Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-11, 19:47   #9661
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Noterade idag något som kan vara ett utslag av min inbillning, men jag tror mig tycka att jag återhämtar mig snabbare mellan tusingarna om jag gåvilar istället för att ståvila. Jag kan inte riktigt förklara det däremot, det känns lite kontraintuitivt att en mer aktiv vila skulle vara bättre än en mer passiv. Hur gör ni, gå-eller ståvila, och varför?

Jag upplever samma sak och har aldrig ståvila, utan lugn jogg/gång är det jag kör jämt.
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-11, 19:51   #9662
Ljungan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av Nuthead Visa inlägg
Halvmarathon och uppåt tycker jag är särskilt intressant! Fascinerande både med elitsatsningar och med otränade individer som får för sig att börja springa. :-)
Några videos:
http://www.youtube.com/watch?v=NvGXdxikH4U
http://www.youtube.com/watch?v=--x9IsA1yAk
http://www.flotrack.org/coverage/249...-Marathon-Prep
http://www.flotrack.org/coverage/249...e-6-x-mile-WOW
http://www.flotrack.org/coverage/250...ichigan-Winter
http://www.flotrack.org/coverage/249...do-Field-Tempo

Vill du lära dig om hur dom tränar och varför får du nog läsa dig till det mesta.
Kolla upp följande tränare/författare/forskare: Jack Daniels, Alberto Salazar, Arthur Lydiard, Renato Canova, Tim Noakes, Brad Hudson.

Föreläsning med Jack Daniels: http://www.youtube.com/watch?v=4VQ740b75pw (många delar)

PDF med detaljrik info om hur 2 duktiga norska löpare tränar: http://www.pajulahti.com/img/upload/...d7aa9f9d1f.pdf
Ljungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-12, 09:06   #9663
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja det är väl ungefär så teorin är.

Det är ju därför man ska jogga ned efter man kört ett tufft pass också. Spola ut skiten.
Upp- och nerjogg sköter sig ju nästan automatiskt eftersom jag joggat till och från idrottsplatsen, jag bor knappt 2km bort. Men skillnaden mellan gå/jogg och stå har jag inte upplevt så tydligt förut, det var en aha-upplevelse verkligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Linnet Visa inlägg
Jag upplever samma sak och har aldrig ståvila, utan lugn jogg/gång är det jag kör jämt.
Undrar om det kanske kan vara så att man måste vara visst tränad för att verkligen vinna något på att gå eller jogga i vilan, och att om man inte är tränad nog tjänar man mer på att stå still?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 08:40   #9664
Sia
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 121
Anar det är många här som både styrketränar och löptränar, så slänger ut frågan om det är någon som vet:

Har precis kommit igång med att springa, och läst att det inte är optimalt att kombinera konditionsträning och styrketräning samtidigt.
Det gör mig inte så mycket, men det jag undrar är om det är till den grad att löpträna samma dag motverkar styrketräningen så pass mycket att det vore bättre att låta bli vikterna helt den dagen?
Eftersom jag är nybörjare pratar vi inte om distanser längre än 10-12km.

Det passar mitt schema, och humör, betydligt bättre att springa på morgonen och sen till gymmet, vilket dessutom är tvärtom till rekomendationerna som finns på internet. Vill dock inte att gymträningen ska bli kontraproduktiv och bli klenare än jag redan är...

Min filosofi är lite träning är bättre än ingen träning, men det gäller kanske inte i detta fallet?
Sia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 09:25   #9665
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Citat:
Ursprungligen postat av Sia Visa inlägg
Anar det är många här som både styrketränar och löptränar, så slänger ut frågan om det är någon som vet:

Har precis kommit igång med att springa, och läst att det inte är optimalt att kombinera konditionsträning och styrketräning samtidigt.
Det gör mig inte så mycket, men det jag undrar är om det är till den grad att löpträna samma dag motverkar styrketräningen så pass mycket att det vore bättre att låta bli vikterna helt den dagen?
Eftersom jag är nybörjare pratar vi inte om distanser längre än 10-12km.

Det passar mitt schema, och humör, betydligt bättre att springa på morgonen och sen till gymmet, vilket dessutom är tvärtom till rekomendationerna som finns på internet. Vill dock inte att gymträningen ska bli kontraproduktiv och bli klenare än jag redan är...

Min filosofi är lite träning är bättre än ingen träning, men det gäller kanske inte i detta fallet?
Det beror väl helt vad du tränar på gymet. Jag hade inte kört ben tungt samma dag som jag sprungit en mil, det känns som ett bra recept för ett sopigt benpass och skador i det långa loppet.

Det är svårt att kombinera tung benträning på gymet med kvalitativa löppass, iaf för mig. Jag har fått inse att jag får välja prio, oftast blir det tyngre benträning på vintern och mindre sånt sommartid när jag springer mer. Detta för att ha fräscha ben till löpningen. Finns säkert mer erfarna löpare/triathleter som klarar båda.
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 09:35   #9666
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Jag kör ben/mage (knäböj, lårcurl, benspark, vader, hipthrust, situps, benlyft) varpå jag springer 5km i högt tempo.. Mina muskler växer så de knackar och kondisen ökar. Säkerligen hade det varit bättre att dela upp det på olika dagar men jag ahr inte den möjligheten för tillfället. Däremot så gäller det att känna av kroppen och äta rätt.
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 06:50   #9667
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Citat:
Ursprungligen postat av Sia Visa inlägg
Anar det är många här som både styrketränar och löptränar, så slänger ut frågan om det är någon som vet:

Har precis kommit igång med att springa, och läst att det inte är optimalt att kombinera konditionsträning och styrketräning samtidigt.
Det gör mig inte så mycket, men det jag undrar är om det är till den grad att löpträna samma dag motverkar styrketräningen så pass mycket att det vore bättre att låta bli vikterna helt den dagen?
Eftersom jag är nybörjare pratar vi inte om distanser längre än 10-12km.

Det passar mitt schema, och humör, betydligt bättre att springa på morgonen och sen till gymmet, vilket dessutom är tvärtom till rekomendationerna som finns på internet. Vill dock inte att gymträningen ska bli kontraproduktiv och bli klenare än jag redan är...

Min filosofi är lite träning är bättre än ingen träning, men det gäller kanske inte i detta fallet?
Visst är det säkert "sämre" att springa först och styrketräna efter men det är inte bortkastad tid för det.
Hur mycket det påverkar beror ju oxå på vilken intensitet och mängd du har i löpningen samt vilotid till själva styrkepasset.

Måste du alltid köra båda samma dag? Kanske kan du flytta ett styrketräningspass till en dag du vilar från löpningen om du känner att du utvecklas dåligt.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 07:52   #9668
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Undrar om det kanske kan vara så att man måste vara visst tränad för att verkligen vinna något på att gå eller jogga i vilan, och att om man inte är tränad nog tjänar man mer på att stå still?
Så är det nog. Om man springer 5km på 30min då man tar i allt man kan så kanske det inte ger så mycket vila att jogga i 8min/km-tempo mellan tusingar i6,5min/km. Då kan man ju lika gärna gå i 9min/km-tempo istället...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 11:03   #9669
Mada92
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av Sia Visa inlägg
Anar det är många här som både styrketränar och löptränar, så slänger ut frågan om det är någon som vet:

Har precis kommit igång med att springa, och läst att det inte är optimalt att kombinera konditionsträning och styrketräning samtidigt.
Det gör mig inte så mycket, men det jag undrar är om det är till den grad att löpträna samma dag motverkar styrketräningen så pass mycket att det vore bättre att låta bli vikterna helt den dagen?
Eftersom jag är nybörjare pratar vi inte om distanser längre än 10-12km.

Det passar mitt schema, och humör, betydligt bättre att springa på morgonen och sen till gymmet, vilket dessutom är tvärtom till rekomendationerna som finns på internet. Vill dock inte att gymträningen ska bli kontraproduktiv och bli klenare än jag redan är...

Min filosofi är lite träning är bättre än ingen träning, men det gäller kanske inte i detta fallet?

Har precis gått igenom samma sak, att börja springa mer och har funderat jättemycket på samma sak. Frågan är vad du är ute efter, om du kör konditionen som sekunder eller primär, vad du satsar på.
Om du ändå kör detta så se till att ha återhämtningsmål direkt efter löppasset på morgonen, alltså helst innan stretchingen. För att sedan äta bra med mat.

För min del så brukar jag lägga det på dagarna efter varandra mer för skaderisken i det långa hela, men om du har hittat din grejj så ska du köra vidare på det.

Bra sidor ang detta

http://traningslara.se/muskelbyggnin...ng-funkar-det/

http://traningslara.se/att-kombinera...pa-basta-satt/ lycka till
Mada92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 11:12   #9670
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Jag ska nu ÄNTLIGEN ta tag i springandet och göra något åt min äckligt taskiga kondition... Min fråga är i alla fall om ni tror att det blir för mycket att köra såhär:
  • Mån - gympass
  • Tis - gympass
  • Ons - Springa ca 3 km (klarar inte ens av det för tillfället )
  • Tors - Och så börjas tredagarscykeln om igen

Jag kommer alltså inte ha någon vilodag (om jag nu inte känner att kroppen verkligen behöver, då kanske jag skiter i ett pass)

*edit* gympassen är inga styrkepass, utan jag är enbart ute efter muskler (om det nu spelar någon roll)

Senast redigerad av whuddafuks den 2013-07-18 klockan 11:13.
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 15:07   #9671
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Jag ska nu ÄNTLIGEN ta tag i springandet och göra något åt min äckligt taskiga kondition... Min fråga är i alla fall om ni tror att det blir för mycket att köra såhär:
  • Mån - gympass
  • Tis - gympass
  • Ons - Springa ca 3 km (klarar inte ens av det för tillfället )
  • Tors - Och så börjas tredagarscykeln om igen

Jag kommer alltså inte ha någon vilodag (om jag nu inte känner att kroppen verkligen behöver, då kanske jag skiter i ett pass)

*edit* gympassen är inga styrkepass, utan jag är enbart ute efter muskler (om det nu spelar någon roll)
Det är rätt hopplöst att säga om ditt "schema" är lagom eller inte.

Om du för nuvarnade inte klarar av att springa 3km så kommer ju den träningen förmodligen bli väldigt lågintensiv (eftersom du kommer vara tvungen att springa långsammt, eller varva löpning och gång). Detta kommer alltså förmodligen inte vara så slitsamt.

Ju mer du får upp flåset ju jobbigare kommer du även kunna göra löpningen. Om din styrketräning innebär att du kör skiten ur benen dagen innan löpningen så kommer löpningen bli besvärlig eftersom du redan är trött i benen. Om du istället kör skiten ur benen dagen efter löpningen kan styrketräningen bli lidande eftersom du redan är trött efter löpningen. I sämsta fall kan du få bägge dessa dåliga effekter och kanske skada dig om du springer i för hög intensitet utan att vara fräsch i benen.

Men det är svårt att uttala sig om, eftersom din info är så knapphändig. Det skulle vara svårt att uttala sig ändå eftersom det har så stor betydelse vilken intensitet du har på löpningen (och benträningen).

Om jag var du skulle jag försöka vara så fräsch i benen som möjligt inför löpningen. Dvs köra benträningen dagen efter löpningen. Löpningen skulle jag köra på skogsstigar (för det sliter inte så mycket), och jag skulle springa i lugnt tempo (inte flåsa som en gravid flodhäst, utan kapabel att samtala med en träningspartner). Jag skulle inte vilja springa för länge (för att inte trötta ut benen så att benstyrketräningen blir lidande), kanske 30min. Försöka vänja sig gradvis är nog en bra idé om man inte vill skada sig av löpningen också...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 14:18   #9672
KangaBanga
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 120
Hur stor skillnad upplevde ni att det var pa 10k och halvmara?

Sprang ett 10k race i helgen (mitt forsta nagonsin) och kom in pa 45min utan att vara trott. Jag spelar fotboll tre ganger i veckan men loptranar aldrig per se och visste inte riktigt vilken niva jag skulle lagga mig pa. Kopte en garmin forerunner direkt efter loppet for att kunna ha battre koll nasta gang. Tankte anmala mig till en halvmara och undrar om jag behover trana extra for det eller bara fortsatta som jag gor?

Eftersom det ar forsta gangen har jag inget namnvart mal mer an att komma i mal utan att ga pa slutet...

Traning nu ar fotboll 3ggr vecka, ett pass 2-3h intensiv MTB/vecka, gym (basovningar) 2ggr/vecka.

Klarar man 10k klarar man 21k eller behover man ha nagra langpass i bagaget for att vanja senor etc? Forstar att det ar individuellt men personliga erfarenheter ar intressanta!
KangaBanga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 14:27   #9673
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av KangaBanga Visa inlägg
Hur stor skillnad upplevde ni att det var pa 10k och halvmara?

Sprang ett 10k race i helgen (mitt forsta nagonsin) och kom in pa 45min utan att vara trott. Jag spelar fotboll tre ganger i veckan men loptranar aldrig per se och visste inte riktigt vilken niva jag skulle lagga mig pa. Kopte en garmin forerunner direkt efter loppet for att kunna ha battre koll nasta gang. Tankte anmala mig till en halvmara och undrar om jag behover trana extra for det eller bara fortsatta som jag gor?

Eftersom det ar forsta gangen har jag inget namnvart mal mer an att komma i mal utan att ga pa slutet...

Traning nu ar fotboll 3ggr vecka, ett pass 2-3h intensiv MTB/vecka, gym (basovningar) 2ggr/vecka.

Klarar man 10k klarar man 21k eller behover man ha nagra langpass i bagaget for att vanja senor etc? Forstar att det ar individuellt men personliga erfarenheter ar intressanta!
Om du klarar att springa milen på 45min utan att bli särskilt sliten, och du klarar av att cykla i 3h med hög puls så kommer du förmodligen greja att springa en halvamara också. Om du vill ha en bättre tid på halvmaran ska du ju såklart försöka få in några långpass, men det verkar ju inte vara nån issue. Du får väl helt enkelt springa fort så du inte behöver hålla på så länge...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-23, 12:18   #9674
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Jag sprang en 10km runda häromdagen och hade riktigt ont i vänstra axeln hela dagen samt dagen efteråt, typ som en nerv hamnat i kläm på nåt vis.
Någon som vet va de kan bero på? Dålig hållning när jag springer kanske?
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-23, 13:02   #9675
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Jag sprang en 10km runda häromdagen och hade riktigt ont i vänstra axeln hela dagen samt dagen efteråt, typ som en nerv hamnat i kläm på nåt vis.
Någon som vet va de kan bero på? Dålig hållning när jag springer kanske?
Du kanske hade spända axlar då du sprang. Då kan man få ont i axeln. Jag brukade få ont i axlarna förr då jag spang. Då jag insåg att jag inte slappnade av i axlarna och lärde mig låta bli att spänna mig försvann detta. Jag hade dock aldrig ont efter löpningen, utan enbart under själva löppasset. Men det kan säkert variera...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)