Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-08, 13:52   #1
L84
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2021
Inlägg: 13
Skulle one arm dumbbell row hjälpa mig?

Jag har framåtlutade axlar pga för mycket pressande. Har verkligen försökt att fixa detta genom att göra farmers walk och massvis av inverted rows, men inverted rows gjorde bara att min hållning blev sämre och sämre... Har nu läst att bygga större lats kan försämra hållningen ytterligare när man redan har framåtlutade axlar. Det som verkligen har hjälpt mig är low seated cable row så kommer fortsätta köra hårt på den! Men vad tror ni om one arm bent row? Älskar verkligen övningen men skulle den också kunna göra det sämre? Antar att den bygger stora lats men den kanske träffar andra muskler också som inverted rows inte gjorde?
L84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 14:10   #2
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av L84 Visa inlägg
Jag har framåtlutade axlar pga för mycket pressande. Har verkligen försökt att fixa detta genom att göra farmers walk och massvis av inverted rows, men inverted rows gjorde bara att min hållning blev sämre och sämre... Har nu läst att bygga större lats kan försämra hållningen ytterligare när man redan har framåtlutade axlar. Det som verkligen har hjälpt mig är low seated cable row så kommer fortsätta köra hårt på den! Men vad tror ni om one arm bent row? Älskar verkligen övningen men skulle den också kunna göra det sämre? Antar att den bygger stora lats men den kanske träffar andra muskler också som inverted rows inte gjorde?
Om du drar med armbågen ut från kroppen minskar latsens arbete till förmån för annat på ryggen. Men det kan du tillämpa med de flesta sorters roddar, istället för att dra till magen så drar du till bröstet, armbågar ut.

En annan riktigt bra övning för det är bakåtlutade latsdrag. Rak stång, lite bredare än axelbrett grepp. Luta överkroppen 45grader (ca) bakåt, dra mot nyckelbenen med armbågarna utåt.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 14:37   #3
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Lägg till en facepull med band, exempelvis

kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 15:03   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av L84 Visa inlägg
Jag har framåtlutade axlar pga för mycket pressande. Har verkligen försökt att fixa detta genom att göra farmers walk och massvis av inverted rows, men inverted rows gjorde bara att min hållning blev sämre och sämre... Har nu läst att bygga större lats kan försämra hållningen ytterligare när man redan har framåtlutade axlar. Det som verkligen har hjälpt mig är low seated cable row så kommer fortsätta köra hårt på den! Men vad tror ni om one arm bent row? Älskar verkligen övningen men skulle den också kunna göra det sämre? Antar att den bygger stora lats men den kanske träffar andra muskler också som inverted rows inte gjorde?
Absolut bästa sättet att påverka hållningen är genom kroppskontroll, dvs att aktivt välja att ha bra hållning. Detta kan ta tid att fixa till och är rätt jobbigt att gå och tänka på.
Det är tyvärr inte så enkelt att bara träna motsatt muskel så kommer den automatiskt dra kroppen till rätt position.

Dock har kroppen en förmåga att välja minsta motståndets lag utan att tänka långsiktigt, så troligen blir det enklare att ha en bra hållning när kroppen är i styrkemässig balans.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 15:45   #5
L84
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2021
Inlägg: 13
Grymma svar, tack!

Tänker på hållningen konstant och rätar mig men det är verkligen omöjligt för mig att gå rakt då mitt skelett verkar ha anpassat sig till denna vidriga hållning. Det som hjälper i några timmar i alla fall är att köra face pulls så jag kör på där. Fattar helt ärligt inte hur jag kunde få den här obalansen. Körde som sagt en hel del farmers walk/marklyft/inverted rows och även front squats som jag trodde skulle förbättra hållningen, men istället hamnade jag 45 grader framåt och kände mig som en järnstång!

Har endast kört hårt med armhävningar, inga hantlar/bänk överhuvudtaget.
Jaja, man har ju fått lära sig att det är skillnad på att dra kontra att ro, den saken är klar.
L84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 18:51   #6
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Vill även rekommendera pull-aparts framför kroppen och över huvudet. Kan du med fördel köra mellan bänkseten för en rätt skön "hela vägen runt"-pump i övre delen av överkroppen.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)