Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-10, 20:17   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Någon som har koll på Astaxanthin?

Long shot detta, men har käkat Astaxanthin ett tag och även använt som topical. Båda metoderna med mål att skydda huden bättre mot solen.

Har nog inte läst tillräckligt noga innan för läste nu att ämnet eventuellt kan leda till minskad sexlust och gyno. Detta genom att det påverkar enzymet 5-alpha-reductase som i sin tur förhindrar testo från att omvandlas till DHT.

Minskad sexlust känner jag av till 100% och även om jag struntar i det så blir jag nojjig som fan över gyno.

Hur som helst så tänkte jag definitivt sluta att ta det oralt. Det jag undrar är däremot om jag kan fortsätta använda det som topical? Det är ett pulver som jag blandar med en moisturizer.

Kan ämnet även påverkar enzymet genom att tränga in i huden, tro?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 22:48   #2
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Hade jag ingen koll på men jag äter väl en 2-4 mg om dagen och märker väl ingen skillnad men jag har väl konstant dålig sexlust så det säger ju inte mycket

Är det inte bättre att ge fan i att sola?
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 07:43   #3
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Jag solar inte heller. Är i princip aldrig ute före klockan 16. Men solen är väldigt stark här på Malta. Inte fel med extra skydd. Sen ska det vara bra mot rynkor med

Jag har käkat 14mg om dagen i ett par månader (förutom på mina två fastedagar).

Senast redigerad av sumialic den 2020-08-11 klockan 07:45.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 11:04   #4
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Det är väl 2 eller drygt 2 mg som anses säkert.

Jag skulle välja att vara försiktig. Mina kapslar är på 8 men jag tar max halva.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 11:10   #5
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Har nog inte läst tillräckligt noga innan för läste nu att ämnet eventuellt kan leda till minskad sexlust och gyno. Detta genom att det påverkar enzymet 5-alpha-reductase som i sin tur förhindrar testo från att omvandlas till DHT.
DISCLAIMER: jag har ett företag som bland annat säljer produkter med astaxanthin. För att inte riskera förtäckt marknadsföring kommer jag bara fokusera på källorna. Moderator får gärna ta bort om det är olämpligt.

Påståendet att astaxanthin eventuellt påverkar 5-alfa-reduktas som i sin tur skulle kunna hämma omvandlingen av testosteron till DHT verkar komma från WebMD (https://www.webmd.com/vitamins-and-s...ng-astaxanthin), i ett kort svar på frågan om möjliga biverkningar från astaxanthin. Där nämns även att mediciner som påverkar just 5-alfa-reduktas kan ha biverkningar såsom minskad sexlust och gyno. Det är oklart även i artikeln hur detta skulle gälla även astaxanthin.

Jag kollade båda källor som angavs, och ingen av dem nämner ens 5-alpha-reduktas eller möjlig påverkan på testosteron eller DHT. Det verkar alltså vara ett påstående där det är svårt att hitta någon egentlig vetenskaplig substans bakom, åtminstone saknades sådan i de källor som angavs (https://www.mdpi.com/1660-3397/9/3/447/htm och http://beta.rodpub.com/uploads/downl...0monograph.pdf, båda fritt tillgängliga i fulltext).

Om man söker på astaxanthin och 5-alpha-reductase så hittar man studier där astaxanthin undersökts som möjlig 5-alfa-reduktashämmare för att hämma tillväxten av cancerceller in vitro, och det finns patentansökningar för detta som behandling av både godartad prostataförstoring och prostatacancer. Det är möjligt att det är dessa studier som ligger till grund för påståendet i WebMD. 5-alfa-reduktashämmare som läkemedel används idag förebyggande och som behandling av godartad protataförstoring och håravfall, och här rapporteras mycket riktigt en liten risk för de biverkningar du beskriver.
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom

Senast redigerad av lykos den 2020-08-11 klockan 11:12.
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 18:44   #6
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av lykos Visa inlägg
DISCLAIMER: jag har ett företag som bland annat säljer produkter med astaxanthin. För att inte riskera förtäckt marknadsföring kommer jag bara fokusera på källorna. Moderator får gärna ta bort om det är olämpligt.

Påståendet att astaxanthin eventuellt påverkar 5-alfa-reduktas som i sin tur skulle kunna hämma omvandlingen av testosteron till DHT verkar komma från WebMD (https://www.webmd.com/vitamins-and-s...ng-astaxanthin), i ett kort svar på frågan om möjliga biverkningar från astaxanthin. Där nämns även att mediciner som påverkar just 5-alfa-reduktas kan ha biverkningar såsom minskad sexlust och gyno. Det är oklart även i artikeln hur detta skulle gälla även astaxanthin.

Jag kollade båda källor som angavs, och ingen av dem nämner ens 5-alpha-reduktas eller möjlig påverkan på testosteron eller DHT. Det verkar alltså vara ett påstående där det är svårt att hitta någon egentlig vetenskaplig substans bakom, åtminstone saknades sådan i de källor som angavs (https://www.mdpi.com/1660-3397/9/3/447/htm och http://beta.rodpub.com/uploads/downl...0monograph.pdf, båda fritt tillgängliga i fulltext).

Om man söker på astaxanthin och 5-alpha-reductase så hittar man studier där astaxanthin undersökts som möjlig 5-alfa-reduktashämmare för att hämma tillväxten av cancerceller in vitro, och det finns patentansökningar för detta som behandling av både godartad prostataförstoring och prostatacancer. Det är möjligt att det är dessa studier som ligger till grund för påståendet i WebMD. 5-alfa-reduktashämmare som läkemedel används idag förebyggande och som behandling av godartad protataförstoring och håravfall, och här rapporteras mycket riktigt en liten risk för de biverkningar du beskriver.
Uppskattar inlägget!

Att ta det oral verkar för riskfyllt. Jag har redan lite bitch tits sedan tonåren så vill inte riskera mer.

Frågan är om topical i ansiktet också kan vara problematiskt? Har ingen aning om hur saker och ting fungerar, men antar att ämnet måste nå blodet? Gör det verkligen det om man bara smetar in det i ansiktet?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)