker?
Diplomet!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)