Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-20, 12:26   #16
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av bandlecon Visa inlägg
En tränarvän berättade för mig att du måste äta inom en timme efter träningen för en god effekt. Jag försöker hålla mig till denna princip.

Men jag tror att när det gäller näring kan alla ha allt individuellt.
Har han en phd i broscience?
Fråga din vän vad som händer om man äter efter 1,5 till 2 timmar efter.
Blir man katabol då och musklerna bryts ner och träningen är bortkastad?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 13:00   #17
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Vad är vinsten med att inte äta ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 13:09   #18
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Kan bara tala för mig själv:

Ibland tränar jag på morgonen vid 07 och käkar mitt första mål någon gång mellan 16-19, beroende på när jag blir hungrig.

Framtills dess dricker jag bara vatten, saft och kaffe.

Ibland tränar jag på eftermiddagen vid 16.00. Helt fastande. Bara druckit kaffe, saft och vatten innan. Äter sen middag någon gång senare på kvällen.

Jag är skitnöjd med resultaten, oavsett.

Fast bör förtydliga två saker.

1) Jag är bara intresserad av att "se bra ut naken" och vara hälsosam. Inte bygga maximalt med styrka och/eller muskelmassa. För en ytlig jämförelse, tänk Brad Pitt i "Fight Club" vs en grov bodybuilder.

2) Hade jag fått bättre resultat av att vara mer "optimal" enligt dom generella riktlinjerna som finns? Ja, säkerligen. Fast jag har ingen aning.

Men vad jag kan säga är...

Att inte överhuvudtaget bry sig om att tajma något bra eller perfekt och
istället ta det där klassiska helikopterperspektivet och få i sig tillräckligt med protein och sen antingen ett överskott/underskott beroende på målbild sett över en hel vecka skänker en frihet som är värt så oerhört mycket mer än att jaga dom där extra procenten jag kanske fått om jag varit mer optimal om du frågar mig.

Nu var det här en liten utsvängning och inte alls svar på din fråga... men ville bara komma in och ge mitt perspektiv :- )
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-29, 07:27   #19
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
För någon som styrketränar och inte ska träna samma muskel igen samma dag är glykogenfrågan irrelevant. Och kolhydrat bidrar inte till muskeluppbyggnaden.

Protein har lika muskeluppbyggande effekt tre timmar efter passet som direkt efter passet. Minst tre timmar. Aminosyrakänsligheten är förhöjd ett dygn efter träning. Men proteinbalansen kan inte bli positiv förrän du äter. Du förlorar alltså X timmar till muskelförlust, till dess du äter. Om det kompenseras över dygnet eller har någon praktisk betydelse är oklart, men det är nog ingen god idé att lägger träningspasset så långt från närmaste proteinintag som möjligt.
Är glokygeninlagringen irrelevant även om man gör styrketräningen fastande?

Jag ska börja med fastande morgonträning med styrketräning och 30 minuter lätt kondition, och tänkte ta en proteinshake med 40 gram protein efteråt, följt av en kolhydratrik lunch fyra timmar senare. På eftermiddagen tränar jag 45 minuter lättare kondition igen. Överväger om jag borde addera kolhydrater i shaken efter morgonträningen, men gör det helst inte för att kunna lägga mer mat och kolhydrater senare på dagen. Samtidigt som jag inte vill sätta käppar i hjulen för om nu kolhydrat gör en betydande nytta för muskelbyggning om man tränat fastande. Tränar bodybuilding balett, så det är en muskelgrupp per dag som tränas, om det nu spelar någon roll.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 06:20   #20
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Spinn-off fråga på topic;

Proteindrinken efter träningspasset, till vilken grad kan denna ersätta en måltid avseende uppbyggnad/minskad nedbrytning?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 06:26   #21
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Protein minskar inte nedbrytning.

Pratar vi vassleprotein i fastande statdie, stimulerar en sådan drink muskeluppbyggnaden upp till kanske två timmar, sedan är du tillbaka till muskelförlust igen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 03:55   #22
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Protein minskar inte nedbrytning.

Pratar vi vassleprotein i fastande statdie, stimulerar en sådan drink muskeluppbyggnaden upp till kanske två timmar, sedan är du tillbaka till muskelförlust igen.
Tack för svar! Nu har jag inte följt forumet så noggrant på ett par år, och är därför nog lite ouppdaterad.

Jag har tidigare haft föreställningen att vassle, pga sitt snabba upptag, stimulerar uppbyggnad. Kasein, som är långsamt, har jag uppfattat minskar nedbrytning. Vill minnas att båda processerna (uppbyggnad/nedbrytning) liksom pågår ”parallellt”, där vissa aktiviteter (typ styrketräning, proteinintag) kan stimulera uppbyggnad medan andra aktiviteter kan stimulera nedbrytning (typ träning utan födointag, fasta).

Allt som allt handlar det om att stimulera uppbyggnad, och minska nedbrytning, för att förhoppningvis hamnar på ett netto-plus.

Är denna föreställning väldigt förlegad?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 05:57   #23
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är insulin som minskar muskelnedbrytning. Protein frisätter insulin och minskar nedbrytning den vägen, men det är inte proteinet i sig som gör det.

Muskelnedbrytning spelar en mycket mindre roll än uppbyggnaden för tillväxt. Man är inte ens helt säker på att det är gynnsamt att minska den. Dessutom kan man inte mäta muskelnedbrytning, så det är oklart vilken nedbrytning som minskar av vad.

Stimulera uppbyggnaden med träning och proteinintag och låt nedbrytningen sköta sig själv.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 04:09   #24
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Mycket intressant!

Tack så mycket för ditt svar!
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)