Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-08-16, 21:20   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Maximal muskeltillväxt

Officiella rekommendationer för atleter av The International Universities Strength and Conditioning Association.

https://journal.iusca.org/index.php/...le/view/81/140
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 00:34   #2
wilkes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 106
Det finns en tabell på sida 22 som sammanfattar deras rekommendationer. Om man som mig, inte orkar läsa så mycket..
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 08:31   #3
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av wilkes Visa inlägg
Det finns en tabell på sida 22 som sammanfattar deras rekommendationer. Om man som mig, inte orkar läsa så mycket..
För mig är den på sida 22 men det kanske är en tolkningsfråga

Jag blir alltid lika förvånad över hur pass lite det verkar som att man behöver träna när dessa publikationer kommer ut

Citat:
Significant hypertrophy can be achieved when training a muscle group as infrequently as once per week in lower to moderate volume protocols; there does not seem to be a hypertrophic benefit to greater weekly per-muscle training frequencies provided set volume is equated. • It may be advantageous to spread out volume over more frequent sessions when performing higher volume programs. A general recommendation would be to cap per-session volume at ~10 sets and, when applicable, increase weekly frequency to distribute additional volume.
Får mig ju att tro att det är ganska många som tränar för mycket.

Citat:
A dose of approximately 10 sets per muscle per week would seem to be a general minimum prescription to optimize hypertrophy, although some individuals may demonstrate a substan-tial hypertrophic response on somewhat lower volumes.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2021-08-17 klockan 08:33.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 08:34   #4
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Det jag inte verkar kunna läsa mig till är, 10 set av vadå? 10x10? 5x10?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 08:52   #5
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Är det 10 set till fail eller nära fail?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 09:19   #6
Duschen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Är det 10 set till fail eller nära fail?
Det står i sammanfattningen:
• Novice lifters can achieve robust gains in muscle mass without training at a close proximity to failure. As an individual gains training experience, the need to increase intensity of effort appears to become increasingly important.
• Highly trained lifters may benefit from taking some sets to momentary muscular failure. In such cases, its use should be employed somewhat conservatively, perhaps limiting application to the last set of a given exercise. • Confining the use of failure training primarily to single-joint movements and machine-based exercises may help to manage the stimulus-fatigue ratio and thus reduce potential negative consequences on recuperation.
• Older athletes should employ failure training more sparingly to allow for adequate recovery.
• Periodizing failure training may be a viable option, whereby very high levels of effort are employed liberally prior to a peaking phase, and then followed by a tapering phase involving reduced levels of effort.
Duschen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 09:34   #7
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg

Får mig ju att tro att det är ganska många som tränar för mycket.
Skulle säga 9/10 av de som är seriösa i sin träning tränar för mycket.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 09:42   #8
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Skulle säga 9/10 av de som är seriösa i sin träning tränar för mycket.
"Overtraining is a myth"
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 10:48   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Artikeln är en bra sammanfattning av den forskning som ligger till grund för den.

Det som jag tycker är väldigt viktigt i träningen eller min personliga erfarenhet av vad som driver muskeltillväxt är den här:

As an individual gains training experience, the need to increase intensity of effort appears to become increasingly important.

Om det sedan är 6 set eller 10 set handlar det mest om dagsform och känsla det passet.

Personligen ser jag väldigt många som ofta tränar en massa likadana övningar varje pass mellanmjölkslikt vilket är tvärtemot forskningen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 11:16   #10
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Artikeln är en bra sammanfattning av den forskning som ligger till grund för den.

Det som jag tycker är väldigt viktigt i träningen eller min personliga erfarenhet av vad som driver muskeltillväxt är den här:

As an individual gains training experience, the need to increase intensity of effort appears to become increasingly important.

Om det sedan är 6 set eller 10 set handlar det mest om dagsform och känsla det passet.

Personligen ser jag väldigt många som ofta tränar en massa likadana övningar varje pass mellanmjölkslikt vilket är tvärtemot forskningen.
Det är klart att man måste ta i men det står ju att man inte behöver gå till totalt stopp heller förutom kanske på sista settet.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 13:03   #11
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Duschen Visa inlägg
Det står i sammanfattningen:
• Novice lifters can achieve robust gains in muscle mass without training at a close proximity to failure. As an individual gains training experience, the need to increase intensity of effort appears to become increasingly important.
• Highly trained lifters may benefit from taking some sets to momentary muscular failure. In such cases, its use should be employed somewhat conservatively, perhaps limiting application to the last set of a given exercise. • Confining the use of failure training primarily to single-joint movements and machine-based exercises may help to manage the stimulus-fatigue ratio and thus reduce potential negative consequences on recuperation.
• Older athletes should employ failure training more sparingly to allow for adequate recovery.
• Periodizing failure training may be a viable option, whereby very high levels of effort are employed liberally prior to a peaking phase, and then followed by a tapering phase involving reduced levels of effort.
Tack!
Har nyligen börjat implementera 1-2 till fail (ev 1 set till fail, samt 5-8 set för varje pass) och känner mig allmänt piggare, sover bättre (slump?) och får väl utvärdera ett tag till för att se om det händer något intressant för muskelmassa och styrka.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 13:13   #12
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Får mig ju att tro att det är ganska många som tränar för mycket.
Det är det utan tvekan! Min uppfattning är att många överskattar volymen och underskattar vilan. Det är inte alls ovanligt att jag ser ungdomar med knappt ett gram muskelmassa på bröstet gå in och köra 12-16 sets bröst, många till failure och t.o.m. förbi det med en vän som hjälper till, detsamma med biceps.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 15:01   #13
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Skulle notera tråden och studien i ett dokument jag har och då kom jag över följande tråd som jag redan hade lagt där med notisen "10 set i veckan kanske räcker".

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=236974

Denna är ifrån 2018.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 15:29   #14
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Skulle notera tråden och studien i ett dokument jag har och då kom jag över följande tråd som jag redan hade lagt där med notisen "10 set i veckan kanske räcker".

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=236974

Denna är ifrån 2018.
Lite kul att läsa hur alla är i total förnekelse

Du är väl ganska ung? Testa och se vad som händer. Jag själv kör redan liknande sen några år tillbaka.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 16:17   #15
kazzez
"Registrerad Användare"
 
kazzezs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Lite kul att läsa hur alla är i total förnekelse

Du är väl ganska ung? Testa och se vad som händer. Jag själv kör redan liknande sen några år tillbaka.
Har du märkt någon skillnad då? Bättre gainz?
kazzez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)