Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-07, 10:00   #91
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av tigerofsweden Visa inlägg
Bra då vet vi!


Intressant om det ligger något i påståendet att Martin själv inte tränar som han förespråkar. Såg iaf att han curlade på den tiden vi häckade på samma gym i Malmö, men det var också 5-6 år sen..
Sist han var med på Tyngre radio har jag för mig att han pratade om att han tränar annorlunda. Kör i princip varje dag numera.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-07, 13:54   #92
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Sist han var med på Tyngre radio har jag för mig att han pratade om att han tränar annorlunda. Kör i princip varje dag numera.
Har lyssnat på hans båda framträdanden från några år sedan på Tyngre Radio / Body Radio - iaf de som finns på Podcaster.

Det är ändå anmärkningsvärt hur mycket han i poddarna med Alex och hans sidekick tillåts agera som någon sorts auktoritet inom träningsvärlden.

Alltså: givetvis har han både stor teoretisk och praktisk kunskap kring träning - men hans generaliserande och dogmatiska påståenden som får flyga helt utan ifrågasättande är orimliga.

Det finns även någon sorts eftersmak i allt han säger i att han tycker att det går för mycket trender i fitnessvärlden, samtidigt som han själv hoppar mellan olika infall. BCAA, inga curls, osv osv.

Jag kan inte säga att jag följt honom regelbundet de senaste åren annat än senaste månaderna - och jag tycker att hela hans "paket" känns två plus om man ska höja blicken lite.

Vilket är egentligen hans legacy? Han var varken den första att köra minimalistisk lågvolymsträning eller att skippa att käka frukost. Alla hans små detaljer som gör hela upplägget krångligt är knappast något som kommer vinna mark.

Han har uppenbarligen lyckats inspirera många, inklusive mig själv, att träna men om jag ska vara ärlig och tänker efter lite - vad är skillnaden på hans approach och hela Pavel-grejen.

Hela den här över-macho-grejen där man antingen ligger på bristningsgränsen eller så tränar man som en *bitch* - ledsen men herre gud vad trött man blivit på den. Känns omodernt och dammigt.
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-08, 22:15   #93
kaspen
Registered User
 
kaspens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av LeBraun23 Visa inlägg
Har lyssnat på hans båda framträdanden från några år sedan på Tyngre Radio / Body Radio - iaf de som finns på Podcaster.

Det är ändå anmärkningsvärt hur mycket han i poddarna med Alex och hans sidekick tillåts agera som någon sorts auktoritet inom träningsvärlden.

Alltså: givetvis har han både stor teoretisk och praktisk kunskap kring träning - men hans generaliserande och dogmatiska påståenden som får flyga helt utan ifrågasättande är orimliga.

Det finns även någon sorts eftersmak i allt han säger i att han tycker att det går för mycket trender i fitnessvärlden, samtidigt som han själv hoppar mellan olika infall. BCAA, inga curls, osv osv.

Jag kan inte säga att jag följt honom regelbundet de senaste åren annat än senaste månaderna - och jag tycker att hela hans "paket" känns två plus om man ska höja blicken lite.

Vilket är egentligen hans legacy? Han var varken den första att köra minimalistisk lågvolymsträning eller att skippa att käka frukost. Alla hans små detaljer som gör hela upplägget krångligt är knappast något som kommer vinna mark.

Han har uppenbarligen lyckats inspirera många, inklusive mig själv, att träna men om jag ska vara ärlig och tänker efter lite - vad är skillnaden på hans approach och hela Pavel-grejen.

Hela den här över-macho-grejen där man antingen ligger på bristningsgränsen eller så tränar man som en *bitch* - ledsen men herre gud vad trött man blivit på den. Känns omodernt och dammigt.
Jag håller med allt förutom kritiken mot Body/tyngre. Jag är själv ingen lyssnare längre men det ska sägas i ärlighetens namn att de aldrig säger emot folk. Alla får vara auktoriteter i sina avsnitt och lyssnarna får själva avgöra vilka de litar på. Även stollar som Joachim Bartoll har stått oemotsagda. Enda gången jag kan minnas att de i efterhand försökt ”nyansera” en gäst är faktiskt Roddy Benjaminsson så Berkhan har absolut inte fått någon särbehandling
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-09, 07:44   #94
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av LeBraun23 Visa inlägg
Har lyssnat på hans båda framträdanden från några år sedan på Tyngre Radio / Body Radio - iaf de som finns på Podcaster.

Det är ändå anmärkningsvärt hur mycket han i poddarna med Alex och hans sidekick tillåts agera som någon sorts auktoritet inom träningsvärlden.

Alltså: givetvis har han både stor teoretisk och praktisk kunskap kring träning - men hans generaliserande och dogmatiska påståenden som får flyga helt utan ifrågasättande är orimliga.

Det finns även någon sorts eftersmak i allt han säger i att han tycker att det går för mycket trender i fitnessvärlden, samtidigt som han själv hoppar mellan olika infall. BCAA, inga curls, osv osv.

Jag kan inte säga att jag följt honom regelbundet de senaste åren annat än senaste månaderna - och jag tycker att hela hans "paket" känns två plus om man ska höja blicken lite.

Vilket är egentligen hans legacy? Han var varken den första att köra minimalistisk lågvolymsträning eller att skippa att käka frukost. Alla hans små detaljer som gör hela upplägget krångligt är knappast något som kommer vinna mark.

Han har uppenbarligen lyckats inspirera många, inklusive mig själv, att träna men om jag ska vara ärlig och tänker efter lite - vad är skillnaden på hans approach och hela Pavel-grejen.

Hela den här över-macho-grejen där man antingen ligger på bristningsgränsen eller så tränar man som en *bitch* - ledsen men herre gud vad trött man blivit på den. Känns omodernt och dammigt.
Martins legat är väl att man kan bygga en riktigt bra fysik med ett enkelt och minimalistiskt upplägg utan periodisering, muskelförvirring, HIIT, och annat trams. Det är även uppskattat att han inte försöker sälja drömstoff till osäkra unga män medelst lyxiga hus, vrålåk, och heta tjejer, utan fokuserar på träningen och kosten. Det som gör honom omodern är väl mest att han inte tagit steget till Youtube utan fortsätter harva på med sin blogg. Han är ju ingen eminent skribent egentligen men det uppvägs av att han leder genom exempel.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 10:36   #95
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
Något jag fann ganska talande i kommentarerna från Reddit är följande: Hade man en vän man skulle rekommendera IF och Leangains så hade man skämts över att visa dem boken. Tycker det säger det mesta om genomförandet.

Gällande "beefen" mellan honom och Kinobody: Greg är ju såklart en pajas, men en ganska stark sådan, och som på ett skickligt sätt tjänar pengar på en i grunden väldigt positiv sak - att hjälpa folk att förändra sina liv till det bättre.

Jag vet inte riktigt vad det är han tar betalt för som skulle vara värt mindre heder än Martins, enligt utsago, halvhjärtade och slentrianmässiga konsultationer för 10 000.
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 09:01   #96
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
I hans senaste nyhetsbrev/bloggpost länkar han genom massa affilliatelänkar på amazon till generiska träningsprylar och elektronik inför Black Friday. Oerhört trött grepp.
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 09:30   #97
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Eftersom detta verkar vara en allmän Martin Berkhan-tråd: Är det någon som fattade poängen med hans "gimmick" att vara sjukt otrevlig på internetforum? Jag hängde på Body för många år sedan, han var likadan då. (Aldrig mot mig, ska tilläggas.)

Jag menar, det kan ju knappast vara att han inte kan vara trevlig. Det skulle kräva någon rätt rejäl störning, och det tror jag knappast att han har. Och han verkar väldigt trevlig i vissa andra sammanhang, t ex i en intervju jag hörde i Guiances podd.

Det kan ju rimligen inte vara något som han gör för att öka sin popularitet. Förvisso, på mitt högstadium kunde man vinna sociala poäng genom att be läraren dra åt helvete och sådär, men skulle det fungera gentemot randoms på träningsforum?

Någon snackade om Martin och hans skötsel av sitt varumärke; hans attityd på forum må måhända inte ha gjort något avgörande hål i hans plånbok, men jag kan tänka mig att han förlorat åtminstone en handfull kunder efter att han kallat dem jubelidioter när de ställt någon oskyldig fråga i någon tråd.

Jag har funderat på om det var samma fenomen som min morbror, som var sjökapten: Han ansträngde sig för att vara så otrevlig som möjligt när folk knackade på hans hytt för att fråga saker, eftersom han ville att folk inte skulle störa honom i hans hytt. Var Grandmaster elak på forum för att slippa få PM hela tiden? Det är ärligt talat den enda logiska förklaring jag kan komma på.

Men jag vet inte. Och nu hoppas jag att Martin inte läser det här inlägget och lägger mig på minnet, eller något, han är en person vars shit-list man inte vill hamna på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 04:43   #98
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Eftersom detta verkar vara en allmän Martin Berkhan-tråd: Är det någon som fattade poängen med hans "gimmick" att vara sjukt otrevlig på internetforum? Jag hängde på Body för många år sedan, han var likadan då. (Aldrig mot mig, ska tilläggas.)

Jag menar, det kan ju knappast vara att han inte kan vara trevlig. Det skulle kräva någon rätt rejäl störning, och det tror jag knappast att han har. Och han verkar väldigt trevlig i vissa andra sammanhang, t ex i en intervju jag hörde i Guiances podd.

Det kan ju rimligen inte vara något som han gör för att öka sin popularitet. Förvisso, på mitt högstadium kunde man vinna sociala poäng genom att be läraren dra åt helvete och sådär, men skulle det fungera gentemot randoms på träningsforum?

Någon snackade om Martin och hans skötsel av sitt varumärke; hans attityd på forum må måhända inte ha gjort något avgörande hål i hans plånbok, men jag kan tänka mig att han förlorat åtminstone en handfull kunder efter att han kallat dem jubelidioter när de ställt någon oskyldig fråga i någon tråd.

Jag har funderat på om det var samma fenomen som min morbror, som var sjökapten: Han ansträngde sig för att vara så otrevlig som möjligt när folk knackade på hans hytt för att fråga saker, eftersom han ville att folk inte skulle störa honom i hans hytt. Var Grandmaster elak på forum för att slippa få PM hela tiden? Det är ärligt talat den enda logiska förklaring jag kan komma på.

Men jag vet inte. Och nu hoppas jag att Martin inte läser det här inlägget och lägger mig på minnet, eller något, han är en person vars shit-list man inte vill hamna på.
Funderar starkt på att gola ner dig nu
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 06:15   #99
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Edit:--

Senast redigerad av Crillos den 2018-11-22 klockan 06:17.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 07:53   #100
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Eftersom detta verkar vara en allmän Martin Berkhan-tråd: Är det någon som fattade poängen med hans "gimmick" att vara sjukt otrevlig på internetforum? Jag hängde på Body för många år sedan, han var likadan då. (Aldrig mot mig, ska tilläggas.)

Jag menar, det kan ju knappast vara att han inte kan vara trevlig. Det skulle kräva någon rätt rejäl störning, och det tror jag knappast att han har. Och han verkar väldigt trevlig i vissa andra sammanhang, t ex i en intervju jag hörde i Guiances podd.

Det kan ju rimligen inte vara något som han gör för att öka sin popularitet. Förvisso, på mitt högstadium kunde man vinna sociala poäng genom att be läraren dra åt helvete och sådär, men skulle det fungera gentemot randoms på träningsforum?

Någon snackade om Martin och hans skötsel av sitt varumärke; hans attityd på forum må måhända inte ha gjort något avgörande hål i hans plånbok, men jag kan tänka mig att han förlorat åtminstone en handfull kunder efter att han kallat dem jubelidioter när de ställt någon oskyldig fråga i någon tråd.

Jag har funderat på om det var samma fenomen som min morbror, som var sjökapten: Han ansträngde sig för att vara så otrevlig som möjligt när folk knackade på hans hytt för att fråga saker, eftersom han ville att folk inte skulle störa honom i hans hytt. Var Grandmaster elak på forum för att slippa få PM hela tiden? Det är ärligt talat den enda logiska förklaring jag kan komma på.

Men jag vet inte. Och nu hoppas jag att Martin inte läser det här inlägget och lägger mig på minnet, eller något, han är en person vars shit-list man inte vill hamna på.
Han är ju säkert egentligen en ensamvarg som gillar att lyfta skrot. Hans personlighet är ju helt inkompatibel med att vara en offentlig fitness-persona.

Jag tror att personligheter som Mike Israetels är mycket mer gångbar 2018 om man vill tjäna pengar på att vara en figur inom fitness och tyngdlyftning.

Om vi säger så här: om Martin haft ett maxlyft på 220 i mark hade han varit en nobody.
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 09:55   #101
bjorkster
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 4
Vad är nytt i boken som inte står att läsa gratis på hans Leangains sida ?
bjorkster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 15:53   #102
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av LeBraun23 Visa inlägg
Han är ju säkert egentligen en ensamvarg som gillar att lyfta skrot. Hans personlighet är ju helt inkompatibel med att vara en offentlig fitness-persona.

Jag tror att personligheter som Mike Israetels är mycket mer gångbar 2018 om man vill tjäna pengar på att vara en figur inom fitness och tyngdlyftning.

Om vi säger så här: om Martin haft ett maxlyft på 220 i mark hade han varit en nobody.
Jag tror det förstnämnda stämmer, jag tror inte att han har varit ute efter att bli rik på sitt koncept och därmed har han inte behövt anpassa sin personlighet till att vara säljande.
Jag kan nog avslöja nu, nästan 10 år senare, att han hjälpte mig fram till min tävling helt gratis, vilket man måste säga är rätt hyggligt.
Vissa gillar nog hans attityd och den skaran räcker väl för att han ska kunna försörja sig. Att bli coachad av honom kräver mycket eget ansvar av klienten men han bidrar med ett upplägg som faktiskt fungerar.
Jag tror han är medveten om att man kan få bra resultat på andra sätt, att han kallar alla andra idioter är lite förvirrande faktiskt.

Jag tror dock hans utseende har varit viktigare än hans marklyft för att skapa uppmärksamhet kring periodisk fasta.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 16:28   #103
kaspen
Registered User
 
kaspens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av bjorkster Visa inlägg
Vad är nytt i boken som inte står att läsa gratis på hans Leangains sida ?
Ingenting. Hans bok är usel och jag avråder starkt från att läsa den
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 16:58   #104
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen Visa inlägg
Ingenting. Hans bok är usel och jag avråder starkt från att läsa den
Usel, hur?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 18:21   #105
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen Visa inlägg
Ingenting. Hans bok är usel och jag avråder starkt från att läsa den
Samma retorik som Berkhan, dock helt utan tyngd bakom...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)