Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-08, 15:16   #31
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Vilka kategoriska uttalanden bör jag backa upp?

Jag motsätter mig det befängda påstående att en Kiropraktor spenderar 5 år med fokus på ryggproblem. Om du tar dig fem minuter att A, prata med en kiropraktor eller B, googlar på utbildning för Kiropraktorer så ser du ganska omgående at det inte är sant.

Precis som "Vanliga läkaren på vårdcentralen har knappt någon ryggutbildning och skriver ut värktabletter..." inte heller är sant.

Eller var det "Haschrökande hippe" du blev ledsen över? Ber om ursäkt om du kände dig träffad i så fall. Jag tänker dock fortfarande inte låta en haschrökande hippie vrida sönder mig.
Jag blev inte ledsen öht. Jag tycker som sagt du snackar en massa skit då du dömer ut all kiropraktik och menar på att det enbart är flum som inte funkar.

Det kategoriska uttalandet var väl främst detta.
Citat:
Varför stå och vrida och bända i någon när det räcker med muskelavslappnande? Idioti.
Det du säger är att det (alltid) hjälper med muskelavslappnande och att det (aldrig) tillför något att använda sig av kiropraktik. Det inom parentes är alltså det som impliceras, iaf läser jag det så.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 15:20   #32
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Vilka kategoriska uttalanden bör jag backa upp?

Jag motsätter mig det befängda påstående att en Kiropraktor spenderar 5 år med fokus på ryggproblem. Om du tar dig fem minuter att A, prata med en kiropraktor eller B, googlar på utbildning för Kiropraktorer så ser du ganska omgående at det inte är sant.

Precis som "Vanliga läkaren på vårdcentralen har knappt någon ryggutbildning och skriver ut värktabletter..." inte heller är sant.

Eller var det "Haschrökande hippe" du blev ledsen över? Ber om ursäkt om du kände dig träffad i så fall. Jag tänker dock fortfarande inte låta en haschrökande hippie vrida sönder mig.
Utbildningsprogram 5 år samt därefter 1 år kiropraktorppraktik före legitimation: https://static1.squarespace.com/stat...+2019-2020.pdf
Självklart måste de lära sig flera saker om kroppen men fokus är på att fixa ryggproblem.

Vilken ryggskottsbehandling ger en läkare på vårdcentralen?
Såvitt jag upplevt ingen alls förutom värktabletter samt att de ibland skickar vidare till en kiropraktor.

Som sagt officiellt godkänt av WHO sedan 1997 och legitimerat av Socialstyrelsen sedan 1999.

Ditt uttalande om haschrökning ligger närmare vårdcentralen än kiropraktorn eftersom VC bara ger värktabletter och muskelavslappnande...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 15:24   #33
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Om du öppnar dina ledsna ögon lite grann så ser du att det var ett svar på ett annat inlägg där personen ifråga dömde ut allmänläkare som helt okkuniga förutom på att skriva ut värktabletter. Därav mitt något raljerande svar där jag sa i princip samma sak men i favör för allmänläkare kontra Kiropraktor

Så nej, jag har inte någonstans sagt att det (alltud) hjälper osv. Det jag implicerar är att jag håller en allmänläkare utbildning högre än en kiropraktor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 15:29   #34
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Utbildningsprogram 5 år samt därefter 1 år kiropraktorppraktik före legitimation: https://static1.squarespace.com/stat...+2019-2020.pdf
Självklart måste de lära sig flera saker om kroppen men fokus är på att fixa ryggproblem.

Vilken ryggskottsbehandling ger en läkare på vårdcentralen?
Såvitt jag upplevt ingen alls förutom värktabletter samt att de ibland skickar vidare till en kiropraktor.

Som sagt officiellt godkänt av WHO sedan 1997 och legitimerat av Socialstyrelsen sedan 1999.

Ditt uttalande om haschrökning ligger närmare vårdcentralen än kiropraktorn eftersom VC bara ger värktabletter och muskelavslappnande...
Vad mer ska göras anser du? I mitt fall var det uppenbarligen tillräckligt i alla fall.
En vecka med värktabletter och muskelavslappnande med order på att komma tillbaka om det inte blir bättre samt remiss till sjukgymnast.

Vilken behandling önskade du att dom gav?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 15:39   #35
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Många verkar tro att det är något magiskt med att gå till någon utbildad i det vi pratar om. Har man ont och har en skada, vilken är en anledning till att många går, kan man knappast göra mycket.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 16:05   #36
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Jag vill bara flika in att det är stor skillnad på en legitimerad kiropraktor i Sverige och en kiropraktor i t.ex USA, där de värsta kvacksalvarna finns och det är oftast därifrån de värsta skräckhistorierna kommer, som att man ska knäcka bort cancer genom att manipulera ryggen osv.
Svenska kiropraktorer genomgår en lång och som jag förstår det seriös utbildning. Sen om just ryggmanipulation fungerar eller ej är en annan femma, jag gissar på att det mest är placebo, de gånger jag har varit hos en naprapat eller kiropraktor som knäckt i ryggen så har manipulationen föregåtts av en rätt ordentlig massage - något som säkerligen fungerar mot smärtan kortsiktigt i alla fall. Så helt bortkastat är det ju inte, fokus kanske ligger på fel del i behandlingen dock... (även om den tidsmässigt helt klart är fokuserad på den effektiva delen)
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 18:59   #37
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Appropå ryggradsmanipulation så diggar jag y-strap:



Någon som testat?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 05:27   #38
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Vad mer ska göras anser du? I mitt fall var det uppenbarligen tillräckligt i alla fall.
En vecka med värktabletter och muskelavslappnande med order på att komma tillbaka om det inte blir bättre samt remiss till sjukgymnast.

Vilken behandling önskade du att dom gav?
Som jag läser det fick du alltså ingen behandling alls av läkaren utan du fick gå hem och självläka och ta hjälp av värktabletter mot smärtan.

Din läkare gjorde alltså exakt det jag skrev att de gör (inget) :-)

Det jag önskar är att en som är kunnig på ryggar letar reda på orsaken till problemet och åtgärder det med en behandling så att jag kommer tillbaka till normal funktion snabbare. Behandlingen kan naturligtvis vara olika beroende på vad det är för problem men det kan t ex vara en ”kiropraktorknäck” eller att få en krampande muskel att slappna av. Det kan också vara massage, stretching och styrkeövningar som typ sjukgymnastik. Utöver det så vill jag få med mig råd om vad jag ska göra resp undvika för att minimera risken för återfall.

Jag vill alltså få en hjälpande behandling och inte bara någon som tittar, hummar lite och säger ”ta maxdos värktabletter och kom tillbaka om en vecka om det inte blivit bättre”.

Fick du någon hjälp av sjukgymnasten då?
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 06:53   #39
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Som jag läser det fick du alltså ingen behandling alls av läkaren utan du fick gå hem och självläka och ta hjälp av värktabletter mot smärtan.

Din läkare gjorde alltså exakt det jag skrev att de gör (inget) :-)

Det jag önskar är att en som är kunnig på ryggar letar reda på orsaken till problemet och åtgärder det med en behandling så att jag kommer tillbaka till normal funktion snabbare. Behandlingen kan naturligtvis vara olika beroende på vad det är för problem men det kan t ex vara en ”kiropraktorknäck” eller att få en krampande muskel att slappna av. Det kan också vara massage, stretching och styrkeövningar som typ sjukgymnastik. Utöver det så vill jag få med mig råd om vad jag ska göra resp undvika för att minimera risken för återfall.

Jag vill alltså få en hjälpande behandling och inte bara någon som tittar, hummar lite och säger ”ta maxdos värktabletter och kom tillbaka om en vecka om det inte blivit bättre”.

Fick du någon hjälp av sjukgymnasten då?
Fetmarkerade var alltså precis det jag fick...
Muskelavslappnande för att bli av med kramperna och få min rygg att sluta hugga.
Stretching och styrkeövningar för att stärka mina inre bålmuskler för att undvika att det händer igen (Inte överens om att det är problemet), samt tips i form med "försök lyfta ergonomiskt och tänk på att spänna bålen" vilket är ganska givet men inte praktiskt genomförbart i mitt jobb i alla lägen.

Det jag inte fick var massage och knäckning vilket jag uppenbarligen klarade mig bra utan.

Du kanske skulle fundera på att det faktiskt inte behöver vara mer spännande än att vila ut saker med hjälp av smärtstillande? Varför ska läkaren krångla till det när han vet att i 9/10 fall ( påhittade siffror) så räcker det med ovanstående?

Det är rätt onödigt att direkt dra på tunga artilleriet med t.ex röntgen och kirurgi så fort någon kommer in med ett ryggskott anser jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 09:26   #40
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Alla ryggproblem jag någonsin haft har aldrig blivit bättre av naprapat/sjukgymnast, utan av vila och sedan träning.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 09:33   #41
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag kan rekommendera denna podcastepisod om ländryggssmärta med Peter O'Sullivan (välrenommerad vad gäller diskussioner om smärta inom fysioterapi).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 09:35   #42
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Min sambo gick till en kiropraktiker en gång för hon hadde haft ont i ryggen en längre tid .När hon kom hem därifrån kunde hon knappt gå så kan inte tänka mej han visste vad han gjorde
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 09:53   #43
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
Min sambo gick till en kiropraktiker en gång för hon hadde haft ont i ryggen en längre tid .När hon kom hem därifrån kunde hon knappt gå så kan inte tänka mej han visste vad han gjorde
En patient med bekräftat diskbråck och långvarig smärtproblematik, som sökte den "gyllene quick-fixen" stup i ett, gick till en naprapat mitt i pågående behandlingsserie och gick därifrån med urinläckage.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 10:39   #44
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Fetmarkerade var alltså precis det jag fick...
Muskelavslappnande för att bli av med kramperna och få min rygg att sluta hugga.
Stretching och styrkeövningar för att stärka mina inre bålmuskler för att undvika att det händer igen (Inte överens om att det är problemet), samt tips i form med "försök lyfta ergonomiskt och tänk på att spänna bålen" vilket är ganska givet men inte praktiskt genomförbart i mitt jobb i alla lägen.

Det jag inte fick var massage och knäckning vilket jag uppenbarligen klarade mig bra utan.

Du kanske skulle fundera på att det faktiskt inte behöver vara mer spännande än att vila ut saker med hjälp av smärtstillande? Varför ska läkaren krångla till det när han vet att i 9/10 fall ( påhittade siffror) så räcker det med ovanstående?

Det är rätt onödigt att direkt dra på tunga artilleriet med t.ex röntgen och kirurgi så fort någon kommer in med ett ryggskott anser jag.
Det var ju inte så tokigt, när jag gått till vårdcentralen har jag inte fått någon hjälp alls utan bara hummanden och värktabletter.

En gång lyckades jag få remiss till röntgen och där fick jag ”svart på vitt” att jag hade en komprimerad disk efter en fallskada. Själva behandlingen blev dock även då hos kiropraktor.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 14:02   #45
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Det jag önskar är att en som är kunnig på ryggar letar reda på orsaken till problemet och åtgärder det med en behandling så att jag kommer tillbaka till normal funktion snabbare. Behandlingen kan naturligtvis vara olika beroende på vad det är för problem men det kan t ex vara en ”kiropraktorknäck” eller att få en krampande muskel att slappna av. Det kan också vara massage, stretching och styrkeövningar som typ sjukgymnastik. Utöver det så vill jag få med mig råd om vad jag ska göra resp undvika för att minimera risken för återfall.
Det du beskriver är inte en läkares arbetsuppgifter, utan en sjukgymnasts. Inte särskilt konstigt att du blir hänvisad vidare i detta fall.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)