Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-17, 19:22   #1
CesarDiaz
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 22
Sköldkörtel och överträning

Tjena

Kort sammanfattning:
Jag är en hardgainer som precis bulkade men började känna mig skit,energilös och svagare än tidigare. Gick upp 3-4 kilo under bulken på 1.5 , såg bra resultat och hade grym energi första tiden av bulken. Jag började även känna hjärtat slå tydligae än innan och jag började tappa aptiten och motivationen. Jag är annars ALLTID motiverad så ja jag gick och testade mig hos VC, första testet visade ingenting och vi gjorde ett nytt test 3 dagar senare och andra gången så visade det sig för höga värden på sköldkörteln.
Tycker det är lite lustigt då jag 3 dagar tidigare hade normala värden, aja det höga värdet låg iaf på 6 och han erbjöd mig Levaxin.

Osäker på om jag verkligen behöver medicinen då det känns som att jag kan få "tillbaka" mina värden iaf jag bara bränner av en del av fettet som jag bulkade upp mig.. och sen tror jag värderna låg på så mycket för jag övertränade, tränade 1,5-2 timmar 6 dagar i veckan hård träning.. Hur gör alla elitidrottare för att kunna träna så mycket men ändå må bra?

Är det någon här som har erfarnhet av levaxin och vad tycker ni jag ska göra?
CesarDiaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 19:26   #2
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av CesarDiaz Visa inlägg
Tjena

Kort sammanfattning:
Jag är en hardgainer som precis bulkade men började känna mig skit,energilös och svagare än tidigare. Gick upp 3-4 kilo under bulken på 1.5 , såg bra resultat och hade grym energi första tiden av bulken. Jag började även känna hjärtat slå tydligae än innan och jag började tappa aptiten och motivationen. Jag är annars ALLTID motiverad så ja jag gick och testade mig hos VC, första testet visade ingenting och vi gjorde ett nytt test 3 dagar senare och andra gången så visade det sig för höga värden på sköldkörteln.
Tycker det är lite lustigt då jag 3 dagar tidigare hade normala värden, aja det höga värdet låg iaf på 6 och han erbjöd mig Levaxin.

Osäker på om jag verkligen behöver medicinen då det känns som att jag kan få "tillbaka" mina värden iaf jag bara bränner av en del av fettet som jag bulkade upp mig.. och sen tror jag värderna låg på så mycket för jag övertränade, tränade 1,5-2 timmar 6 dagar i veckan hård träning.. Hur gör alla elitidrottare för att kunna träna så mycket men ändå må bra?

Är det någon här som har erfarnhet av levaxin och vad tycker ni jag ska göra?
Elitidrottarna som tränar hårt som fan överlever på grund av prestationshöjande droger. Hur sover du?

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 19:36   #3
CesarDiaz
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av FknGainzBro Visa inlägg
Elitidrottarna som tränar hårt som fan överlever på grund av prestationshöjande droger. Hur sover du?

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Jag sover mellan 6-7 timmar varje natt, brukar vakna automatiskt efter 7 men när jag kände mig som mest övertränad/tröttast sov jag runt 5-6 /h, vaknade automatiskt och hade svårt att somna in
CesarDiaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 05:59   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det finns ju också en anledning till att elitidrottare är elitidrottare. T.ex att de har en förmåga att träna hårdare och återhämta sig snabbare än vanligt folk.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 06:03   #5
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det finns ju också en anledning till att elitidrottare är elitidrottare. T.ex att de har en förmåga att träna hårdare och återhämta sig snabbare än vanligt folk.
Precis, har olika genetiska förmågor. Jag rekommenderar Mike Israetel's hypertrophy guide serie på youtube. Där pratar han bland annat om att hitta sin optimala träningsvolym

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 06:10   #6
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Levaxin är en ganska beskedlig medicin med få biverkningar, och bra om man behöver den (Det är dock inte ett preparat som magiskt gör en superpigg och smal, vilket många tror, det vanligaste är att man blir "inte sjukt trött" bara, Det kan iofs vara nog så viktigt om man varit sjukt trött innan.). När det är som för dig, att man en gång har normala prover och en gång förhöjt TSH (tecken på att sköldkörteln fungerar dåligt), kan man också ta om provet om kanske 2 månader, om man känner att man är tveksam till att man verkligen har hypotyreos. Det finns andra saker som kan göra att TSH går upp, t.ex. allmänsjukdom (förkylningar inte minst). Vad överträning / nedträning har för effekt på TSH vet jag eg inte, men det är inte orimligt att tänka sig att TSH kan svänga lite om man sliter på kroppen.

Vad gäller hur mycket man orkar träna, så är det ju som övriga redan skrivit, att elitidrottarna är bättre än normalpersonen på att just träna och återhämta sig (det finns ju en anledning till att de är elit och inte vi). Optimal volym är olika för alla, och kan variera genom livet. Hur mycket man orkar beror ju också på vad man gör förutom tränar (pluggar, jobbar heltid, har små barn osv.).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 19:29   #7
CesarDiaz
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 22
Tack alla för svar!
Efter att ha gjort mer research tror jag mer att jag har hypertyreos istället för hypotyreos då som jag har förstått det så går dom med hypOtyreos upp i vikt.. Jag går ju ner i vikt så fort jag minskar kalorierna bara lite..
Så jag är osäker på om Levaxin ens kommer att hjälpa mig. Fan va man saknar träningen just nu
CesarDiaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 13:50   #8
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av CesarDiaz Visa inlägg
Tack alla för svar!
Efter att ha gjort mer research tror jag mer att jag har hypertyreos istället för hypotyreos då som jag har förstått det så går dom med hypOtyreos upp i vikt.. Jag går ju ner i vikt så fort jag minskar kalorierna bara lite..
Så jag är osäker på om Levaxin ens kommer att hjälpa mig. Fan va man saknar träningen just nu
Låter väldigt tveksamt att läkaren skulle skriva ut Levaxin till dig om du har överproduktion av sköldkörtelhormon. Vore som att försöka släcka eld med bensin.

Ta kontakt med läkaren igen och ordna med uppföljningsprov.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 15:00   #9
CesarDiaz
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Låter väldigt tveksamt att läkaren skulle skriva ut Levaxin till dig om du har överproduktion av sköldkörtelhormon. Vore som att försöka släcka eld med bensin.

Ta kontakt med läkaren igen och ordna med uppföljningsprov.
Lustigt nog visade testerna 6 där gränsen va 4 och har man hyper så brukar det vara mindre men testerna visade att jag hade över... Men ska testa om mig för vill inte käka levaxin i onödan
CesarDiaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 16:10   #10
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av CesarDiaz Visa inlägg
Lustigt nog visade testerna 6 där gränsen va 4 och har man hyper så brukar det vara mindre men testerna visade att jag hade över... Men ska testa om mig för vill inte käka levaxin i onödan
Hypertyreos = För mycket T4/T3
Hypotyreos = för lite T4/T3
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 19:27   #11
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Låter väldigt tveksamt att läkaren skulle skriva ut Levaxin till dig om du har överproduktion av sköldkörtelhormon. Vore som att försöka släcka eld med bensin.

Ta kontakt med läkaren igen och ordna med uppföljningsprov.
Man kan ge Levaxin vid hypertyreos om man samtidigt slår ut egenproduktionen med thyreostatika som Tiamazol. "Block and replace".

Citat:
Ursprungligen postat av CesarDiaz Visa inlägg
Lustigt nog visade testerna 6 där gränsen va 4 och har man hyper så brukar det vara mindre men testerna visade att jag hade över... Men ska testa om mig för vill inte käka levaxin i onödan
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
Hypertyreos = För mycket T4/T3
Hypotyreos = för lite T4/T3
TSH är dock högt vid hypo- och gränsen brukar vara vid 4.

Det bästa är väl att fråga läkaren om du är osäker.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)