Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-11, 10:11   #61
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Ganska vanligt för svennar o göra men jag reste runt i sydost asien i 3 månader "ensam". Dvs åkte dit ensam och backpacka runt på hostel, träffa människor och bara gled runt. Hade en plan från början med rutt men skippade den efter andra veckan och åkte dit jag kände för samt om man träffa sköna människor så hängde man med dom dit dom skulle osv.

Lätt det bästa jag gjort i mitt liv.

Sri lanka i 3 veckor är nog mitt andra val, lite samma stuk fast under 3 veckor och lite mer planerat vad jag ville se.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 10:24   #62
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Hehe jo, tror inte att du behöver hosta upp många kronor för en klassisk Borsjtj.
Då kan man säkert få ner en god Ukha eller Solyanka också.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 10:55   #63
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Ganska vanligt för svennar o göra men jag reste runt i sydost asien i 3 månader "ensam". Dvs åkte dit ensam och backpacka runt på hostel, träffa människor och bara gled runt. Hade en plan från början med rutt men skippade den efter andra veckan och åkte dit jag kände för samt om man träffa sköna människor så hängde man med dom dit dom skulle osv.

Lätt det bästa jag gjort i mitt liv.

Sri lanka i 3 veckor är nog mitt andra val, lite samma stuk fast under 3 veckor och lite mer planerat vad jag ville se.
Vad är det med Sydostasien som lockar så många? Jag har aldrig varit där men tanken väcker min inre Karl Pilkington. Vad jag föreställer mig är för varmt och fuktigt, giftiga spindlar och ormar för att inte tala om gigantiska insekter, konstig mat, magsjuka....

Nu menar jag inte att det är så utan jag vill försöka förstå.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 11:07   #64
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Vad är det med Sydostasien som lockar så många? Jag har aldrig varit där men tanken väcker min inre Karl Pilkington. Vad jag föreställer mig är för varmt och fuktigt, giftiga spindlar och ormar för att inte tala om gigantiska insekter, konstig mat, magsjuka....



Nu menar jag inte att det är så utan jag vill försöka förstå.
Billigt, god mat, festande, andra backpackers, sol, fina stränder, snorkling/scuba driving, natur, tempel och liknande, turistvänligt men finns även mindre exploaterade områden, stora städer, små byar. Allt på relativt litet område.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 11:26   #65
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Ganska vanligt för svennar o göra men jag reste runt i sydost asien i 3 månader "ensam". Dvs åkte dit ensam och backpacka runt på hostel, träffa människor och bara gled runt. Hade en plan från början med rutt men skippade den efter andra veckan och åkte dit jag kände för samt om man träffa sköna människor så hängde man med dom dit dom skulle osv.

Lätt det bästa jag gjort i mitt liv.

Sri lanka i 3 veckor är nog mitt andra val, lite samma stuk fast under 3 veckor och lite mer planerat vad jag ville se.
Har du fortfarande kontakt med dessa sköna människor? Isåfall får ni köra en repris när ni är lastgamla
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 11:43   #66
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av diomedea exulans Visa inlägg
har gjort många charterresor i raggsyfte. Magaluf, cypern, bulgarien, rhodos. De gick pinsamt dåligt.


skickat från böjracket
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 13:31   #67
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Vad är det med Sydostasien som lockar så många? Jag har aldrig varit där men tanken väcker min inre Karl Pilkington. Vad jag föreställer mig är för varmt och fuktigt, giftiga spindlar och ormar för att inte tala om gigantiska insekter, konstig mat, magsjuka....

Nu menar jag inte att det är så utan jag vill försöka förstå.
Det är varmt och fuktigt absolut, men det varma vädret är helt klart en stor del till varför många åker dit. Det är också väldigt billigt att backpacka runt där. Jag spenderade runt 35k på 3månader inkl flyg tur och retur.

Så varmt väder, stränder och bad på många ställen, billig mat, alkohol, resor(bussar/flyg till nästa ställe), boende(hostel för 5-10 dollar natten). Många av länderna lever på turismen så lokalbefolkningen kan helt ok engelska. Jag som kille kände mig aldrig osäker eller rädd för att bli rånad osv. Såg inte ett enda farligt djur på resan. Personligen tycker jag även att asiatisk streetfood är bland det bästa som finns.

Man kan helt klart bli magsjuk men har aldrig fått något värre än att ha diarré någon dag.

Så jag tror sydost asien är en väldigt bra start på att testa backpacka runt. Väldigt många turister överallt, nästan för mycket ibland. Sydamerika är svårare pga spanskan och det kan vara ganska farligt i vissa områden. Afrika är nog liknande sydamerika, man behöver ha mycket bättre koll på vilka länder/städer man åker till beroende på vad som händer överallt. USA/Europa är mycket dyrare och inte lika skönt klimat imo.

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Har du fortfarande kontakt med dessa sköna människor? Isåfall får ni köra en repris när ni är lastgamla
Inte alla såklart men jag har kontakt med en del, åkte till new york med en tjej därifrån några år senare och träffat upp andra när jag rest runt i Europa osv.

Måste säga också att jag har varit en datornörd som har varit väldigt överviktig under hela tonåren, varit otroligt blyg osv. Resa själv och bli "tvungen" att våga prata med främlingar och träffa nya vänner på det sättet är nog bland det bästa jag gjort och något som utvecklat mig som person väldigt mycket.

Senast redigerad av Snobbe den 2020-08-11 klockan 13:40.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 13:52   #68
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Det var nog närmare 45k när jag tänker efter.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 10:59   #69
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Ganska vanligt för svennar o göra men jag reste runt i sydost asien i 3 månader "ensam". Dvs åkte dit ensam och backpacka runt på hostel, träffa människor och bara gled runt. Hade en plan från början med rutt men skippade den efter andra veckan och åkte dit jag kände för samt om man träffa sköna människor så hängde man med dom dit dom skulle osv..
Har rest en del men resan som jag o sambon gjorde liknande din är kanske den bästa.

Backpacka i Asien är så sjukt nice
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 11:08   #70
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 721
Beror på vad man är ute efter för typ av resa.

En av de collaste resorna jag varot på var när jag åkte till Island. Vandring, djuphavsfiske, bada i varma källor, äta val och haj toppat med fest. Dem jäklarna gillar och supa alltså hehehe.

En annan cool resa var till Amsterdam, men det var 11 år sen när jag var i tidiga 20-årsåldern. Mkt cool konst, arkitektur osv., men även mkt fest, droger osv. Det beror lite på vad man är ute efter som sagt. Men Heineken museet var lite coolt

Bila från Sverige ner till Kroatien (via Italien) och tillbaka via Slovenien och Österrike. Man får se olika städer, historia, sol och bad osv. Äta mat från olika länder och sånt. Allt i ett egentligen. men ganska dyrt.

Sen har man ju varit i London, Paris, Grekland, Italien, USA osv, men det var mer "vanliga resor/semestrar.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 11:51   #71
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Skulle gärna vilja åka till Amsterdam och besöka red light district. Någon varit där ?
En del barer, strippklubbar, sexshows, kvinnor, coffeeshops osv. Rätt bra stämning och tjejerna verkar ha det "någorlunda" bra. Värt besöket om man är nyfiken. Mycket turister en varm sommarmånad.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)