Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-19, 15:17   #61
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Jag vågar knappt läsa denna tråden eftersom jag precis håller på och bygger ett hus med totalentrepenad och slutbesiktning 13 december

Jag är en av dom som tokbelånar mig, bor i hyresrätt idag. Håller tummarna åt mig grabbar!
Kul! Vad gick kalaset på? Vilka bygger du med? Mer info!
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 15:46   #62
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Köpa hus verkar vara en riktig djungel. Sugen på hus ibland men allt merjobb och kostnader avskräcker verkligen.
Beror ju på vad man skaffar sig. Köpte en 20 år gammalt hus för 2 år sedan. Alltså, i bra skick, men vissa saker börjar behövas göras om om inte annat rent stilmässigt. På två år har vi

- Kaklat om i köket. Fixade själva med lite hjälp från föräldrar
- Byggt altan. Samma där, ett kul semesterprojekt med lite hjälp från föräldrar
- Målat fasad och knutar. Borsta bort gammal slamfärg och stryka på nytt, enkelt och ganska avkopplande, några dagars jobb totalt
- Haft elektriker som satt in spottar i badrum och kök
- Lite annat diverse småpill

I övrigt löpande trädgårdsfix, gräsklippning, ansa buskar osv... tycker det är rätt kul och rogivande att pula i trädgården istället för att bara sitta i soffan.
Vi är ganska unga, inga barn, och medelbegåvade vad gäller händighet. Mindre saker går utmärkt att göra själv även om man inte tror man kan. Köper man ett skapligt nytt hus, eller gör en ordentlig besiktning, bör man inte åka på oväntade utgifter på hundratusentals kronor (tak, dränering, osv) utan sådant ska man göra klart för sig på visning. Ju äldre hus man köper desto större är risken för överraskningar förstås.
Men generellt, att köpa hus är det bästa beslutet vi tagit, så mycket livskvalitet. Vi är högt belånade men med dagens låga ränta bor vi billigare än den tidigare hyresrätten, och även om räntan stiger mångfalt kommer det vara värt det.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 16:23   #63
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Om man har tummen mitt i handen så skulle jag undvika att köpa sådant man vet att kräver renovering OM man inte har en sådan budget att nån annan kan göra det för en. Det är svindyrt att renovera och ännu dyrare om nån annan måste göra det för en. Vad som är billigt eller hur stor skillnaden är vs hyreslägenhet beror ju på många saker.
Mina tips är att besikta innan köp. Skit i om "väggen måste målas" sånt har ingen betydelse. Det som har betydelse är t.ex åldern på pannan eventueltt värmesystem, avloppet, vattenrör, ingen fukt nånstans, ventilationsmaskin, taket, dräneringen. Det som fungerar idag gör det inte kanske om 5 år
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 16:51   #64
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Kul! Vad gick kalaset på? Vilka bygger du med? Mer info!
Bygger ett prio143 Eksjöhus Totalt inklusive tomt ca 3.6 men då köpte vi tomten för 100k. Sen tillkommer lite avstyckning och bygglov osv osv så säg 3.7-3.8.

Vi kunde då använda tomten som var värderad till 700k som säkerhet för lånet så får ett saftigt lån på 3.6 ca och iom amorteringskrav osv en månadskostnad om ca 14k (har 10.4k idag i lägenheten) fördelen är att huset redan innan byggnation är värderat till 4.3 miljoner så skulle det skita sig går vi ändå med vinst/inte stor förlust. Men det får vi inte hoppas för det är min fru barndomsområde i ett härligt läge i hindås som varit drömmen länge.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 08:50   #65
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Optimalt ju!
Behöver du inte betala för någon annans renoveringar som inte är som du vill ha det.
vetefan, man ska ha råd med allt som ska göras också
https://www.bosthlm.se/objekt/1500647
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 09:20   #66
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
vetefan, man ska ha råd med allt som ska göras också
https://www.bosthlm.se/objekt/1500647
Har ni funderat på att köpa, riva huset och bygga nytt? För dom pengarna så bör det vara en möjligt väg att gå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 09:50   #67
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Om man kan acceptera att pendlingstiden ökar från 17 till 26 min (till t-centralen) kan man kan man köpa en tomt vid vattnet i Upplands Väsby , bo vid skogen, bygga nytt hus och få en tomt som är avsevärt större än 324 vkvm och fortfarande betala avsevärt mindre än 7 MSEK...
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 10:12   #68
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Om man har tummen mitt i handen så skulle jag undvika att köpa sådant man vet att kräver renovering OM man inte har en sådan budget att nån annan kan göra det för en. Det är svindyrt att renovera och ännu dyrare om nån annan måste göra det för en. Vad som är billigt eller hur stor skillnaden är vs hyreslägenhet beror ju på många saker.
Mina tips är att besikta innan köp. Skit i om "väggen måste målas" sånt har ingen betydelse. Det som har betydelse är t.ex åldern på pannan eventueltt värmesystem, avloppet, vattenrör, ingen fukt nånstans, ventilationsmaskin, taket, dräneringen. Det som fungerar idag gör det inte kanske om 5 år

Hur är det med hus som säljs som andel i bostadsrättsförening? Slipper man mkt av renovering och fixandet med det upplägget?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 10:17   #69
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
vetefan, man ska ha råd med allt som ska göras också
https://www.bosthlm.se/objekt/1500647
Ja, det är ju en förutsättning.
Hade det redan varit nyrenoverat hade det såklart varit dyrare utgångspris.
Så oavsett får man betala för renoveringen. Därför tycker jag det är bättre att få göra den själv, så man kan bestämma precis hur man vill ha det.

Men det är helt klart massa pengar i renovering där.
Typ två miljoner får man nog räkna med.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 10:24   #70
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Har ni funderat på att köpa, riva huset och bygga nytt? För dom pengarna så bör det vara en möjligt väg att gå.
huset är gulklassat så det går inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Ja, det är ju en förutsättning.
Hade det redan varit nyrenoverat hade det såklart varit dyrare utgångspris.
Så oavsett får man betala för renoveringen. Därför tycker jag det är bättre att få göra den själv, så man kan bestämma precis hur man vill ha det.

Men det är helt klart massa pengar i renovering där.
Typ två miljoner får man nog räkna med.
Exakt.
jag gnäller väl mest för att jag inte har de där två miljonerna i renovering för då hade det kunnat blivit drömhuset.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)