Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-19, 08:06   #46
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Ekonomin är A och O, jag skulle aldrig sätta mig i ett hus där banken äger en stor del, speciellt inte om man är det minsta osäker på husets tillstånd. Vi har en präktig villa på 275m² ursprungligen från 1926, delvis byggd på grund från 1800-talet och givetvis renoverad genom åren. Då är det bra att ha deg på banken eller låneutrymme när det ska bytas tak, renoveras badrum osv.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 08:59   #47
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Sjukt bra respons! Stort tack för alla jätteinformativa svar

Summa summarum verkar ju helt klart vara att försöka gardera så bra som möjligt, noggrann besiktning innan köp, samt tillräckliga ekonomiska marginaler för att hantera skit som oundvikligen uppstår.

Detta är väl egentligen inget nytt, men det som verkligen gör intryck på mig är att nästan samtliga verkar jätteglada över att de tog steget. Som någon i början på tråden uttryckte sig: "Man ska undvika att måla upp katastrofscenarion, för annars sitter man där i sin lägenhet hela livet". Tror detta blir centralt för mig. Ser mig väl själv som realist/pragmatisk, men kan nog vara lite väl trygghetsknarkig.

Känner typ mer och mer att jag verkligen vill ta det här steget, men nu kanske har ännu lite mer respekt för de marginaler som krävs. De marginaler jag planerat för är nog tillräckliga i 99% av alla scenarion, men man kanske ska avvakta och ha ytterligare 100k eller något bara för att kunna sova ännu bättre
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 09:07   #48
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Och ang. kostnad så är det sjuka att rent kostnadsmässigt så kommer det troligen bara vara typ 1-3k dyrare i månaden än min tvåa + dyr garageplats jag har idag. (driftkostnader och lånekostnader inräknade, men inte ev. reparationer/renoveringar), så skillnaden är inte så stor för att få typ dubbel yta, trädgård, parkering på uppfart osv. (Men med all respekt för de stora kostnader som kan uppstå utöver detta såklart).

Den stora skillnaden är att det kommer krävas typ 10-13k amortering varje månad, vilket ju är ett sparande på ett sätt, men likväl pengar som är låsta varje månad.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 09:12   #49
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Jag gör allt invändigt estetiskt själv (måla, tapetsera, lägga golv (ej våtrum) etc själv. Betalar för elektriker/vvs/takläggare/våtrum o.s.v.
Skulle säga att jag är händig på denna nivå själv. Har inga problem att slipa, spackla, måla, göra enklare snickeri-manövrar, smälla upp nån innervägg eller dylikt.

Dessa är ju saker som dels är rätt enkla, men också helt riskfria typ. Allt som har med vatten/el att göra skulle jag inte röra med tång ens

Men hur mycket kommer detta hjälpa en kostnadsmässigt? Det jag själv kan utföra är ju typ rent kosmetiska saker, som man väl i princip aldrig kommer vara tvungen att göra, utan gör för att höja standarden. Det jag oroar mig för är det här extremt omfattande AKUT-grejerna; fuktskador, läckande tak, trasigt värmesystem osv.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 09:17   #50
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
kostnader i sthlm är ju sjuka..

jag bor lgh som är värderad till 4,8-5,5mkr där avgiften är skyhög (7tkr +)
Hyresrätt med likvärdig yta och standard kostar ca 13-14tkr i månaden.
De hus vi tittar på ligger på mellan 7-8mkr.

Och alla hus i området vi tittar på har fuktproblem eftersom de är byggda 1940-1970 med källare.
skitläskigt att köpa nått
Får man fråga ungefär i vilka trakter du tittar? Min erfarenhet (bara kollat de södra förorterna) är att det ofta finns lite "billigare" områden om man kan tänka sig att flytta en liten bit. Beror ju på hur nära nuvarande man vill hålla sig dock såklart.

lite ot också, men tycker du resonerar rätt kring kidsen. När jag var barn var det på tapeten att vi skulle flytta, men är jävligt glad att det inte blev av och att jag fick växa upp där jag börjat, med kompisar, fotbollslag, skola osv, det var jävligt skönt.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 09:25   #51
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Det bästa man kan göra är att inte måla upp katastrofscenarion innan. Då
slutar det i värsta fall med att man sitter i en lägenhet resten av livet.
Låter inte som värsta fall för mig, jag är född och uppvuxen i hus, har sett allt arbete det medförde för mina föräldrar, och kostnader. Och jag har harvat med snöröjning, lövkrattning, gräsklipp, buskputs mm.

Jag trivs oändligt mycket bättre i lägenhet. Jag gillar inte trädgårdsarbete, visst är det skönt att ha lite egen yta, och gott om plats för grillen, men det är för mig inte värt allt slit.
Och allt fix med målning, tapeter, rens av hängrännor, fixa vindskivor och fan och hans moster.

Så, jag har nu 20 år i villa och 20 år i lägenhet, jag föredrar klart lägenhet.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 09:31   #52
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Skulle säga att jag är händig på denna nivå själv. Har inga problem att slipa, spackla, måla, göra enklare snickeri-manövrar, smälla upp nån innervägg eller dylikt.

Dessa är ju saker som dels är rätt enkla, men också helt riskfria typ. Allt som har med vatten/el att göra skulle jag inte röra med tång ens

Men hur mycket kommer detta hjälpa en kostnadsmässigt? Det jag själv kan utföra är ju typ rent kosmetiska saker, som man väl i princip aldrig kommer vara tvungen att göra, utan gör för att höja standarden. Det jag oroar mig för är det här extremt omfattande AKUT-grejerna; fuktskador, läckande tak, trasigt värmesystem osv.
Jag har sparat en 200k-isch hittills på att göra dom enklare sakerna själv. VVS-jouren ville ha 800-900/H för att komma en fredagkväll och kolla på min bergvärmepump. Löste det själv på tre timmar med hjälp av byggahus och Youtube.

Flesta dom akuta problem du nämner kan du undvika vid köp med en god besiktning.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 09:56   #53
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Jag finner det kul med husägare och prissättning av sin egen tid. Vissa projekt har timpengen varit nere på 70-90kr/h för allt som hänt på vägen.

Håller t.ex på att slå ner Corténplåt nu, 2,4m 20-30cm djup i stenig och jävlig mark. Är uppe i snart 40m och har väl lagt iaf 30 timmar på det.
Hade någon kompetent hyrt en sån som skär i betong och dragit ett snitt så hade det nog gått på 4-6h. Dvs en sisådär 3-4000 inkl. Hyra. Hade blivit rakare också i de svängar som måste till…

Men det är utvecklande, man ska bara lära sig när man ska ta in folk för att slippa göra saker för en peng inte ens 15-åringar tar idag

Sjukt tillfredställande att se saker man lyckats med också iofs.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 10:11   #54
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Låter inte som värsta fall för mig, jag är född och uppvuxen i hus, har sett allt arbete det medförde för mina föräldrar, och kostnader. Och jag har harvat med snöröjning, lövkrattning, gräsklipp, buskputs mm.

Jag trivs oändligt mycket bättre i lägenhet. Jag gillar inte trädgårdsarbete, visst är det skönt att ha lite egen yta, och gott om plats för grillen, men det är för mig inte värt allt slit.
Och allt fix med målning, tapeter, rens av hängrännor, fixa vindskivor och fan och hans moster.

Så, jag har nu 20 år i villa och 20 år i lägenhet, jag föredrar klart lägenhet.
Absolut visst kan det vara så.
Men jag skrev det jag skrev utifrån min synvinkel och att jag anade att TS önskade att bo i hus.

Jag är också uppväxt i villa med allt det du beskrev. Med tillägget att mina föräldrar p.g.a. hälsoskäl hade svårt att utföra en hel del av grejerna själva vilket gjorde att jag var tvungen att hjälpa till ganska mycket med husskötseln. Jag tyckte dock det mest var skoj då jag alltid uppskattat fysiskt arbete (extra vardagsträning :-P)

Jag trivs oändligt mycket bättre i hus än jag någonsin gjort i en lägenhet (har ungefär 15 år i lägenhet som referens)
Att ha människor vägg i vägg på det sättet som det blir i en lägenhet är något av det värsta jag vet. Att inte kunna göra vad jag vill när jag vill (Fuck störningsjouren...)
Att inte kunna bygga om och ändra fritt efter egen önskan att vara så begränsad av en yta. Att det i många fall blir dyrare med en lägenhet ur flera avseenden.. Det finns många aspekter på det hela.

Så det är till syvenes sist mest en personlighetsfråga/referens.
Och där svarade jag självklart ur mitt perspektiv.
Och jag tror som sagt att TS har viljan att leva i hus.
Sen huruvida han kommer ändra sig med facit i hand och längta tillbaka till en lägenhet... Tja det kan bara tiden utvisa.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2021-10-19 klockan 10:15.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 10:52   #55
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Absolut visst kan det vara så.
Men jag skrev det jag skrev utifrån min synvinkel och att jag anade att TS önskade att bo i hus.

Jag är också uppväxt i villa med allt det du beskrev. Med tillägget att mina föräldrar p.g.a. hälsoskäl hade svårt att utföra en hel del av grejerna själva vilket gjorde att jag var tvungen att hjälpa till ganska mycket med husskötseln. Jag tyckte dock det mest var skoj då jag alltid uppskattat fysiskt arbete (extra vardagsträning :-P)

Jag trivs oändligt mycket bättre i hus än jag någonsin gjort i en lägenhet (har ungefär 15 år i lägenhet som referens)
Att ha människor vägg i vägg på det sättet som det blir i en lägenhet är något av det värsta jag vet. Att inte kunna göra vad jag vill när jag vill (Fuck störningsjouren...)
Att inte kunna bygga om och ändra fritt efter egen önskan att vara så begränsad av en yta. Att det i många fall blir dyrare med en lägenhet ur flera avseenden.. Det finns många aspekter på det hela.

Så det är till syvenes sist mest en personlighetsfråga/referens.
Och där svarade jag självklart ur mitt perspektiv.
Och jag tror som sagt att TS har viljan att leva i hus.
Sen huruvida han kommer ändra sig med facit i hand och längta tillbaka till en lägenhet... Tja det kan bara tiden utvisa.
Absolut, jag har bara en känsla av att många som bott hela livet i lägenhet har en lite naivromantisk bild av livet som husägare.

Finns ju bara ett sätt att ta reda på om det passar dock, att ta steget. För även om man kan hyra en villa är det inte alls samma sak som att äga den.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 13:40   #56
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
det skulle man gjort innan man skaffade barn.
Lite väl tufft att slita upp dom ur sitt sammanhang för att skaffa hus, då bor jag hellre kvar
Beror kanske på barnens ålder. Ser många som flyttat ut tidigt samt när barnen börjar Gymnasiet. Sen kan det gå att lösa om Skolan ligger nära en större station etc.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 13:49   #57
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Får man fråga ungefär i vilka trakter du tittar? Min erfarenhet (bara kollat de södra förorterna) är att det ofta finns lite "billigare" områden om man kan tänka sig att flytta en liten bit. Beror ju på hur nära nuvarande man vill hålla sig dock såklart.

lite ot också, men tycker du resonerar rätt kring kidsen. När jag var barn var det på tapeten att vi skulle flytta, men är jävligt glad att det inte blev av och att jag fick växa upp där jag börjat, med kompisar, fotbollslag, skola osv, det var jävligt skönt.
Runt hägersten. Läget är prio ett annars bor vi kvar då vi har en stor fyra

Ja just fotbollen är en stor grej för ungarna, vill inte tvinga dom att byta för att jag och frun har husdrömmar (tror vi)
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 14:01   #58
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Runt hägersten. Läget är prio ett annars bor vi kvar då vi har en stor fyra

Ja just fotbollen är en stor grej för ungarna, vill inte tvinga dom att byta för att jag och frun har husdrömmar (tror vi)
Det skulle väl innebära byta av skola dessutom?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 14:09   #59
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Är i samma sits.

Skitläskigt.
hittade dessutom ett hus i drömläget, men i princip allt behövs renoveras...
Optimalt ju!
Behöver du inte betala för någon annans renoveringar som inte är som du vill ha det.

Angående nytt hus eller lägenhet så håller jag helt med rooz. Totalt ointressanta och tråkiga.
Nu snackar jag normala hus och lägenheter, inga 100 miljoners grejer
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 14:37   #60
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Jag vågar knappt läsa denna tråden eftersom jag precis håller på och bygger ett hus med totalentrepenad och slutbesiktning 13 december

Jag är en av dom som tokbelånar mig, bor i hyresrätt idag. Håller tummarna åt mig grabbar!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)