Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-08, 19:44   #1
Zsara
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 149
Yerba Mate

Hej har tänkt byta ut mitt kaffe mot Yerba mate, då det inte ska ha samma ångestgivande effekt, men funderar nu över vad det är för kvalitetsskillnad från olika fabrikat då priset varierar så mkt? även om båda är ekologiska så kan det skilja massor, nån som vet hur man sållar ut "skiten"? hur vet man att det är bra kvalitet? priset brukar ju luras ibland
Zsara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 19:48   #2
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Vad har du nu läst för något, skulle kaffe vara ångestgivande?

Och är maté sånt där du häller ner med ett rör rakt ner i halsen som de dricker mycket i Sydamerika? Om så är fallet bör du veta att det är kopplat till ökad risk för cancer i matstrupen.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 19:50   #3
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
V

Och är maté sånt där du häller ner med ett rör rakt ner i halsen som de dricker mycket i Sydamerika?
Stämmer. Vet inte om det ens kan räknas som kaffe. Det kanske inte var trådskaparens tanke dock.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 19:52   #4
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Stämmer. Vet inte om det ens kan räknas som kaffe. Det kanske inte var trådskaparens tanke dock.
Nej det är inte kaffe. Maté är en dryck i sig, maté är maté och kaffe är kaffe. Men jag fattar inte riktigt grejen med maté, kaffe och té smakar ju gott men varför dricka något som man bara suger ner rakt in i strupen genom ett rör?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 19:56   #5
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
... och majs måste man äta genom rör, som gässen?

Det kanske går att dricka det utan rör.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 20:01   #6
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
... och majs måste man äta genom rör, som gässen?

Det kanske går att dricka det utan rör.
Det är skillnad på att äta något på ett helt udda sätt jämfört med att dricka något helt enligt de traditioner det alltid dricks. Visst kan man det, det är ju självklart. Men jag tog för givet att maté i det här fallet dricks som det alltid gör på samma sätt som jag skulle ta för givet att man inte käkar köttbullar och mos med pinnar.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 20:19   #7
gonza
Registered User
 
gonzas avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Vad har du nu läst för något, skulle kaffe vara ångestgivande?

Och är maté sånt där du häller ner med ett rör rakt ner i halsen som de dricker mycket i Sydamerika? Om så är fallet bör du veta att det är kopplat till ökad risk för cancer i matstrupen.
När du säger rakt ner i halsen, hur menar du då? Det är ett sugrör bara. Är det inte samma sak som att dricka det ur en kopp? I så fall är det samma koppling som att dricka té och kaffe genom ett rör?
gonza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 20:22   #8
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av gonza Visa inlägg
När du säger rakt ner i halsen, hur menar du då? Det är ett sugrör bara. Är det inte samma sak som att dricka det ur en kopp? I så fall är det samma koppling som att dricka té och kaffe genom ett rör?
Nej hade det varit samma sak hade jag inte skrivit att man dricker det rakt ner i halsen. Man stoppar helt enkelt in det längre i munhålan och dricker det rakt ner i halsen.

Just därför ser man kopplingen med maté men inte andra varma drycker som dricks normalt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 20:33   #9
Zsara
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Nej hade det varit samma sak hade jag inte skrivit att man dricker det rakt ner i halsen. Man stoppar helt enkelt in det längre i munhålan och dricker det rakt ner i halsen.

Just därför ser man kopplingen med maté men inte andra varma drycker som dricks normalt.
Nej man dricker(om man vill göra det på sydamerikanskt vis) via ett " sugrör" som kallas bombilla och som jag förstått det är det precis som ett sugrör och kommer först in i mun inte direkt ner i halsen. Många dricker för den delen mate helt som vanligt ur tekopp. Det som bombillan gör är att den silar bort bladen som ligger löst i drycken, men man kan dricka bombilla på påse o andra sätt för o slippa sätta bladen i halsen

Det mä cancer; har de bara med om man nu skulle dricka det rätt ner i halsen eller var har du fått d ifrån?
och JA kaffe kan öka vissa personers ångest, googla vettja!
Zsara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 20:33   #10
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Möjligt att man dricker Mate varmare men jag tror inte man stoppar det så mycket längre in i halsen.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 20:37   #11
Zsara
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Nej det är inte kaffe. Maté är en dryck i sig, maté är maté och kaffe är kaffe. Men jag fattar inte riktigt grejen med maté, kaffe och té smakar ju gott men varför dricka något som man bara suger ner rakt in i strupen genom ett rör?
enligt ett flertal som ja pratat me som provat mate så smakar det faktiskt gott, så jag tyckte att det verkade var en mkt bra ersättare till kaffe då det även finns massor av andra nyttigheter i drycken också, men du kanske vet fler negativa saker(bieffekter) som jag ej lyckats läsa mig till?
Zsara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 20:38   #12
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Zsara Visa inlägg
Det mä cancer; har de bara med om man nu skulle dricka det rätt ner i halsen eller var har du fått d ifrån?
Diet and Cancer Report

I kapitel 4, delen om varma drycker. Där såg man ökad risk av maté men inte andra varma drycker. Orsaken var alltså inte dryckerna i sig utan sättet man dricker maté

Här kan du läsa:

http://www.dietandcancerreport.org/?p=ER

Så kan du redovisa dina källor för att man skulle få ökad risk för ångest av kaffe. Inte så att jag misstror dig men det vore intressant att veta var du fått det ifrån.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 20:56   #13
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Det jag hittade om Maté var i kapitel 7.

"7.1.5.4 Maté
(Also see chapter 4.7.5.6.1.)
Six case-control studies were examined. All reported
increased risk from drinking maté, which was statistically significant
in four.
There is some biological plausibility. Maté is a herbal infusion
traditionally drunk very hot through a metal straw. This
produces heat damage in the mouth, pharynx, and larynx.
Repeated damage of this nature could lead to cancer.
Chemical carcinogenesis from constituents of maté has also
been postulated.19 20
The evidence is sparse. There is limited evidence
suggesting that maté is a cause of mouth, pharynx, and
larynx cancers."
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 20:57   #14
Zsara
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Diet and Cancer Report

I kapitel 4, delen om varma drycker. Där såg man ökad risk av maté men inte andra varma drycker. Orsaken var alltså inte dryckerna i sig utan sättet man dricker maté

Här kan du läsa:

http://www.dietandcancerreport.org/?p=ER

Så kan du redovisa dina källor för att man skulle få ökad risk för ångest av kaffe. Inte så att jag misstror dig men det vore intressant att veta var du fått det ifrån.
jepp återkommer me källor imorn nu ä ja trött o måste sova
Zsara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 22:46   #15
young_george
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 544
Det är väl inte otänkbart att stora mängder koffein bidrar till ångestsymptom precis som andra centralstimulerande droger kan göra? Iaf i teroin

Såhär står det dock på http://www.kaffeinformation.se/templ...e.aspx?id=4816

Det finns litet stöd i litteraturen för samband mellan kaffekonsumtion och ångest. Försök med normala doser koffein har inte gett någon ångestreaktion hos vare sig friska personer eller psykiatripatienter med ångestdiagnos. Koffein har inte heller visat sig öka ångest orsakad av andra faktorer.

Däremot kan det förhålla sig annorlunda med mycket höga koffeinintag. I en litteraturöversikt år 1992 (1) sammanfattades att koffein kan skapa ångest, när det ges i tablettdoser på 300 mg eller mer, vilket är flera gånger mer än den mängd som finns en normal mängd av en typisk koffeinhaltig dryck. I lägre doser visar det sig ha liten effekt på sinnesstämning eller, under vissa omständigheter, t.o.m. sänka ångestnivån.


Sedan denna översikt publicerades har ett par studier bekräftat att höga doser koffein befrämjar ångest. Sålunda ökade 600 mg koffein (2) eller åtskilliga koppar kaffe på vardera 125 mg koffein ångestnivån. Koffeinism har definierats som en grupp symptom förenade med dagliga intag av 1 000 - 1 500 mg koffein och liknar symptomen på svår kronisk ångest.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)