Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-11-18, 08:37   #16
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 719
Tog första löprundan på 4-5 månader förrigår (ca 3-4km bara). Det gick bra. Gjorde inte ont. Men idag är jag stel i ljumskar och höftleder. Börjar undrar om det handlar om extrem stelhet bara då jag tränade väldigt mycket 2020 (2 benpass per vecka samt ca 4-5 mil löpning per vecka) med väldigt lite stretching.

När jag nu försöker stretcha har jag extremt begränsad rörlighet. Det bara låser sig och tar stopp liksom. Samma när jag försöker gå ner i knäböjsposition - det bara tar stopp i höften.

Frågan är hur stretchar man höften och ljumskarna mest effektivt? Tänker om jag stretchar ett par minuter varje morgon och kväll samt efter promenader och efter löpning så kanske det blir bra till slut.
Carlzzon85 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-11-25, 09:00   #17
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Kolla in det här:

https://youtu.be/PnWch1x3dr0

Och framförallt denna

https://youtu.be/-rweMlUBj6c

Hans övningar har varit väldigt bra för mig. Lite annorlunda än det jag fått från de sjukgymnaster jag varit hos.
Tack för dom. Har inte sett dom övningarna heller och kämpar fortf med min ena höft (är fysioterapeut själv dessutom). Ska prova.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-25, 10:49   #18
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Tog första löprundan på 4-5 månader förrigår (ca 3-4km bara). Det gick bra. Gjorde inte ont. Men idag är jag stel i ljumskar och höftleder. Börjar undrar om det handlar om extrem stelhet bara då jag tränade väldigt mycket 2020 (2 benpass per vecka samt ca 4-5 mil löpning per vecka) med väldigt lite stretching.

När jag nu försöker stretcha har jag extremt begränsad rörlighet. Det bara låser sig och tar stopp liksom. Samma när jag försöker gå ner i knäböjsposition - det bara tar stopp i höften.

Frågan är hur stretchar man höften och ljumskarna mest effektivt? Tänker om jag stretchar ett par minuter varje morgon och kväll samt efter promenader och efter löpning så kanske det blir bra till slut.
Inte helt relaterat. Men få även in baksida lår. I särklass bästa övningen enligt mig:

https://youtu.be/YDlXamz0Rg4

Vid 15:58.


Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Tack för dom. Har inte sett dom övningarna heller och kämpar fortf med min ena höft (är fysioterapeut själv dessutom). Ska prova.
Gött! Hoppas det hjälper. Jag tycker att han har många bra övningar. Är inte fysioterapeut, så lite svårt att utvärdera om det han säger är bra eller inte.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-25, 11:35   #19
Hepphepp
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2021
Inlägg: 1
Hej på er!

Jag har något liknande och kan kanske fråga vad ni tror här i denna tråd.

Jag har ont och är stel i vänster höft/ljumske, roterar jag benet och trycker det utåt samt inåt så gör det extremt ont och jag är väldigt stel, jag tycker inte att det blir värre om jag är ute och går och rör mig. Stretchar jag ljumskarna så gör det extremt ont och det är plågsamt, det smäller även till i höften ibland när jag "trycker" höften/benet utåt och efter det känns det något bättre och jag blir även lite mer rörlig. Det är alltså inte ett knäpp/knak utan det verkligen smäller till och jag känner att jag direkt efter smällen blir mer rörlig och det gör inte lika ont i det läget.

Jag är orolig att detta är början på artros, min farfar har opererat båda höfterna, min far har opererat ena höften och min farbror har opererat båda så känns som det ligger lite i släkten.

Jag har inte orkat ta tag i detta då det inte smärtar hela tiden och jag kan leva med det. Men vad tror ni? nåt man behöver tänka på, övningar etc som kan vara bra?

Tycker det har blivit sämre det senaste året, jag är 31 år.

Ha det fint så länge och tack på förhand.
Hepphepp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-13, 11:28   #20
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Tycker du att detta stämmer in väl?

https://skadekompassen.se/skador-sju...ning-hoft-fai/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-27, 14:37   #21
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 719
Hej allihopa,

Höftlederna har blivit lite bättre. Har varken sprungit eller gymmat ett tag så det har blivit bättre.

Testade att köra ett gympass idag och det var inga problem då jag tränade rygg. Men avslutade med lite crunches i maskin samt cablecrunches och fick då känningar. Kan dessa övningar påverka ljumske/höftled??
Carlzzon85 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-12-27, 15:23   #22
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Hej allihopa,

Höftlederna har blivit lite bättre. Har varken sprungit eller gymmat ett tag så det har blivit bättre.

Testade att köra ett gympass idag och det var inga problem då jag tränade rygg. Men avslutade med lite crunches i maskin samt cablecrunches och fick då känningar. Kan dessa övningar påverka ljumske/höftled??
o ja.

ffa höftböjaren
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-27, 15:58   #23
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 719
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
o ja.

ffa höftböjaren
Vad beror det på då? Och vad är lösningen? Ska jag skippa dem övningarna och köra plankan istället för magen eller kan man lösa detta på något annat sätt?
Carlzzon85 är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)