Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-19, 00:39   #1
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Koppla en gammal videokamera RCA

Jag tänkte överföra några gamla videoband till digitalt format från en gammal videokamera. På kameran finns endast en utgång, en 3,5 plugg som har 2 RCA-kontakter i andra ändan. Problemet är att jag inte får ut något ljud eller bild. Nu börjar jag misstänka att kablaget jag har inte är till denna kamera, för den jag hittade har en röd och vit RCA-kontakt, men i manualen står det att kablaget ska ha en gul (video) och röd (audio) kontakt. Jag tänkte att detta spelar väl ingen roll, men färgkoderna kanske är kopplade på olika sätt och om det är så, hur får jag tag på en som funkar i dag? Tacksam för lite feedback om några andra har koll på detta med RCA-kontakter osv

Senast redigerad av Glasnost den 2017-02-19 klockan 00:40.
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 10:28   #2
Dezen
Sillmjölke
 
Dezens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 571
Röd och vit brukar vara för höger/vänster på ljudet. Det borde egentligen inte spela någon roll eftersom det är samma kontakt som den gula. Du har provat att sätta vit i röd och röd i gul? Förmodligen sitter felet i 3,5 kontaktens poler.

Du har ingen s-video eller liknande utgång någonstans på kameran?

Edit: https://www.kjell.com/se/sortiment/l...-mm-1-m-p37283
Den kan du annars använda, bara strunta i att koppla den vita

Senast redigerad av Dezen den 2017-02-19 klockan 10:30.
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 20:08   #3
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost Visa inlägg
Jag tänkte överföra några gamla videoband till digitalt format från en gammal videokamera. På kameran finns endast en utgång, en 3,5 plugg som har 2 RCA-kontakter i andra ändan. Problemet är att jag inte får ut något ljud eller bild. Nu börjar jag misstänka att kablaget jag har inte är till denna kamera, för den jag hittade har en röd och vit RCA-kontakt, men i manualen står det att kablaget ska ha en gul (video) och röd (audio) kontakt. Jag tänkte att detta spelar väl ingen roll, men färgkoderna kanske är kopplade på olika sätt och om det är så, hur får jag tag på en som funkar i dag? Tacksam för lite feedback om några andra har koll på detta med RCA-kontakter osv
Kan vara att din 3.5mm kontakt i kameran har 4 anslutningar och då ligger videon på en av jordsignalerna i den kabel som du kopplat in eftersom den bara har två utgångar och att du istället måste köra med en som tar ut alla 4 som t.ex denna: https://www.aliexpress.com/item/3-5m...08.4.20.4zq8aU

Precis som Dezen skriver så saknar färgen helt betydelse, det är bara det att när man köpte din kamera ny så fick man med en kabel där video var gulfärgad för att märka ut den.

edit: Ser att Dezen redan länkat till en kabel av samma typ som jag

Senast redigerad av F Ultra den 2017-02-19 klockan 20:09.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)