Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-09-07, 15:11   #91
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Ja, jag skrev att jag jag inte förstod vad du skrev. Jag förstår att jag skrev det.
Förstår du?


Vad skriver du giljotinpress för om du avser korrekt bänkpress?
Det är lugnt! Jag förstår att det är svårt att förstå när man nyligen börjat träna på gym. Bäst att jag förklarar mig - Menar att du bör ha vinkeln med armbågarna så att banan blir lik en riktig bänkpress.

Förstår att jag måste förklara hur en skonsam bänkpress görs för att du ska förstå hur jag tänker...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-07, 23:55   #92
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det är lugnt! Jag förstår att det är svårt att förstå när man nyligen börjat träna på gym. Bäst att jag förklarar mig - Menar att du bör ha vinkeln med armbågarna så att banan blir lik en riktig bänkpress.

Förstår att jag måste förklara hur en skonsam bänkpress görs för att du ska förstå hur jag tänker...
Nah, du behöver inte anstränga dig, hur du tänker är inte vidare intressant om jag ska vara ärlig.
Du kan lungt luta dig tillbaka på gamla - väldigt gamla - meriter.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-08, 07:29   #93
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Vid närmare eftertanke känns övningen i kabelhiss där man drar vikterna snett uppåt och diagonalt som en rätt kass övning. Känns framförallt obekvämt för axlarna. Bästa övningen för pecs i kabelhiss måste vara "most muscular" rörelsen som skrivits om tidigare här i tråden.

Har även testat att köra flyes i kabelhiss och där jag korsar armarna i slutpositionen men den känns inte helt 100 heller.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-08, 08:07   #94
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Vid närmare eftertanke känns övningen i kabelhiss där man drar vikterna snett uppåt och diagonalt som en rätt kass övning. Känns framförallt obekvämt för axlarna. Bästa övningen för pecs i kabelhiss måste vara "most muscular" rörelsen som skrivits om tidigare här i tråden.

Har även testat att köra flyes i kabelhiss och där jag korsar armarna i slutpositionen men den känns inte helt 100 heller.
Jag har prövat den här varianten lite och måste säga att det är bland dom mest intressanta varianter av bröstträning jag stött på. Jag har aldrig sett den på YT eller irl, men den är riktigt intressant.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-08, 11:23   #95
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Jag har prövat den här varianten lite och måste säga att det är bland dom mest intressanta varianter av bröstträning jag stött på. Jag har aldrig sett den på YT eller irl, men den är riktigt intressant.

Ska också lägga till den som en stapel-övning. Tycker generellt inte om hissmaskiner, är så lätt att slira i rörelserna.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 15:15   #96
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Ska också lägga till den som en stapel-övning. Tycker generellt inte om hissmaskiner, är så lätt att slira i rörelserna.
Vet inte om jag är kass på hissmaskiner men nej vad oskön övningen var. Tanken är ju hur god som helst men det är något med moderna hissmaskiner som är så väloljade(?) och nästan slajmiga i känslan att motståndet inte börjar kännas förrän vikterna matas på och då blir utförandet lidande. Borde vara mer friktion i hissmaskiner om ni förstår vad jag menar. Tycker hissmaskinerna från 80 talet var bäst.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 16:21   #97
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Vet inte om jag är kass på hissmaskiner men nej vad oskön övningen var. Tanken är ju hur god som helst men det är något med moderna hissmaskiner som är så väloljade(?) och nästan slajmiga i känslan att motståndet inte börjar kännas förrän vikterna matas på och då blir utförandet lidande. Borde vara mer friktion i hissmaskiner om ni förstår vad jag menar. Tycker hissmaskinerna från 80 talet var bäst.
Jag försökte efterlikna en most-muscle i bottenläget och och verkligen flexa bröstmusklerna. Alltså typ 3-5 sek i bottenläget av konstant flex.

Jag kör en sån här, inga konstigheter med den alls.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 07:11   #98
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 868
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Vet inte om jag är kass på hissmaskiner men nej vad oskön övningen var. Tanken är ju hur god som helst men det är något med moderna hissmaskiner som är så väloljade(?) och nästan slajmiga i känslan att motståndet inte börjar kännas förrän vikterna matas på och då blir utförandet lidande. Borde vara mer friktion i hissmaskiner om ni förstår vad jag menar. Tycker hissmaskinerna från 80 talet var bäst.
Med dragapparater/hissmaskiner vill man undvika friktion, det ger ojämn belastning och snabbare slitage. En vikt i en vajer runt ett runt hjul ger en konstant belastning och om utförandet blir lidande kanske du gör någon övning där du skulle vilja ha en ojämn belastning, alltså mer eller mindre belastning i någon del av rörelsen, t ex ha ett "hjul" som inte är helt runt, mer ellipsformat. Det ger olika utväxling i olika delar av rörelsen, används i många sekvensmaskiner.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 10:10   #99
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Så är det men har bänkpressar egentligen fokus på bröstmusklerna ?
Inte alls egentligen dock funkar decline bra för ändamålet.
Bänkpress är en tricepsövning var det någon elit-bänkpressare som sa.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 10:16   #100
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Bänkpress är en tricepsövning var det någon elit-bänkpressare som sa.
Det stämmer väl bra om det är fråga om utrustad bänkpress, men i bänk utan tröja så får nog brösten jobba.
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 10:19   #101
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Med dragapparater/hissmaskiner vill man undvika friktion, det ger ojämn belastning och snabbare slitage. En vikt i en vajer runt ett runt hjul ger en konstant belastning och om utförandet blir lidande kanske du gör någon övning där du skulle vilja ha en ojämn belastning, alltså mer eller mindre belastning i någon del av rörelsen, t ex ha ett "hjul" som inte är helt runt, mer ellipsformat. Det ger olika utväxling i olika delar av rörelsen, används i många sekvensmaskiner.

Jag förstår vad du menar men jag vill ha en jämn belastning över hela ROM, ev mest i ytterlägen där man är som svagast. Kanske lättare vikter och behärska rörelserna helt är rätt väg att gå.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 10:21   #102
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Jag försökte efterlikna en most-muscle i bottenläget och och verkligen flexa bröstmusklerna. Alltså typ 3-5 sek i bottenläget av konstant flex.

Jag kör en sån här, inga konstigheter med den alls.

Hm. Kanske ska fila mer på tekniken. Eller så går det ju att pumpa några cm i "kramläget" för det är egentligen den delen jag vill åt.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 14:56   #103
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Jag försökte efterlikna en most-muscle i bottenläget och och verkligen flexa bröstmusklerna. Alltså typ 3-5 sek i bottenläget av konstant flex.

Jag kör en sån här, inga konstigheter med den alls.
Min personliga uppfattning om just den här maskinen är att den är hopplöst dålig pga dess trissor och vinklar som du arbetar med. Bättre att använda enarms cable-hiss i en vanlig hiss eller köra den i en riktig cable-cross maskin.
Typ den här
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 19:09   #104
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Lånar denna istället för att skapa en ny tråd...

Deffar ganska hårt, det är kämpigt att orka med ordentliga pass. Svaret är ju rimligen att deffa långsammare för att orka med, men det vill jag inte, av olika anledningar. Mitt syfte är bara att behålla den lilla muskelmassa jag har. Duger det att köra ett par set om dagen fast utspritt? Knäböj, marklyft, press, rodd. Vet att något för lats fattas typ chins, ska försöka ordna med det. Använder mig iaf av en stor vattenbehållare fylld med sand, väger 40 kg. Det blir inte bättre än såhär just nu, men borde väl funka?

edit: borde givetvis postat i defftråden men skyller på trötthet

Senast redigerad av Kaalle den 2021-10-11 klockan 19:14.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)