Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-14, 12:56   #16
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Vårdcentralen är det sista stället jag hade vänt mig till. Allt beror på heltheten. Kanske träffa en duktig privat psykolog eller liknande.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 13:03   #17
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av broman Visa inlägg
Vårdcentralen är det sista stället jag hade vänt mig till.
Varför?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 16:27   #18
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Varför?
I värsta fall får du ett piller för att inte må dåligt så att du kan börja äta normalt igen.

I bästa fall får du en remiss till en bra psykolog.

Bättre att bara hitta en bra psykolog eller coach på egen hand.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 18:10   #19
Pararescueman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Du har det inom dig, bestäm dig bara och sluta vara ett offer. Du själv är den enda som kan ändra på dig och ditt beteende. Säger inte att det är lätt, handlar om en dag o taget, nuet, inte köpa hem skräpmat som ligger där och väntar tills du känner dig låg. Var stark när du mår skit och bryt beteendet med något annat, kanske ett 15 min Hiit pass på youtube med lite motivation music eller något. Vägra ge upp
This. Kan man inte hantera det själv kommer aldrig "samhället" att kunna göra det åt dig.

VC har mycket redan. Det är som med olyckligt kärlek, vilka en hel del unga söker VC för. Det är inget de skall syssla med.
Problemet i trådstarten är inte samma men liknande. Man måste sluta tro att "staten" skall fixa allt. Ta mera ansvar själv. Det går. Faktiskt.
Sen kan man ha "ups and downs". Det är naturligt.

Senast redigerad av Pararescueman den 2020-08-15 klockan 18:14.
Pararescueman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 18:39   #20
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Pararescueman Visa inlägg
This. Kan man inte hantera det själv kommer aldrig "samhället" att kunna göra det åt dig.

VC har mycket redan. Det är som med olyckligt kärlek, vilka en hel del unga söker VC för. Det är inget de skall syssla med.
Problemet i trådstarten är inte samma men liknande. Man måste sluta tro att "staten" skall fixa allt. Ta mera ansvar själv. Det går. Faktiskt.
Sen kan man ha "ups and downs". Det är naturligt.
Kan inte du och folk med liknande svar låta bli att kommentera? Människor med 0 insikt eller bittra över sina egna livsöden ger inte sakliga svar.

Vet själv att man kan behöva nå botten innan man vänder - Innan det kan man söka hjälp och få en mer hållbar syn och bättre chans till en långsiktig lösning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 18:56   #21
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Kan inte du och folk med liknande svar låta bli att kommentera? Människor med 0 insikt eller bittra över sina egna livsöden ger inte sakliga svar.

Vet själv att man kan behöva nå botten innan man vänder - Innan det kan man söka hjälp och få en mer hållbar syn och bättre chans till en långsiktig lösning.
Bättre tips än "gå till vårdcentralen".
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 20:38   #22
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av broman Visa inlägg
Bättre tips än "gå till vårdcentralen".
Nej, för deras tips är att lämna folk till sitt öde. Vissa når aldrig kämpaglöden på egen hand.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 18:09   #23
Pararescueman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Kan inte du och folk med liknande svar låta bli att kommentera? Människor med 0 insikt eller bittra över sina egna livsöden ger inte sakliga svar.

Vet själv att man kan behöva nå botten innan man vänder - Innan det kan man söka hjälp och få en mer hållbar syn och bättre chans till en långsiktig lösning.
Varför? Det är inte VCs uppgift att ta folk i kragen på det sättet. Vi hinner knappt med det vi SKALL göra. Skärp er för fan. Trött på att få agera förälder till vuxna människor. livet kan vara tufft men "samhället" kan inte alltid göra allt för er. Det kräver viss ansträngning själv. Hur kan det vara svårt att förstå?
Pararescueman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 19:14   #24
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Pararescueman Visa inlägg
Varför? Det är inte VCs uppgift att ta folk i kragen på det sättet. Vi hinner knappt med det vi SKALL göra. Skärp er för fan. Trött på att få agera förälder till vuxna människor. livet kan vara tufft men "samhället" kan inte alltid göra allt för er. Det kräver viss ansträngning själv. Hur kan det vara svårt att förstå?
De där råden var ju inte direkt konkreta, du raljerar ju bara .
Beskriv istället hur man bör gå till väga för att "skärpa sig" och vilka ansträngningar du tänker på att man ska göra.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 19:29   #25
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
https://www.1177.se/Stockholm/sjukdo.../atstorningar/

När ska jag söka vård?
Sök vård så snart som möjligt om du tror att du har en ätstörning. Det viktigt att du får en ordentlig utredning för att få rätt hjälp. Ibland kan det finnas kroppsliga sjukdomar som ger symtom som liknar ätstörningar.

Om du är under 18 år
Du som är under 18 år kan kontakta en ungdomsmottagning , elevhälsan eller barn- och ungdomspsykiatrin, bup. På en del bup-mottagningar behöver du remiss från vårdcentralen.

Om du är över 18 år
Du som är 18 år eller äldre kan boka tid på en vårdcentral, psykiatrisk mottagning eller på företagshälsovården om du jobbar. Du som är upp till 20-25 år kan också kontakta en ungdomsmottagning.

Åldersgränsen varierar mellan olika ungdomsmottagningar. Du som studerar kan kontakta studenthälsan, om problemen har med studierna eller högskolan att göra.

Särskilda mottagningar
Allt fler landsting har speciella ätstörningsmottagningar. På några mottagningar behöver du få en remiss från elevhälsan eller vårdcentralen, men på flera ställen kan du själv ta kontakt.

Du kan kontakta många mottagningar genom att logga in på e-tjänsterna på 1177 Vårdguiden.

Du kan alltid ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefonnummer 1177. Där kan du även få hjälp med var du kan söka vård. När du kontaktar vården eller ringer 1177 kan du fråga vilka mottagningar som finns där du bor.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 20:32   #26
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Pararescueman Visa inlägg
Kan man inte hantera det själv kommer aldrig "samhället" att kunna göra det åt dig. VC har mycket redan. Det är som med olyckligt kärlek, vilka en hel del unga söker VC för. Det är inget de skall syssla med. Problemet i trådstarten är inte samma men liknande.
Fast varken du eller jag ju egentligen hur stort, problemet bakom tråden är. Trådstarten är väldigt kortfattad och allmänt hållen; den kan beskriva allt från ett något mer än rimligt tröstätande till en ätstörning som motiverar psykiatrisk hjälp. Jag är förstås något biased av att TS har varit medlem länge och inte har ett track record av att posta skit i seriösa underfora, men ingen av oss har täckning för att raljera över problem som inte är problem.
Citat:
Trött på att få agera förälder till vuxna människor.
Ett bra sätt att bli mindre trött är att avstå från att på fritiden oombedd ta på sig en rådgivande roll.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 23:17   #27
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Post

Både Tjenatja och Pararescueman har rätt i att i slutändan kommer TS (eller personen TS pratar om) att behöva ta hand om sig själv och leva livet. Andra kommer inte att kunna göra det på lång sikt. Och det är något bara denna person kan göra. Varken någon terapeut, medicin eller annan intervention kan göra det.

Samtidigt är det inte alla dock som upplever i sin rådande situation att de besitter denna förmåga pga. (djup) depression som då måste behandlas. För även om du behandlar (djup) depression så betyder det inte per automatik att du blir en "go-getter" och lever livet hädanefter som bara den (men förhoppningsvis).

Däremot är det lättare att hamna i synsättet att, "Jag besitter förmågan att göra det jag vill göra med mitt liv!" medan en (djupt) deprimerad person upplever det motsatta, "Livet är värdelöst, jag är värdelös - varför försöka någonting ens överhuvudtaget?"

Vad som ligger bakom detta giftiga mentala tankesätt kan variera. För vissa är det biokemiskt vilket kan kräva mediciner och/eller fysisk aktivitet för att personen skall "komma upp från det mentala helvetet och upp på jorden igen". Finns även studier på att just fysisk aktivitet kan minska återfallsandelen i (djupa) depressioner till skillnad från mediciner. Med mediciner finns det även risken att ens hjärna bli biokemiskt beroende av den (jag tror att så är fallet för min egen del).

Observera återigen nu att personen inte nödvändigtvis per automatik kommer att bli en "go-getter" så fort denne har "kommit upp på jordytan igen" med valfri interventionsmetod. Däremot kommer personen uppleva att de inte vaknar upp med "ett urladdat mentalkänslomässigt batteri" utan (förhoppningsvis) ett "fullladdat mentalkänslomässigt batteri". Saker som sömn, kost och fysisk aktivitetsnivå påverkar också hur fulladdat ens mentalkänslomässiga batteri blir över natten. Och det är med detta fulladdade mentalkänslomässiga batteri som denne kan anamma synsättet som Tjenatja & Pararescueman pratade om innan via dagliga inrättade rutinmässiga konkreta handlingar och åtgärder.

Nästa steg nu baserat på allt Du har läst är att ta kontakt med Vårdcentral och boka in läkarbesök som sedan får bedöma om det finns möjlighet (och behov) till remiss till psykolog eller psykiatriker. Ingen här på stora breda internet kan genomföra den bedömningen.

Agera Nu & Lycka Till!

P.S. Människan (inklusive Du) är mentalt starkare (och mer återhämtningskapabel) än vad denne först tror. D.S.

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-08-16 klockan 23:21.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)