Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-10-06, 21:21   #1
Välkomnaren
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 8
Post Ett vs flera set till failure

Tjena!

De senaste dagarna har jag funderat på det här med antalet set. I dagsläget ser mitt upplägg ut såhär:
  • 3 helkroppspass i veckan
  • varje muskelgrupp tränas med en övning
  • varje övning innefattar 1 set som körs tills failure - jag inte kan göra en rep till utan bra form

Jag har kikat runt på nätet efter vad forskningen säger och har hittat olika slutsatser (som så ofta) om vad som är effektivast: 1 set eller flera set som man tar till failure. Vissa studier pekar på att man får bättre ökningar i muskelstyrka och muskeltillväxt med fler set, andra menar att det inte finns några märkbara skillnader.

En intressant artikel jag hittade var den här, som pekar på att det inte spelar någon roll hur många set man genomför. https://www.cbass.com/NEWEVIDE.HTM Det bör tilläggas att det är en väldigt gammal artikel som refererar till forskning från slutet av 90-talet.


Min frågor till forumet är:

Har ni några erfarenheter av att träna med 1 set per övning och i så fall, märkte ni någon skillnad jämfört med att träna flera set per övning?

Vad säger forskningen om detta i dagsläget?

Allt gott,
Välkomnaren
Välkomnaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-06, 21:25   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Vad är tanken bakom den träningen?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-10-06, 21:33   #3
Välkomnaren
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Vad är tanken bakom den träningen?
I mitt fall handlar det om att undvika skador. Har en historia av återkommande axelproblem. Månader av rehab tills axeln är bra, 3-4 månader på gym med antagligen alldeles för många set och för snabb styrkeökning för att småmusklerna ska hänga med. Sedan tillbaka på ruta ett. Därav har jag ändrat strategi och utvärderar nu hur detta fungerar.

Jag är främst intresserad av att veta hur forumet ställer sig till ett sådant upplägg samt vad forskningen säger om saken.
Välkomnaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-06, 22:40   #4
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Forskningen säger att marginalnyttan minskar för varje set. Så ett set till fail gör stor skillnad mot inget alls men nästa set ger mindre osv. Du får ju 3 set till fail per övning i veckan med ditt upplägg. Om du inte redan är riktigt vältränad kommer du få resultat , börjar du nå en platå och vill komma vidare kan volymen höjas. Kring 10 set och ev ända upp till 20 set för en erfaren lyftare anses optimalt ur ett dos respons perspektiv. Samtidigt trumfar ju alltid kontinuitet så om en lägre dos gör att du håller och ser utveckling kanske det är mer optimalt för dig
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-07, 06:46   #5
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av Välkomnaren Visa inlägg
I mitt fall handlar det om att undvika skador. Har en historia av återkommande axelproblem. Månader av rehab tills axeln är bra, 3-4 månader på gym med antagligen alldeles för många set och för snabb styrkeökning för att småmusklerna ska hänga med. Sedan tillbaka på ruta ett. Därav har jag ändrat strategi och utvärderar nu hur detta fungerar.

Jag är främst intresserad av att veta hur forumet ställer sig till ett sådant upplägg samt vad forskningen säger om saken.
Om det är skaderisker du oroar dig över, vore det inte bättre att inte köra något set till fail?
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-07, 07:45   #6
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Varför inte bara använda dig av en lagom volym med en lagom frekvens, som exempelvis 6 kvalitativa sets tagna nära fail för de större musklerna (mer för rygg) runt var femte dag ?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-07, 07:53   #7
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Vill du undvika skador: Värm upp ordentligt, kör inte för tungt eller nära fail och inte för ofta.

Jag skulle köra musklerna 1-2 gånger i veckan, rejäl uppvärmning, stanna några reps från fail och ca 10-15 reps per set om jag ville minimera skaderisken.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-07, 08:02   #8
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Beror vä på hur bra du kan återhämta dig från det du gör
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-07, 20:38   #9
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Vill du undvika skador: Värm upp ordentligt, kör inte för tungt eller nära fail och inte för ofta.

Jag skulle köra musklerna 1-2 gånger i veckan, rejäl uppvärmning, stanna några reps från fail och ca 10-15 reps per set om jag ville minimera skaderisken.
Mja, det är ju ingen fara att ligga nära fail om man kör inom 10-15 reps och inte låter sin form bli sämre när man närmar sig det, men sen är självklart vissa övningar mer lämpade än andra att göra det i.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 00:06   #10
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Mja, det är ju ingen fara att ligga nära fail om man kör inom 10-15 reps och inte låter sin form bli sämre när man närmar sig det, men sen är självklart vissa övningar mer lämpade än andra att göra det i.
Jo, det är sant men jag skulle ändå träna typ tvärt om vad TS tänker i första posten
(Låg volym kan iofs vara smart).
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)