Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-11, 14:04   #24646
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
Ni som kör löpstyrka kör ni det på samma dag ni springer ?
Ja, skiter fullständigt i när löpstyrkan blir av bara den blir av. Ser noll problem med det. Sedan skulle jag såklart inte bränna av fyra övningar prehab för att minuten senare gå ut och maxa fem km.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 14:09   #24647
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, skiter fullständigt i när löpstyrkan blir av bara den blir av. Ser noll problem med det. Sedan skulle jag såklart inte bränna av fyra övningar prehab för att minuten senare gå ut och maxa fem km.
tänkte mest om man kör löpstyrka Tisdag,Torsdag och springer Måndag ,Onsdag och Fredag om det blir för mycket för benen ?
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 14:20   #24648
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
tänkte mest om man kör löpstyrka Tisdag,Torsdag och springer Måndag ,Onsdag och Fredag om det blir för mycket för benen ?
För egen del: nej, det blir inte för mycket. Jag har svårt att se att det skulle vara ett problem för de allra flesta. Jag har aldrig tagit del av några rekommendationer om att man inte ska springa dagen efter ett underkroppspass. Det känns som lite väl mycket säkerhetsbältetänk.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 14:23   #24649
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
För egen del: nej, det blir inte för mycket. Jag har svårt att se att det skulle vara ett problem för de allra flesta. Jag har aldrig tagit del av några rekommendationer om att man inte ska springa dagen efter ett underkroppspass. Det känns som lite väl mycket säkerhetsbältetänk.
Kanon tack för svar
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 15:04   #24650
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Nemas

Det roliga är att jag tror att min naprapat för länge sedan har lokaliserat de besvär som jag har idag. Har fått flera övningar för höftstabilitet och knästabilitet(det jag lägger fokus på idag) som jag har valt att ignorera. Borde helt klart lita mer blint på honom framöver snarare än att själv avgöra vad som är bäst för mig
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 16:05   #24651
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nemas

Det roliga är att jag tror att min naprapat för länge sedan har lokaliserat de besvär som jag har idag. Har fått flera övningar för höftstabilitet och knästabilitet(det jag lägger fokus på idag) som jag har valt att ignorera. Borde helt klart lita mer blint på honom framöver snarare än att själv avgöra vad som är bäst för mig
Fick muskelbristning i vänster hamstring vid ett intervallpass i somras .Och nu när jag sprang lite längre för två veckor sen så kom höger hamstring och kände lite i höften med .Så får bruka allvar och köra styrka nu
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 16:19   #24652
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Vilken ungefärlig veckovolym hade ni innan ni testade och klarade av ert första marathon?
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 16:39   #24653
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Vkolla Visa inlägg
Vilken ungefärlig veckovolym hade ni innan ni testade och klarade av ert första marathon?
Ca 3h löpning i veckan.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 17:04   #24654
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Ca 3h löpning i veckan.
Hur såg splitten mellan olika intensiter ut?
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 11:51   #24655
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag tog mig runt Sthlm Marathon i lördags på 3:26:07. Mina mål var i första hand att kvala till Boston Marathon i april (min kvaltid pga fyller 35 i februari 2022 är 3:35) och i andra hand personbästa (3:29:55 från 2019). Klarade båda så det var ju trevligt. Jag sprang väldigt jämnt fram till 35 km, därefter låg låren på gränsen till kramp så jag tappade ett par minuter sista 7 km jämfört med om jag hade hållit mitt annars ganska stadiga 4:50-tempo. Kände mig stark mentalt och konditionsmässigt, och jag tror att det är bristen på lite längre långpass som gjorde benen så stumma. Typ en halvmara springer jag regelbundet, men längre än så blir alldeles för sällan.

Anmälan till Boston Marathon är i november och jag bör komma med iom att jag har 9 minuter till godo. Den vill jag springa och bara njuta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 13:32   #24656
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Vkolla Visa inlägg
Vilken ungefärlig veckovolym hade ni innan ni testade och klarade av ert första marathon?
Det blir lite missvisande att svara på då det beror helt på när man valde att genomföra sitt första maraton. Min första mara gick på 3:24 och jag låg då på 40-70 km/vecka. Jag kunde ju dock ha klarat av en mara långt tidigare. T.ex. så sprang jag 70 km en månad efter den maran.

Om du vill ha något generellt riktvärde för att klara en mara på ett hyfsat sätt så skulle jag säga att ett par månader med 40-50 km/vecka räcker gott. Utgår vi från den volymen så skulle jag haft ett långt pass, ett snabbt och ett eller ett par "utfyllnadspass".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 13:56   #24657
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Alltså, intervaller.

Just nu kör jag 4 dagar i veckan.

1 intervall + ett par km lugn löpning efteråt

1 lugnt pass (låg puls)

1 lugnt pass (låg puls), alterneras var tredje vecka med typ fartlek, eller tröskel (typ var tredje vecka)

1 långpass (15-20km där fokus är att springa hela i skönt tempo)

Jag har en förkärlek till backintervaller, tycker det ger otroligt mycket. Senaste lyckades jag klämma till att köra en backintervall extra än vad jag klarat tidigare. Det jag gör är att jag har en lång backe (tar ca 1-1½ min att springa uppför när jag maxxar) som jag springer uppför med all kraft jag har, sen går jag ner och så kör jag igen.

Jag följer ett schema som jag fick här från kolo och sneglar från och till på ett schema på jogg.se. Schemat på jogg har alltid olika typer av intervaller.. 4x4, 30/30, backintervaller etc. och min fråga är enkel.

Kan jag bara kuta på med mina backintervaller eller bör jag även variera min intervaller?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 14:17   #24658
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg

Kan jag bara kuta på med mina backintervaller eller bör jag även variera min intervaller?
Det beror helt på vad syftet är. För allmän hälsa duger det absolut gott. Tror inte du missar några hälsoeffekter värda namnet. För att bli bra på t.ex. fem eller tio km hade jag inte velat ha backintervaller som enda kvalitetspass.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 16:05   #24659
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det beror helt på vad syftet är. För allmän hälsa duger det absolut gott. Tror inte du missar några hälsoeffekter värda namnet. För att bli bra på t.ex. fem eller tio km hade jag inte velat ha backintervaller som enda kvalitetspass.
Tränar inför halvmaran nästa år.

Vad menar vi med kvalitetspass här? Jag har pass som är tröskel och intervaller så de känns som jag får min beskärda del för att bli hälsosammare/snabbare..Eller?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 16:43   #24660
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Alla intervaller ger ju adaption i hela registret och intensitet är ju en stor faktor. För att dela in det lite grovt skulle jag säga att backintervaller ger löpspecifik styrka/mjölksyratålighet. Tröskelintervaller ger ffa löpekonomi i hög fart och aeroba förbättringar lokalt i musklerna. Intervaller som 30/30 4x4 plan mark i överfart ger ökat syreupptag och höjer taket för tröskeln
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)