Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-10, 19:26   #1
alexelias
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 79
Magnesium Glycinate - Nordiskt/EU alternativ?

Hej!

Nyinflyttad hem till Sverige. Tidigare så köpte jag Magnesium Glycinate via Amazon.com till krispiga 100kr burken och noterar nu att den skulle kosta norr om 300 kr här i Sverige. Då blir min fråga, vad har vi för Nordiska/EU-aktörer som gör Magnesium Glycinate till en reko-prislapp?

Tack!
alexelias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-10, 20:53   #2
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Varför behöver du just Magnesium Glycinate?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-10, 21:31   #3
alexelias
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 79
Inte det tråden handlar om, men jag föredrar det framför Citrate. (Ledsen, kan inte de Svenska namnen).
alexelias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 06:56   #4
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av alexelias Visa inlägg
Inte det tråden handlar om, .
fast det är ju en fullt rimlig fråga på ett kostillskottsforum,
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 07:39   #5
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av alexelias Visa inlägg
Inte det tråden handlar om, men jag föredrar det framför Citrate. (Ledsen, kan inte de Svenska namnen).
Finns magnesiusm-tillskott som har en blanding av div magnesiumkällor.
Sök på mmsports exempelvis.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 11:26   #6
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Vad säger du om magnesiumbisglycinat? Topformula har det. Heter: "Magnesiumkelat - 100"
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 13:46   #7
alexelias
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Vad säger du om magnesiumbisglycinat? Topformula har det. Heter: "Magnesiumkelat - 100"
Tack!
alexelias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 13:51   #8
alexelias
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
fast det är ju en fullt rimlig fråga på ett kostillskottsforum,
Om jag hade ställt en allmän fråga rörande lämpliga Magnesiumkällor, bett om rådgivning eller yrkat på att min val av Magnesiumkälla vore den bästa; då tycker jag också "varför" hade varit en "fullt rimlig" fråga. Men, det var ju inte fallet här - inte sant?
alexelias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 14:12   #9
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av alexelias Visa inlägg
Tack!
Jag brukar de tabletterna sedan tre-fyra månader tillbaka. Gick från "100% Magnesiumcitrat" (pulverform) från myprotein. Till topformulas bisglycinat. 4 st per dag för 650 mg. Inga problem. Betalar 38 kr per månad för den dosen.

Bisglycinat har jag sett youtubegurus rekommendera. Jag har dock inte haft problem med biverkningar av någon magnesiumform jag testat alla år.

Senast redigerad av 1x0 den 2021-10-11 klockan 14:14.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 14:27   #10
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av alexelias Visa inlägg
Om jag hade ställt en allmän fråga rörande lämpliga Magnesiumkällor, bett om rådgivning eller yrkat på att min val av Magnesiumkälla vore den bästa; då tycker jag också "varför" hade varit en "fullt rimlig" fråga. Men, det var ju inte fallet här - inte sant?
Tänkte att du trodde att glycinate är den bästa magnesiumföreningen jämfört med andra vilket är felaktigt, det jag vet är att magnesiumoxid är sämre då den inte tas upp lika bra.

Från examine.com

The most commonly used form of Magnesium supplementation, due to its high water solubility and possible usage in liquids. Magnesium bound to Citrate appears to have a higher bioavailability at around 25-30%, probably due to its increased water solubility relative to oxide chelations (as it is hypothesized that small molecular weight acids hold this potential).[194][195] Magnesium bound to tartaric acid (Magnesium-L-Tartrate), and likely Magnesium-L-malate, have similar effects and properties.

When looking at rat studies, citrate also appears to be largely bioavailable but Magnesium Gluconate showed highest bioavailability.[196][197] These results, however, should be taken with a grain of salt as the rats were magnesium deficient which may increase bioavailability independent of the chelation.[198]

Unpublished data from some of the aforementioned researchers suggest that Magnesium L-Threonate and Magnesium Gluconate dissolved in milk have higher bioavailabilities than Citrate, Glycinate, Oxalate, and Gluconate by itself

Senast redigerad av kvarnis den 2021-10-11 klockan 14:29.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 16:11   #11
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av alexelias Visa inlägg
Om jag hade ställt en allmän fråga rörande lämpliga Magnesiumkällor, bett om rådgivning eller yrkat på att min val av Magnesiumkälla vore den bästa; då tycker jag också "varför" hade varit en "fullt rimlig" fråga. Men, det var ju inte fallet här - inte sant?
detta är ju ett diskussionsforum och inte en frågelåda där endast det svaret du vill ha är ok.

Så följdfrågor och svar på dessa berikar forumet.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 19:36   #12
alexelias
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Tänkte att du trodde att glycinate är den bästa magnesiumföreningen jämfört med andra vilket är felaktigt, det jag vet är att magnesiumoxid är sämre då den inte tas upp lika bra.

Från examine.com

The most commonly used form of Magnesium supplementation, due to its high water solubility and possible usage in liquids. Magnesium bound to Citrate appears to have a higher bioavailability at around 25-30%, probably due to its increased water solubility relative to oxide chelations (as it is hypothesized that small molecular weight acids hold this potential).[194][195] Magnesium bound to tartaric acid (Magnesium-L-Tartrate), and likely Magnesium-L-malate, have similar effects and properties.

When looking at rat studies, citrate also appears to be largely bioavailable but Magnesium Gluconate showed highest bioavailability.[196][197] These results, however, should be taken with a grain of salt as the rats were magnesium deficient which may increase bioavailability independent of the chelation.[198]

Unpublished data from some of the aforementioned researchers suggest that Magnesium L-Threonate and Magnesium Gluconate dissolved in milk have higher bioavailabilities than Citrate, Glycinate, Oxalate, and Gluconate by itself

Nej, det trodde jag inte, så ditt påstående här är felaktigt. Jag svarade i vilket möjligt scenario det vore "fullt rimligt" att besvara min fråga med ytterligare en fråga (istället för ett svar), t.ex. mig påstå att Glycinate vore den bästa magnesiumföreningen. Men, som sagt - jag gjorde ju aldrig det.

Ska vi, mina herrar, dansa runt ursprungsfrågan ytterligare?
alexelias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 19:38   #13
alexelias
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
detta är ju ett diskussionsforum och inte en frågelåda där endast det svaret du vill ha är ok.

Så följdfrågor och svar på dessa berikar forumet.
Man är välkommen att diskutera ämnet fritt, det vidkommer mig inte. Men, att min ursprungsfråga inleds besvaras med ytterligare fråga (i opposition, ska tilläggas) är bara icke-produktivt.
alexelias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 20:30   #14
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av alexelias Visa inlägg
Nej, det trodde jag inte, så ditt påstående här är felaktigt. Jag svarade i vilket möjligt scenario det vore "fullt rimligt" att besvara min fråga med ytterligare en fråga (istället för ett svar), t.ex. mig påstå att Glycinate vore den bästa magnesiumföreningen. Men, som sagt - jag gjorde ju aldrig det.

Ska vi, mina herrar, dansa runt ursprungsfrågan ytterligare?
Ok, jag misstolkade dig, sorry för mitt irrelevanta ordbajsande.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)