Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-03, 23:16   #1
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
bästa sättet att bli bra på armhävningar?

Jag kommer till fail efter 6st mot en låda nu, ca 30 grader vinkel från golvet.. .. armhävningar har aldrig varit min grej. Men tänkte det kan va bra att kunna
Testade nån övning som hette spiderman crawl, men såg mest ut som en döende valross..


1. Ska jag fortsätta göra dom lutande?

2. Ska jag hellre göra negativa armhävningar på golvet och på så sätt bygga upp styrkan för vanliga? Känner inte direkt nån core-aktivering vid lutande

Vilket tror ni funkar bäst?
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 23:25   #2
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av humancentipede Visa inlägg
Jag kommer till fail efter 6st mot en låda nu, ca 30 grader vinkel från golvet.. .. armhävningar har aldrig varit min grej. Men tänkte det kan va bra att kunna
Testade nån övning som hette spiderman crawl, men såg mest ut som en döende valross..


1. Ska jag fortsätta göra dom lutande?

2. Ska jag hellre göra negativa armhävningar på golvet och på så sätt bygga upp styrkan för vanliga? Känner inte direkt nån core-aktivering vid lutande

Vilket tror ni funkar bäst?
Googla push Up progression och läs lite. Kan du bara göra sex stycken mot en låda tycker jag inte att du ska göra svårare varianter, snarare enklare.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 04:03   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Vad är det som failar?

Klarar du att hålla kroppen helt spikrak i alla repetitionerna men presstyrkan i axlar/triceps/bröst tar slut och du lyckas helt enkelt inte trycka upp kroppen från golvet fler gånger?

Eller är det så att din överkropp hänger ner mer och mer för varje repetition och du får mer och mer svank och de sista repetitionerna är det mer som att du pressar upp överkroppen medan höften och magen nästan släpar i backen?

Ifall det är det förstnämnda som sker och att du har bålstyrka nog så är det bara att fortsätta nöta på och träna upp pressmusklerna. Antingen kör du en enklare progrssion (högre låda) så du orkar fler repetitioner, eller så kör du isoleringsövningar för de muskler som dör. Tänk också på att inte ha händerna för högt upp (i förhållande till axlarna) i dina armhävningar, och försök hålla in armbågarna någorlunda. Om du ligger på mage på golvet så hittar du rätt armhävningsposition om du sätter händerna i marken precis utanför armhålorna. Dessutom se till att axeln är aktiv (googla "pushup plus", "scapular pushup" eller "scapular protraction") så du inte bara hänger i axeln.

Ifall det snarare är den andra beskrivningen som passar bäst så kan du ju till att börja med se till att vara säker på att du ens försöker hålla kroppen rak. Många tänker inte ens på detta och låter "hållningen" sköta sig själv. Men tänk på att spänna rumpa och mage samt tilta bäckenet bakåt (dra in svansen mellan benen) .

Ifall detta inte är tillräckligt och du faktiskt är såpass svag i bålen att du inte kan låta bli att likna en "slak lina" efter några repetitioner så kan du köra plankan i totalt 1-2min (dvs bryt upp det i så många omgångar du behöver till dess du kommer upp i 2min totalt, till slut kommer du göra 2min i ett svep utan vila). Se till att ta ett break då du inte klarar av att "dra in svansen mellan benen" och kroppen börjar sacka. Du kan också variera detta så du kör plankan i armhävningsposition eller på armbågarna.

Lämpligen kör du först dina armhävningar, typ 3-5 set till failure på runt 3-6 reps.
Sedan kör du en enklare progression så du kan få fler repetitioner i just armhävningar. Då är det kanske lämpligt att inte gå till failure riktigt. Men kanske ett par set på 15-20 armhävningar (med ett par repetitioner kvar i tanken).
Sedan kan du köra bålträning i form av plankor eller nåt för att stärka upp den aspekten.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 05:53   #4
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Gör 1 riktig. Sen efter 60 sek 2 riktiga, sen efter 60 sek 3 riktiga, sen 1..2..3..1..2..3.. Tills du har gjort totalt 100.

Nästa pass 1,2,3,2,3,1,2,3,2,3,1,2,3...

Nästa pass 1,2,3,4,1,2,3,4...
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 06:25   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det beror väl på vad du menar med "bra". Är syftet att kunna bygga upp uthållighet i att göra många på rad, eller är syftet styrketräning? Om syftet är att öka styrkan måste ju en kontinuerligt progressiv överbelastning ske. Jag skulle i så fall hålla repantalet lågt, typ 3-5 set x 5-8 reps (kanske periodvis lite högre reps om det känns som det sliter på handleder och annat) och satsa på god kvalitet för varje repetition. Exempel på lätta till svåra pushups finns bl.a. här.

Pushups har ju fördelen att det går att göra tungt långt in på rejält avancerad nivå. Har man maxat sin styrkepotential i pushups så kan man ju göra planche pushups och maltese pushups utan problem (dvs elitgymnastnivå).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 07:31   #6
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Gör 1 riktig. Sen efter 60 sek 2 riktiga, sen efter 60 sek 3 riktiga, sen 1..2..3..1..2..3.. Tills du har gjort totalt 100.

Nästa pass 1,2,3,2,3,1,2,3,2,3,1,2,3...

Nästa pass 1,2,3,4,1,2,3,4...
Det blir fan ett långt pass armhävningar.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 07:42   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag fick från 0 till 17 armhävningar enbart genom att bli starkare i bänkpress.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 08:20   #8
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Det blir fan ett långt pass armhävningar.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
50 min första passet ska man bli bra så
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 08:52   #9
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
När jag var liten, kanske runt 12-13 år gammal fick jag för mig att jag ville klara av att göra 100 armhävningar på rad. Så under en tid på sommarlovet körde jag armhävningar i princip varje dag, möjligtvis slank det in några vilodagar i veckan men principen var väldigt enkel.
Jag gjorde så många armhävningar jag orkade, vilade någon minut och körde igen tills jag gjort 100 st, det kunde spridas ut under hela dagen. I början blev det fler sessioner och i takt med att jag blev bättre färre.

Räknade inga set, vilotider, reps eller så. Utan körde till fail varje set tills jag inte orkade fler än någon enstaka. Så hade jag en längre paus och fortsatte senare under dagen.
Minns aldrig att jag klarade målet, utan tror jag slutade på 88 st. Men det var fina fulldjupa armhävningar.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 09:03   #10
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Gör 1 riktig. Sen efter 60 sek 2 riktiga, sen efter 60 sek 3 riktiga, sen 1..2..3..1..2..3.. Tills du har gjort totalt 100.

Nästa pass 1,2,3,2,3,1,2,3,2,3,1,2,3...

Nästa pass 1,2,3,4,1,2,3,4...
Borde inte 100 reps på 6RM vara väldigt slitsamt för axlarna?
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 09:22   #11
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Borde inte 100 reps på 6RM vara väldigt slitsamt för axlarna?
Beror bara på utförandet och hur nära fail man är
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 10:16   #12
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Maxa antalet armhävningar i 3 set varannan till var tredje dag beroende på om du känner dig sliten eller inte. Behöver inte krångla till det på något sätt.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 13:07   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag gillar Rikards variant, det är ett kanonbra sätt att få in massor med reps utan att det blir slitsamt. Jag skulle dock gissa på att 100 reps är overkill ifall man är såpass klen att man orkar 6 reps. Jag tror 30-40 reps i totalvolym räcker bra för att stimulera. Sedan kan man öka volymen lite för varje vecka eller så. Annars gissar jag att det kommer bli en veckas tokträningsvärk efter första passet och så blir det inget andra pass...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 13:35   #14
Margareta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Googla push Up progression och läs lite. Kan du bara göra sex stycken mot en låda tycker jag inte att du ska göra svårare varianter, snarare enklare.
Det tror jag också. Viktigast av allt, fortsätt! Lycka till!
__________________
Jag tränar så ofta jag hinner...
Margareta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 23:43   #15
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Maxa antalet armhävningar i 3 set varannan till var tredje dag beroende på om du känner dig sliten eller inte. Behöver inte krångla till det på något sätt.
körde 3xFAIL igår .. träningsvärken är brutal. Ska fortsätta så ett tag till och se vad som händer.
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)