Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-17, 20:30   #16
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Den större delen av västvärlden har snarare gått bakåt i utvecklingen gällande mycket, som exempelvis rörelse och kost.
Utveckla gärna det argumentet. När I utvecklingen rörde vi oss mindre menar du, vad är det vi går tillbaka till? Kanske så långt tillbaka att vi var något slags plankton som drev omkring i havet oförmögen till egen propulsion, är det så långt tillbaka i evolutionen du menar? För annars har vi nog aldrig rört oss mindre än nu. Eller ja, generationen före oss, boomers, kan nog faktiskt slå oss på den punkten ändå.
Samtidigt så kan människan nu springa snabbare, hoppa högre, lyfta tyngre än vad vi någonsin kunnat under vår arts existens, samtidigt som vi uppfinner teknologi i en rasande takt som skulle ses som magi av folk från bara ett fåtal generationer före oss.
Den mänskliga evolutionen är inget vi behöver oroa oss för, just nu.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-17, 20:47   #17
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
@Langster

Fast "traditionalister" föder ju fler barn kolla nativitet hos amish, mormomer, muslimer osv.
Evolutionen kommer snarare se till att dessa grupper kommer dominera framför de som avfärdar traditionella värderingar.

Sekulära liberaler ligger förnärvarande under "replacement level fertility".
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-17, 20:59   #18
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 622
Personligen tror jag vi generellt bör leva tätare men i mindre grupper, vara fysiskt och psykiskt sysselsatta större delen av dygnet med sysslor, mindre viktigt vilka, tillräckligt utmanande för att vi ska utvecklas. Man ska känna att man är bra på något och att man bidrar med något och blir belönad skäligt för det.
Sen vad man egentligen gör, bor, tjänar eller för den delen om äter lever till middag har nog mindre inverkan.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-17, 21:26   #19
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Dedär med test of time. Verkar som att saker som stått sig har gjort det av en anledning
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-17, 21:52   #20
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
Dedär med test of time. Verkar som att saker som stått sig har gjort det av en anledning
Fast det har ju övergivits. Det är ingen som lever och äter som jägare/samlare nu, förutom ett fåtal isolerade stammar. Så fort man kom på att man kunde odla grödor och hålla boskap så släppte man allt tidigare, varför? För att det var lättare att överleva så. Man levde längre och behövde inte oroa sig för att dö varje dag. Så länge ingen naturkatastrof inträffade så behövde man inte svälta heller.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-17, 22:05   #21
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
@Langster

Fast "traditionalister" föder ju fler barn kolla nativitet hos amish, mormomer, muslimer osv.
Evolutionen kommer snarare se till att dessa grupper kommer dominera framför de som avfärdar traditionella värderingar.

Sekulära liberaler ligger förnärvarande under "replacement level fertility".
Du trånar efter en fiktiv dåtid men du ser inte framåt. ”Muslimer” - du menar vissa muslimska länder, för det är inte alla muslimer som förökar sig som kaniner, ligger några sekel efter i utvecklingen, men de kommer att vara precis som vi om 100 år. Du behöver inte oroa dig. Dessa människor är inte traditionalister som du skulle vara om du blev det. De lever i den kultur och den fattigdom som råder i deras länder, det är inget eget val de har gjort, fick de faktiskt välja så skulle de hellre vara trygga medelklass amerikaner/européer.

Amish och mormoner är undantag, men de är små, konstiga minoriteter. Dessutom en del av deras samhällen. Det är knappast så att om du och några incel polar blev traditionalister här och nu så skulle ni få knuvla jättemycket och få en massa barn.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 01:35   #22
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag upptäckte precis Brian Johnson AKA Liver King på instagram, https://www.instagram.com/liverking/ och det verkar vara väldigt trendigt just nu med att försöka efterlikna hur man levde förr. Det är ju inget nytt egentligen, vi som tränar känner ju exempelvis till "Paleolithic diet" eller stenålders dieten.

Varför? Är vi den enda arten på planeten som aktivt vill gå bakåt i vår utveckling?

Och varför tror vi att vi vet mer om hur man levde förr än vad vi egentligen gör?
Ja vissa saker är sämre idag än förr och bättre än vad de kommer att vara i morgon.

För att ringa in det lite runt själva fitness-kulturen, gym-kolo folk, styrketräning, diet etc, så var det i alla fall så att förr i tiden så fanns inte krispiga grönsaker, frukterna var ruttna och köttet fullt av mask så man har aldrig någonsin tidigare i historien haft så pass bra tillgång till bra mat som idag. Därtill mediciner etc. Så allt det där veganRawPaleoLhsfh*ck, shit 'r lite arrogant.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 07:59   #23
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag förstår vissa saker du tar upp, som exempelvis mindre stress. Men vad har det med skärmtid att göra? Och att gå barfota? Vissa saker är ju helt ologiska.

Det känns som att vi tror att vissa saker är bra för oss utan att egentligen veta det.
För att mer skärmtid gör dig mer indoktrinerad av all skit. För att mer skärmtid gör dig mer olycklig. Det förstår du väl?

Barfota är ganska enkelt. Prova bryta asfaltsgången inne i stan (med luftbubblor under fötterna) med en barfota-promenix i skogen där du connectar med naturen. Terapi på riktigt.

Sen kan jag hålla med dig om att det finns saker som vi tror är bra. Men de 2 sakerna du nämnde är två saker jag m.fl. kan garantera är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tror mer och mer på att vi, som art, behöver bli mer medvetna om oss själva och vår omgivning. Kunna identifiera tankar, känslor och handling, och samtidigt kunna skilja dem åt. Att förstå att det vi matar kroppen och hjärnan med kommer påverka oss på ett visst sätt. Att vissa av de beteenden vi håller på med idag är ganska onaturliga för oss ur ett evolutionärt perspektiv.

Det som jag stör mig på är när trendiga youtubers och influencers ska kalla det för en massa coola namn och göra det trendigt för att, på ett närmast ironiskt sätt, tjäna pengar på det moderna samhället.

Nåväl.
+1
Mer meditation och djupa diskussioner om livet. Mer reflektioner och inte köpa allt samhället producerar rakt av (våga ifrågasätta).

Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
”Claimar ju många fördelar”
”Jag tror vi människor behöver get back to our roots”
”En bra nutrition point”

Vad är det för fel på svenska nu då? Seriöst, det ser hemskt ut.
It's terribly gött to speak två languages. You skulle try it, you'll like det big time.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 17:12   #24
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
En annan psykologisk orsak till att en del vill leva som förr är nog en försvarsmekanism mot senaste årens extremt progressiva förändringar, där kön är en social konstruktion, där det samtidigt finns 72 erkända kön och att du, om du är vit bär skulden för allt som är fel, där din historia skrivs om rejält osv. osv. (det finns massor av förändringar men tar dem som stör mig mest personligen), vilket kan skapa en känsla av att man vill vrida tillbaks klockan till en tid man känner sig mer hemma i, mer välkommen i och är fri från skuld i.

Just skam och skuld är enormt starka drivkrafter där man önskar att man kunde gå tillbaks i tiden och ta ett annat beslut eller stanna i en tid där man var utan skuld.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 18:10   #25
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Utveckla gärna det argumentet. När I utvecklingen rörde vi oss mindre menar du, vad är det vi går tillbaka till? Kanske så långt tillbaka att vi var något slags plankton som drev omkring i havet oförmögen till egen propulsion, är det så långt tillbaka i evolutionen du menar? För annars har vi nog aldrig rört oss mindre än nu. Eller ja, generationen före oss, boomers, kan nog faktiskt slå oss på den punkten ändå.
Samtidigt så kan människan nu springa snabbare, hoppa högre, lyfta tyngre än vad vi någonsin kunnat under vår arts existens, samtidigt som vi uppfinner teknologi i en rasande takt som skulle ses som magi av folk från bara ett fåtal generationer före oss.
Den mänskliga evolutionen är inget vi behöver oroa oss för, just nu.
Du missuppfattade mig, jag skrev att vi hade gått bakåt i utvecklingen gällande mycket, som rörelse och kost. Vi rör alltså på oss mindre idag och äter sämre.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 19:53   #26
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Du missuppfattade mig, jag skrev att vi hade gått bakåt i utvecklingen gällande mycket, som rörelse och kost. Vi rör alltså på oss mindre idag och äter sämre.
Nej jag missuppfattade inte. Du förstod inte vad jag skrev.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 19:55   #27
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Och vi äter bättre än vad vi någonsin gjort tidigare. Väldigt få i västvärlden som lider av svält eller näringsbrist.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 20:01   #28
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Och vi äter bättre än vad vi någonsin gjort tidigare. Väldigt få i västvärlden som lider av svält eller näringsbrist.
Ja, istället går vi mot en verklighet där de flesta lider av motsatsen.
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 20:07   #29
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
"En undersökning av knappt en halv miljon svenskars BMI visar att sedan 1995 har fetma ökat med 86 procent och svår fetma med 158 procent. Siffrorna bygger på mätt vikt och längd, inte självskattningar och är högre än Folkhälsomyndighetens statistik.

Forskare har analyserat 447 925 svenskars längd och vikt uppmätta av företagshälsovården mellan åren 1995 – 2017. Det visade sig då att 53,9 procent är överviktiga (BMI över 25), 16,6 procent har fetma (BMI över 30) och 4,2 procent svår fetma (BMI över 35). Det är högre än Folkhälsomyndighetens FHMs statistik som bygger på vilken vikt och längd som folk själva fyller i, vilket riskerar att leda till viss skönmålning. FHM sa år 2018 att 51 procent av vuxna svenskar har övervikt eller fetma."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...abbt-i-sverige

Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 20:09   #30
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
En annan psykologisk orsak till att en del vill leva som förr är nog en försvarsmekanism mot senaste årens extremt progressiva förändringar, där kön är en social konstruktion, där det samtidigt finns 72 erkända kön och att du, om du är vit bär skulden för allt som är fel, där din historia skrivs om rejält osv. osv. (det finns massor av förändringar men tar dem som stör mig mest personligen), vilket kan skapa en känsla av att man vill vrida tillbaks klockan till en tid man känner sig mer hemma i, mer välkommen i och är fri från skuld i.

Just skam och skuld är enormt starka drivkrafter där man önskar att man kunde gå tillbaks i tiden och ta ett annat beslut eller stanna i en tid där man var utan skuld.
Ja din gamla stötesten... jag vet inte hur många som faktiskt längtar tillbaka till att illegalisera homosexualitet eller att öppet vara hbtq osv ledde till misshandel och uteslutning ur samhället.

Men att män sen det började bli vanligt med kontorsarbete har längtat tillbaka till en tid då män var MÄN som lyfte tunga saker, jobbade fysiskt och hade hår på bröstet osv är sant.
Ta en film som Fight Club t.ex - det är exakt detta den handlar om - jag har alltid tyckt att fight club är urusel. Om man tror man ska få ut nåt av att slåss, så gör det då, det finns gott om lagliga alternativ. Vågar man inte det, ja då är man en riktig gråtbög och troligen en av dem som tycker att fight club är häftig. Detsamma gäller de som längtar tillbaka till ett idealiserat "förr i tiden" som aldrig fanns. Eftersom man inte vågar eller kan ta sin plats i samhället så fantiserar man om att det var så mycket bättre förr.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)