Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-08, 09:37   #1
andypandy99
Registered User
 
Reg.datum: May 2021
Inlägg: 51
Hur räknar man set?

Enligt vissa studier är det rekommenderat att träna alla muskelgrupper cirka 10 - 20 set per vecka. Hur räknar man dessa set? Räknar man bara den muskeln som direkt jobbar eller hur fungerar det?
andypandy99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 09:46   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag om någon expert (minns ej vem) som räknade det som ett halvt set för en muskel om den bara är indirekt involverad. Så chins räknas som ett set lats, ett halvt set biceps. En grov uppskattning, men duger säkert för att göra ett schema.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 09:58   #3
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Ja, det måste röra sig om arbetssets och inte uppvärmningssets. Men 20 arbetssets per vecka är en extremt hög volym som jag inte tror att någon tjänar på att använda sig av. Och som Dio skrev så kan du räkna setsen i flerledsövningar som ett halvt för de mindre som är involverade enligt Brad Schoenfeld, kör du dock flerledsövningar med ett utförande där triceps eller biceps är med i en hög grad så kan du räkna det som ett set, som i exempelvis bröstdips, supinerade chins osv.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 11:38   #4
andypandy99
Registered User
 
Reg.datum: May 2021
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Ja, det måste röra sig om arbetssets och inte uppvärmningssets. Men 20 arbetssets per vecka är en extremt hög volym som jag inte tror att någon tjänar på att använda sig av.
Beror inte det på vilken muskelgrupp vi talar om? Jag menar: exempelvis lats är 20+ sets inte fel, men för hamstrings vore det inte speciellt bra, eller?
andypandy99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 13:38   #5
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av andypandy99 Visa inlägg
Beror inte det på vilken muskelgrupp vi talar om? Jag menar: exempelvis lats är 20+ sets inte fel, men för hamstrings vore det inte speciellt bra, eller?
Jag personligen tycker att det är en överdrivet hög volym, även om vi pratar om hela övre ryggen, dvs, både vertikala och horisontella drag. De flesta program som jag har kikat på som de steroidmissbrukande inom eliten använder har inte ens en så hög volym. Jag tror inte att gemene man tjänar på att köra mer än 6-8 arbetssets (6-15 RM) per träningstillfälle för de större musklerna.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 14:23   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Rygg är ju lite lurig också för den är ju åtminstone tre grupper (erektorer, lats, traps).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 11:19   #7
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Det känns som en helt irrelevant del att fundera på vilka det som räknas och var brytpunkten finns, eller om man ska räkna in ett halvt set här och där. . ”Träna 10 set i veckan. Eller typ dubbla det förresten” ”kör 20 set i veckan, eller så kan du halvera det så blir det också bra”
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 11:49   #8
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag om någon expert (minns ej vem) som räknade det som ett halvt set för en muskel om den bara är indirekt involverad. Så chins räknas som ett set lats, ett halvt set biceps. En grov uppskattning, men duger säkert för att göra ett schema.
Det där kan absolut vara smart att använda sig av när man gör ett program!

Till TS; Du får börja med någon form av minimum veckovolym och sedan arbeta dig upp därifrån. Vissa muskelgrupper (för dig) kommer kräva mer volym än andra.

Och 20 + sets för lats låter mycket. Där emot om du skulle utföra 7 set vertikala drag, 7 set horisontala, 6 set scapula elevation aKa shrugs så kanske det fungerar bra
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram

Senast redigerad av Isseman den 2021-10-12 klockan 11:51.
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)