Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-07, 19:45   #17851
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Men allt beror ju på hur varan ser ut. Normalt funtade personer kan ju se om varan är dåligt gjord, eller om man använt produkten felaktigt. Man utgår ju från att lite slit ska sakerna klara av, men gör man saker som går emot rekommendationer så hävs troligtvis garantin. Man kan ju försöka att fixa själv om man tror att man klarar av att fixa det, däremot så kan det få motsatt effekt att det blir tydligare med felaktiga "skador" och garantin inte gäller. Hursom, man får vara beredd på att bli utan sin dator x-dagar/veckor, framförallt om det är ett skitmärke som kanske inte har bra support i Sverige.
Men vi pratar inte om garanti. Första 6 månaderna ligger bevisbördan på säljaren. Om säljaren inte kan visa att du gjort otillbörlig åverkan på varan ska denne avhjälpa felet eller ersätta varan. Garanti är istället något tillverkaren kan ge utöver konsumentköplagens regler.

Sen kan det förvisso ta tid att få problemet avhjälpt. Jag har för egen del aldrig varit med om det när det kommit till problem med såhär nya varor, men visst kan det hända. Där får man hoppas att det är en bra och seriös säljare. Att avhjälpa fel får dock inte ta hur lång tid som helst heller.

En annan aspekt är att vid distansköp är det lagstadgat öppet köp i 14 dagar. Har inte denna tid löpt ut så returnera datorn pronto pronto. Spelar ingen roll vad för skäl du har. Du gillade inte färgen? Tuff skit. Byt datorn.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 19:57   #17852
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Windows Felsökare ger bara korrekta lösningar om nätverkskabeln faktiskt har lossnat, inte för något fel som uppstår i ett realistiskt scenario.
Det brukar vara normalt hos mig att den där lilla plastflärpen som skall låsa fast kontakten i uttaget är borta så att kablarna åker ur lite hur som helst så ...

Men ja man brukar väl inte hamna på felsökaren innan man provar att trycka in kabeln igen =P
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 22:35   #17853
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Men vi pratar inte om garanti. Första 6 månaderna ligger bevisbördan på säljaren. Om säljaren inte kan visa att du gjort otillbörlig åverkan på varan ska denne avhjälpa felet eller ersätta varan. Garanti är istället något tillverkaren kan ge utöver konsumentköplagens regler.

Sen kan det förvisso ta tid att få problemet avhjälpt. Jag har för egen del aldrig varit med om det när det kommit till problem med såhär nya varor, men visst kan det hända. Där får man hoppas att det är en bra och seriös säljare. Att avhjälpa fel får dock inte ta hur lång tid som helst heller.

En annan aspekt är att vid distansköp är det lagstadgat öppet köp i 14 dagar. Har inte denna tid löpt ut så returnera datorn pronto pronto. Spelar ingen roll vad för skäl du har. Du gillade inte färgen? Tuff skit. Byt datorn.
Jag köper ofta online just bara för distansköpslagen är skön på det sättet, bara att lämna tillbaka om det inte passar. Köpte t.ex. ett moderkort på Webhallen, det var trasigt och jag ville lämna tillbaka i affären (där jag plockat upp packetet som var köpt online). En som inte fattar distansköpslagen där och bara är van vid "vanliga" köp ville självklart inte ta emot ett öppnat moderkort utan ville att jag skulle få det inskickat till tillverkaren för reperation (vilket jag knappast ville vänta på då jag också helt sonikt har rätten att bara byta/häva köpet), efter att en mer senior anställd där kollat och sett att allt var OK och kanske fattar att det är dumt att tjafsa med en kund som har ordrar på tio gånger mer så blir varan iaf. returnerad och jag plockar upp ett annat märke av moderkort. Summa sumarum, distansköpslagen gjorde så jag inte var tvungen att skicka på service, men annars är service det som gäller. Om de som sagt kommer fram till att det inte är något fel, eller att kunden själv ansvarat så får kunden stå för kostnaden.

Det är liksom inte riskfritt att reklamera, du blir utan varan och är inte garanterad att få en ny/fungerande och kan få betala transportkostnader.

Alla tillverkare har en form av garanti oftast, som är global på deras produkter (om vi pratar normala datorer från t.ex. Asus, Acer, Dell, MSI, etc...) oftast ca 1 år, sen har olika länder egna lagar som säger hur länge en vara måste funka (för att få säljas och inte svartlistas av ARN), i Sverige så är det 3 år nu för tiden.

Jag menar att det vi vet från frågan som ställs så har datorn "fysiskt ändrats form" vilket de sällen gör utan yttre påverkan. Därför är det rimligt att tro att något av dessa är orsakerna:
Konstruktionsfel/Designfel
Tillverkningsfel
Felaktigt användande

Den som har köpt datorn måste nu för tiden inte påvisa konstruktionsfel, designfel, tillverkningsfel, etc. det är tillverkaren som måste visa på att användaren har använt produkten fel. Så känner man att man "inte gjort fel" eller att produkten varit dåligt gjort för bruket den är tänkt för så ska man reklamera. Har man däremot klantat sig och tappat datorn, eller fastnat med gummiskydden och dragit hårt ändå så får man vara beredd att "förlora".

Bästa är ju bara att kolla med butiken man köpt grejerna och se vad de har för policy och om de vet hur lång tid det brukar ta att få service.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 11:09   #17854
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Första 6 månaderna eller vad det är presumeras alla fel vara ursprungliga, såvida säljaren inte kan visa på motsatsen. Felet måste dock vara av väsentlig betydelse, och hur man ser på det i detta fall har jag ingen aning om.



En seriös säljare lär dock antingen fixa felet eller byta varan utan krångel.
Är det inte väsentligt ur en subjektiv synpunkt från köparen?

Dvs i detta fall kan personen en skriva på tangentbordet på ett normalt sett, det tycker köparen är ett väsentligt fel. Alltså är det så?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 21:34   #17855
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Är det inte väsentligt ur en subjektiv synpunkt från köparen?

Dvs i detta fall kan personen en skriva på tangentbordet på ett normalt sett, det tycker köparen är ett väsentligt fel. Alltså är det så?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
Grejen är att dom dispyterna får man isf. ta till just ARN, så får de bestämma. Förut så har ARN bara varit "rekommenderat och god praxis" att följa för butiker, annars svartlistning. Men rent lagligt så är inte ARN ett tvång. Deras startsida säger:
Vi avgör tvisten
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet. Vi avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag. Vi fattar beslut som är en rekommendation om hur ärendet ska lösas.

Dvs. du kan få allt rätt från dom och sen skiter ändå företaget att följa dom, då får du helt enkelt stämma företaget om du vill gå vidare.

I teorin så har vi väldigt bra och generös reklamationsrätt i Sverige, men i praktiken så kan det skilja sig vilt. Mestadels så handlar reklamationer om "good will" från företagen (man måste tänka på att det är oftast 2st olika företag man dealar med, de man köpt varan från och de som tillverkat, räcker med att ena är dryg för att få problem), men är de snikna så kan man som sagt "även om man till sist vinner" vara utan det man köpt i veckor eller månader, och inte få pengarna tillbaka till dess att det vunnit laga kraft.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2020-08-08 klockan 21:36.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 12:36   #17856
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Sandbox-programmet Sandboxie gick för en tid sedan i graven (men övergick till ett open source-projekt). Finns åtminstone 2 större forks.


Någon som har koll på något vettigt Sandbox-program? Shade sandbox? Opensource-varianterna av Sandboxie?
Ska används nästan uteslutande för webläsaren.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 12:40   #17857
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Än så länge är den sista offentliga versionen helt kompatibel med ett uppdaterat Windows 10.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:51   #17858
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag hade kört allt i en Dockercontainer. Helst inuti en VirtualBoxVM. Som kör Arch.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 12:22   #17859
Pzorz
Registered User
 
Pzorzs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrköping
Inlägg: 857
Har haft lite funderingar på att uppdatera/köpa ny dator. Sitter för tillfället inne på:
MB: MSI Z68A-GD55 (G3) (1155 socket)
CPU: Intel I7 2600k @ 4.2 ghz.
GPU: Geforce GTX 970 gaming 4g
RAM: 16 (8x2) gig DDR3 @ 800 Mhz?
PSU: Corsair AX860

Jag känner att den skulle behöva bytas ut eller få sig ett ansiktslyft. Jag vill kunna spela nutida spel om jag så önskar. Är datorn för utdaterad för att kunna nutidsstabiliseras eller skulle några väl valda komponenter låta burken surra på några år till? Vad tror ni?
Pzorz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 12:25   #17860
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Grafikkortet går att bytas upp till ett nytt, men 2600k börjar bli en flaskhals.

Du kan inte byta processor eller minne till något modernt utan att byta moderkort = ny dator.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 12:41   #17861
Pzorz
Registered User
 
Pzorzs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrköping
Inlägg: 857
Som jag förmodade. Jag får ändå vara tacksam över att den har kämpat med i 9 år med endast små kompletteringar. Nu börjar det roliga med att sätta sig in i datorvärlden igen för att kunna plocka ihop en funktionsduglig maskin. Någon som sitter inne på en bang-for-the-buck build? Heh.

Tack för svaret, Grub.
Pzorz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 12:52   #17862
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
AMD kommer snart med nya processorer och både AMD och Nvidia är på väg med nya grafikkort. Vänta 2-3 månader så bör du få mer för pengarna än vad du får nu.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 14:06   #17863
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Pzorz Visa inlägg
Har haft lite funderingar på att uppdatera/köpa ny dator. Sitter för tillfället inne på:
MB: MSI Z68A-GD55 (G3) (1155 socket)
CPU: Intel I7 2600k @ 4.2 ghz.
GPU: Geforce GTX 970 gaming 4g
RAM: 16 (8x2) gig DDR3 @ 800 Mhz?
PSU: Corsair AX860

Jag känner att den skulle behöva bytas ut eller få sig ett ansiktslyft. Jag vill kunna spela nutida spel om jag så önskar. Är datorn för utdaterad för att kunna nutidsstabiliseras eller skulle några väl valda komponenter låta burken surra på några år till? Vad tror ni?
Jag hade ungefär samma som dig, köpte nytt moderkort, Ryzen 3600 och ett par bra begagnade minnen samt 1080 på Sweclockers. Allting gick inte på så mer än 4000-5000 kr tror jag. Detta var typ 1,5 år sen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 19:15   #17864
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Rumor: GeForce RTX 3090 Pricing To Sit at $2000 - https://www.guru3d.com/news-story/ru...t-at-2000.html

Säkert 25000 kronor här.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 20:00   #17865
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Pzorz Visa inlägg
Har haft lite funderingar på att uppdatera/köpa ny dator. Sitter för tillfället inne på:
MB: MSI Z68A-GD55 (G3) (1155 socket)
CPU: Intel I7 2600k @ 4.2 ghz.
GPU: Geforce GTX 970 gaming 4g
RAM: 16 (8x2) gig DDR3 @ 800 Mhz?
PSU: Corsair AX860

Jag känner att den skulle behöva bytas ut eller få sig ett ansiktslyft. Jag vill kunna spela nutida spel om jag så önskar. Är datorn för utdaterad för att kunna nutidsstabiliseras eller skulle några väl valda komponenter låta burken surra på några år till? Vad tror ni?
Jag orkar inte kolla men jag tror Linus pladdrade på om hur i7 4790K hade hållit bättre än i5 4690K och där har ju du en fyrkärnig processor med bara fyra trådar och jag tror den börjar bli väl begränsande i en del titlar (i kombination med kapabla grafikkort då.)

Personligen skulle jag inte vilja ha en i5 2600K hur som helst då de väl är osäkra och aldrig kommer bli fixade och jag vill gärna slippa mer risk än vanligt.

Ryzen 4000 kommer antagligen före årsskiftet och blir ju förhoppningsvis lite bättre på att komma ikapp Intel. Intel som dock kan släppa nytt som ännu en gång drar dem ifrån AMD (med uppemot 20%?) Just nu i spel så om spelet är begränsat av processorn så har ju Intelprocessorer med cache och minneslatency en viss fördel fortfarande (tror jag hörde siffran 10-15% nämnas jag har inte kollat då det inte har varit aktuellt för mig att köpa 3000 serien ändå.)

Köpa något sådant med minst 6 antagligen hellre 8 kärnor kunde ju vara en början. Mitt ASUS B450-F och Ryzen 5 2600X fick jag ju billigt då för 2900 jag vet inte vad jag hade velat ha för det begagnat när det blir dags att uppgradera men 1500 kr hade ju antagligen känts ok och någon kanske vill betala över 1000 för din 2600K och moderkort och då känns ju valet givet (6 kärnor 12 trådar med DDR4 och modern plattform med säkerhetsuppdateringar och PCI-express 3 bl.a. mot 4 kärnor 4 trådar gammalt moderkort o.s.v..)

Som vanligt i datorvärlden är det ju generationsskiften på gång. Nvidia kommer antagligen visa/släppa sina nästa grafikkort i September och 3070 ryktas få minst samma prestanda som 2080Ti vilket ju kostar en bit över 10 000 kr idag och antagligen är mer än vad både du och jag behöver just nu (och kanske kostar runt 7000 kr när det släpps), men lite senare lär det ju komma ett 3060 och med tanke på hur dyra de blir kan man ju tänka sig en ersättare till GTX 1660/1660Ti fast med begränsad raytracingprestanda till ett lägre pris någon gång. Samt vad AMD nu släpper så småningom. Det är ju grafikkorten du bör satsa på.

De stödjer PCI-express 4 som Intel inte har processorer för ännu men det är ju bakåtkompatibelt och på kort som inte är något monster går det ju såklart bra att köra PCI-express 3, men din processor stödjer PCI-express 2 och det kanske blir lite begränsande med?

Intel har ju haft svårt att få igång sin 10 nm tillverkningsprocess men nästa eller något omgång processorer ryktas väl få DDR5-stöd så där kommer det kanske en växling till. AMD stödjer samma sockel även med nästa generation så rimligtvis blir det kvar DDR4 där även just denna gång men nästa gång blir det ju antagligen/eventuellt ny sockel och DDR5 eller möjligen båda delar?

Jag skulle vänta in Nvidias nästa kort och så uppgradera, köra på vad som nu ger bäst prestanda från AMD eller Nvidia i om du inte känner du behöver ha ett monster budgetprisklass.

Givetvis vore det lite positivt att sälja ditt grafikkort innan det släpps nytt då någon kanske vill betala en bit över 500 kr för det? Vet inte om folk vill ge 1000 kr för 2600K och moderkort fortfarande men gentemot nya grejer så känns ju inte det som en kass deal (som säljare.)

AMD har höjt priset på sina processorer alltefter att de har kommit ikapp Intel i prestanda så man får inte en massa givet bättre för lägre pris där. Något kanske. På grafikkortssidan hade jag valt Nvidia på nuvarande generation då jag inte tycker att några procent fler fps för samma pris mot att tappa möjlighet till raytracing och DLSS är värt det. DLSS 2 är ju dessutom bra. AMD har dock tidigare sänkt priset på tidigare generations Ryzen rejält när de släpper nytt så det är ju också ett alternativ om man inte vill ha högsta prestandan.
Men stutter i spel är ju så jävla tråkigt att jag nog helst hade haft bästa spelprestandan själv ändå.

Senast redigerad av Korvil den 2020-08-17 klockan 20:02.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)