Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-18, 05:57   #16
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
För många objekt där det hade slarvats och fuskats i byggnationen och dokumentation saknades på en hel del arbeten. Billiga lösningar med fräscht utseende.

Och att alla nyckelhusen saknar själ och charm borde vara nog med anledning.
Ah, valida argument. Fördelen med att ha byggt med svenska hantverkare med fokus på husbygge: Inte så mycket slarv.

Har en firma inne nu som gör stenläggningen och de har även byggt enstaka hus. Jag hade fått spel med tanke på lösningarna jag ser bara med stenläggningen…
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"

Senast redigerad av Dreas den 2021-10-18 klockan 05:58.
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 06:16   #17
Zrob
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Norrtälje
Inlägg: 107
En bra husbesiktning är ett måste, före köpet! Då hittar dom ev brister och man vet vad man har att vänta sig och ev pruta på priset.
Vi köpte vår villa (byggd 1982) för 10år sedan och allt såg jättebra ut och var rejält och välbyggt enligt bes,mannen och det verkar stämma, har inte behövt renovera/laga något märkvärdigt förutom sånt vi gjord för att vi tyckte det var kul eller snyggare. Har fått byta luft/luft värme pump i sommras (30tkr) och målat om solsidans yttervägg. Sen har vi själva isolerat garaget, byggt ut altanerna, kapat bort 3 träd och byggt ett förråd.

Bygga/köpa nytt låter ju fint, men är inte "guld å gröna skogar", många nybyggen är fusk jobb. Farsan är gammal byggare och var med när vi först kollade på ett par hus, han skrattade åt kvaliten och alla genvägar som tagits på dom husen, ena var Älvsbyhus kommer jag ihåg.
Sen är det oftast så att nybbyggen sätter sig med åren och då händer det saker. En kompis lät bygga nytt och efter ca 5år fick dom renovera ytskickten i minst hälften av rummen pga väggarna spruckit i hörnen, även ett av badrummet - dyrt. Ändå var dom noga när dom valde tillverkare och tog något finskt, för att dom skulle vara bra.
Zrob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 07:54   #18
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Att bygga hus är absolut inte lugnt och rofyllt utan utmaningar. Väljer man en etablerad husbyggare och köper deras lösningar har du ju gjort det du behöver inne till stor del. Mitt tips är nog att om pengarna finns gå till en trädgårdsarkitekt och sen lösa det mesta innan man flyttar in. Vi fixade altan, gräsmatta mm själva och med två små barn och sen hund som drar in grus vill man mest få allt klart.

Hade jag fått göra om det igen hade jag nog även bett dom gräva ut för pool och gjutit platta när de ändå grävde och hade betongbil här. Dyrt då men i efterhand blir det inte billigare…

Ett tips till är Gardenas bevattningssystem med eller utan automatik. Rätt skönt att kunna vattna häcken underifrån utan att det syns vid en tid jag själv kan styra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"

Senast redigerad av Dreas den 2021-10-18 klockan 07:56.
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 08:12   #19
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Mitt tips är att ha relativt låg belåningsgrad så att man kan utöka bostadslånet för sådana saker som takomläggning och dylikt. Jag lyckades göra ett bostadsklipp på min lägenhet i Stockholm (sålde för dubbla av vad jag köpte) som jag gick in med i huset så att jag ligger relativt nära 50% belåning.

Att gå in i hus med maxbelåning känns som risky business.
+1 på detta. Så in i norden.

Även om det är najs med superflashight och alla värsta superdetaljer så är det _alltid_ korkat att blåna sig upp till nock. Ha ett utrymme för du vet aldrig vad som händer, ha utrymme så du frigör kassaflöde till sparande eller mer maortering. Frigör utrymme för att kunna spara och hantera renoveringar genom att betala istället för att belåna.

Har så många i min umgängeskrets (2 st med 40-60 i ink + 2-3 barn) som maxar, verkligen maxar sin belåningsgrad. 85% på allt rakt genom, räntan kommer aldrig stiga, varför spara när man enkelt kan belåna sig, "försäkringen" täcker allt. Sen räknar man kallt att man får tillbaka allt när man säljer till pensionen. Så må det vara men galet risky. Räcker med att räntan stiger 0,5% och man rör fastighetsskatten så blir det svettigt för dessa.. Men då räknar man kallt med att man kan sälja och köpa billigare.

Hur som, det viktigaste är att man har koll på sin ekonomi, att man sparar för oförutsedda utgifter men även det som komma skall.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Att bygga hus är absolut inte lugnt och rofyllt utan utmaningar. Väljer man en etablerad husbyggare och köper deras lösningar har du ju gjort det du behöver inne till stor del. Mitt tips är nog att om pengarna finns gå till en trädgårdsarkitekt och sen lösa det mesta innan man flyttar in. Vi fixade altan, gräsmatta mm själva och med två små barn och sen hund som drar in grus vill man mest få allt klart.

Hade jag fått göra om det igen hade jag nog även bett dom gräva ut för pool och gjutit platta när de ändå grävde och hade betongbil här. Dyrt då men i efterhand blir det inte billigare…

Ett tips till är Gardenas bevattningssystem med eller utan automatik. Rätt skönt att kunna vattna häcken underifrån utan att det syns vid en tid jag själv kan styra.
Om man vill ha en bra trädgård så är det inte dumt att gör ainvesteringar i dessa prylar. Oftast kostader det någonstans mellan 2000-5000 för att få till vettig bevattning så gräsmatta, rabatter mm. håller sig frächt. Kombinera detta med en robotgräsklippare så kommer man få en bra trädgård/gräsmatta som man inte direkt behöver engagera sig i, möjligen lite gräsfrön någon gång varje år och någon rensning, men då slipper man klippa varje vecka under sommaren, bvetknna varannan dag under sommaren etc. Så himla värt det..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 08:17   #20
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Köpa hus verkar vara en riktig djungel. Sugen på hus ibland men allt merjobb och kostnader avskräcker verkligen.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 08:21   #21
Paper
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 13
Om jag skulle ge något råd utifrån vår erfarenhet så är det vikten att lägga pengarna på egen besiktning oavsett om det finns besiktning eller inte sedan tidigare. -> Undersökningsplikt.

Det räddade oss när vi skulle renovera ett badrum och insåg att det var en stor vattenläcka som vi kunde påvisa att vi inte vetat om när vi köpte huset då vi hade gjort en egen besiktning.
Paper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 08:29   #22
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Hur vågar man??

?
Är i samma sits.

Skitläskigt.
hittade dessutom ett hus i drömläget, men i princip allt behövs renoveras...
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 09:11   #23
BridgeMountain
Registered User
 
BridgeMountains avatar
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Halland
Inlägg: 28
Köpte villa för 3,5 år sedan. Ångrar som fan att jag inte köpte ännu tidigare.
Gjorde ingen besiktning eller någonting alls. Var på visning en gång bara sedan la jag bud.

Utan tvekan ett av mina bästa val jag gjort i livet. Helt sjukt underbart med eget hus. Orka sitta i en skabbig hyreslägenhet och bara skicka ut pengar i tomma intet.
Fan deprimerande som fan.
Samt att min nuvarande amortering & ränta motsvarar ca 1/3 del av hyran jag hade på lägenheten.

Har gjort all renovering själv. Byggt ett 52 kvm stort, isolerat vidbyggt garage, installerat FTX ventilation, byggt trädäck, bytt all ytterpanel, stensatt framsidan osv osv.
Sedan ska även köket renoveras och badrum, men det får bli när det blir.

Nu sitter jag ju bara här o svamlar och kommer knappt ihåg vad frågeställningen va.
Men jag tror de bästa råden när det gäller husköp är;
1.) Se till ha ordentlig buffert för oförutsedda utgifter.
2.) Om inte kunskapen finns - Skaffa en egen besiktningsman
3.) Tänk igenom noga hur mycket du kan/vill renovera. Det är nog lätt att man tar vatten över huvudet. Minns själv när jag höll på med garaget att fy faan vad trött man var på det emellanåt. Allting tar verkligen 5 ggr längre tid än man räknar med.

Sedan mitt absolut bästa tips när det gäller renovering är;
Se för jävelen till att allt är rakt på alla håll o kanter. Överdriv användandet av vattenpass.
Lärde mig ganska fort att fy fan vad det drar med sig elände om saker inte är raka.
BridgeMountain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 09:45   #24
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Det mesta har sagts i tråden redan:

1) Besiktiga!

2) Ha en buffert och/eller sikta på att ha en låg belåningsgrad så kan även lån användas som buffert.

3) Ha en bra försäkring så sover du bättre om natten.
Lägg tid på att läsa på om omfattningen i de olika konkurrenternas försäkringar. Kika också på de olika tilläggsförsäkringar som finns.
Jag bor i Gävle där många drabbades av skyfallet/översvämningar nu i höstas. Då märker man hur viktigt det är att ha bra försäkringar som även täcker det oväntade. Många hade väl omhändertagna hus med omdränerade källare och så men det hjälpte föga när det började spruta bakvägen ur avloppssystemen.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 10:02   #25
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Hur dyrt är det att bo i ett litet hus då, på 3-4 rum, jämfört med motsvarande BR?
Blir det inte mycket dyrare med alla småutgifter som kommer på köpet?
Lån behöver man ju inte räkna in för det har man ju (eller inte) i bägge boendeformerna.

Kan tänka mig att man tycker det är mycket billigare med hus för man ser inte den stora "hyran" varje månad, och så tänker man inte på att det är lite värme här, lite vatten där, lite sophämtning där, nån extra skatt där, högre försäkring o.s.v.

Eller så är det faktiskt billigare med hus helt enkelt
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 10:17   #26
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Hur dyrt är det att bo i ett litet hus då, på 3-4 rum, jämfört med motsvarande BR?
Blir det inte mycket dyrare med alla småutgifter som kommer på köpet?
Lån behöver man ju inte räkna in för det har man ju (eller inte) i bägge boendeformerna.

Kan tänka mig att man tycker det är mycket billigare med hus för man ser inte den stora "hyran" varje månad, och så tänker man inte på att det är lite värme här, lite vatten där, lite sophämtning där, nån extra skatt där, högre försäkring o.s.v.

Eller så är det faktiskt billigare med hus helt enkelt
Uppvärmning & el kommer kosta dig mer i huset. Elen i lägenheten kostade typ gratis.

Lägenheten kostade 3400 i månaden (avgift till föreningen + parkering). Stora skillnaden är antalet timmar du själv kommer behöva lägga ned på ditt boende.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 10:22   #27
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Kan tänka mig att andra hobbies man har får stryka på foten om man skaffar hus. Huset blir ens nya livslånga hobby typ?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 10:47   #28
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Kan tänka mig att andra hobbies man har får stryka på foten om man skaffar hus. Huset blir ens nya livslånga hobby typ?
Vi köpte hus för 2 år sedan, renoveringsobjekt, vilket vi nu har renoverat invändigt (själva). Vi har 2 barn med aktiviteter 1-4 ggr per kväll var och hund dessutom. Ändå hann vi med träna 4-5 ggr/veckan och skärmtid på ca 4-5 timmar per dag så tycker det inte tog precis all tid. Dock står renovering oss i halsen nu och totalt slitna och trötta men tycker inte det är speciellt många måsten med hus i vardagen, visst finns det ALLTID saker att göra och ta tag i men är ju sällan det är måsten och akut. Då och då råkar man ju ut för sånt tex i vintras då snön drog med sig hela skorstenen från taket, blev ju jävligt och strul att stå mitt i vintern och försöka få till och just då kan man ju önska att man bodde i lägenhet. Sedan är det väl inte alltid så kul att behöva skotta 1 timme innan jobbet och 1 timme när du kommer hem igen eller försöka fixa snöslunga/gräsklippare etc som strular.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 10:50   #29
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Jag flyttade från villa till parhus i en förening och det bästa jag gjort för nattsömnen.

Nu har ju hus massa fördelar mot vissa bostadsrätter men att hitta en bostadsrätt lite utanför med bra läge och relativt stor trädgård med möjlighet att skärma av var lite the same shit som huset tycker jag faktiskt. Inte världens enklaste att hitta med de kraven jag hade men nu bor jag tillslut här och sover gott.

Annars var enda lösningen för min del iaf att ha en jävla buffert så man visste allt kunde betalas vad än kunde hända. Alternativt ha möjligheten att kunna låna till det men båda delarna sket sig då jag blev ensamstående så även om jag kunnat bo kvar utan problem kändes det inte säkert längre.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-10-18 klockan 10:51.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 11:00   #30
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Kan väl tillägga att jag är totalt likgiltig inför saker som kan hända med hus, bil etc. lämnar ofta bilen olåst med nyckeln i eller dörren olåst till huset, utgår från att det inte är någon fara. Osäker vad vi har för försäkring samt avtal kring lån/el/vatten och inte heller har vi någon direkt buffert men inget jag ens lägger en tanke på att det kan hända något, utan har inställningen "det tar jag då, löser väl sig på något sätt", är man en orolig typ kanske inte hus är optimalt
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)