Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-14, 17:32   #22831
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall du inte är intresserad av att föra en diskussion borde du undvika att föra det på tal också.
Varför då? Jag åtar mig inga skyldigheter genom att reagera på några inlägg i en forumtråd.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 18:14   #22832
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Varför då? Jag åtar mig inga skyldigheter genom att reagera på några inlägg i en forumtråd.
För att du framstår som en tönt om du säger något i en diskussion, för att direkt därefter säga att du inte är intresserad av att prata om det något mer.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 18:22   #22833
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
För att du framstår som en tönt om du säger något i en diskussion, för att direkt därefter säga att du inte är intresserad av att prata om det något mer.
Jag sa det inte direkt, jag sa det så fort jag kände på mig att diskussionen var på väg mot just detta, onödigt bajskastande i det som är forumets kanske bästa tråd (både och är mycket tack vare dig). Lugna ner dig du så återkommer jag nästa gång jag behöver hjälp med rehabtips efter en överansträngning
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 18:43   #22834
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag sa det inte direkt, jag sa det så fort jag kände på mig att diskussionen var på väg mot just detta, onödigt bajskastande i det som är forumets kanske bästa tråd (både och är mycket tack vare dig). Lugna ner dig du så återkommer jag nästa gång jag behöver hjälp med rehabtips efter en överansträngning
Jag är lugn som en filbunke, men tycker bara du argumenterar väldigt underligt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 19:42   #22835
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
You go girls!
spänner en go liten biceps i optiljus
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 21:36   #22836
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Det jag menar angående influencers är att även om det är krystat, känns cheesy och töntigt samt bara tilltalar en soffbunden massa av människor som vi inte kan relatera till, så är det inte värdelöst. För många är det nog väldigt värdefullt att få ta del av träningsglädje just utan att det ligger någon prestation bakom. Om de får folk att röra på sig mer än vad de hade gjort annars så är det ju bra. Klart det är larvigt och ganska konstigt, men tycker inte det finns någon poäng i att se ner på folk för att de inte har samma relation till/erfarenhet av träning en själv. Klart att Kipchoge inspirerar fler men dessa människor kanske inspirerar människor som annars inte hade blivit inspirerade. Då är det väl ändå inte värdelöst.

Jag tycker det går att diskutera ämnet och skratta lite åt det utan en massa onödig elitism helt enkelt.
Jag ställer mig dock lite skeptisk till hur många ”soffpotatisar” som börjar träna tack vare dessa normsnygga, idrottsligt mediokra influencers. Snygga människor som säljer saker är ju inget nytt under solen liksom, det har inte precis gjort underverk för folkhälsan. Däremot så håller jag absolut med om att det finns influencers i specifika nischer som kan göra en viss positiv skillnad, t.ex. så kallat kroppspositiva träningskonton som jag tror kan inspirera dem som inte är smala och vältränade att våga sig till gymmet eller ut i löparspåret. Men tjejer som mest flashar en snygg kropp under förevändning att de vill ”inspirera”, är det verkligen så stor skillnad mot all annan reklam där ute?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 07:13   #22837
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Måste bara gnälla lite någonstans. Slökollar på Musikhjälpen medan jag jobbar och nu är det en så kallad "träningsinfluencer" i buren och trampar Crosstrainer i 12 h. Gott så, det görs ju för ett bra ändamål osv. Men just fenomenet med dessa "träningsinfluencers" vars prestationer är högst medelmåttiga, och vars fame bygger på att posta antingen rump- eller magrutebilder på sitt instakonto, stör mig nåt så fruktansvärt. VAD är inspirerande med detta? Jag fattar att det finns ett intresse för rövar, men då kan man ju följa ett dedikerat rövkonto istället för någon wannabe-triathlet? Jag hade fan också kunnat försörja mig på detta, har varken sämre prestationer eller röv än tjejen som står och vevar i buren just nu.

Är jag ensam om att störa mig på det här fenomenet?
Om man nu ”måste” gnälla lite, gör det inte i en av de bästa trådarna på detta forum.
Va fan hade detta med löpning att göra?
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 08:44   #22838
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Om man nu ”måste” gnälla lite, gör det inte i en av de bästa trådarna på detta forum.
Va fan hade detta med löpning att göra?
Well, om man anser att det inte passar i tråden så går det att rapportera.

Träningsprofiler inom löpning verksamma på sociala medier har diskuterats ett antal gånger i tråden genom åren, och personen som fick mig att skriva inlägget försörjer sig som en sådan.

Ett antal bra svar dök dessutom upp med olika perspektiv på frågan, så alla skribenter i tråden tyckte uppenbarligen inte att det var off topic.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2019-12-15 klockan 08:51.
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 09:09   #22839
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Sen kan jag tillägga att den sista sidan känns rätt onödig. blåvitt hade en bra poäng i att man kan diskutera ett fenomen småspydigt men hjärtligt utan att uttrycka förakt för andra människor. Vissa av oss har en tendens att passera den gränsen (mig själv inkluderat) och då kan man gott backa ett steg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 21:32   #22840
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Klockrent! Tack för ett begripligt och bra svar!
Förslag är att köra följande:

Vecka 1: 48 min nuvarande tröskel fart.
Vecka 2: 36 min tröskelfart + 10sek i fart.
Vecka 3: 24 min tröskel fart + 10 sek fart.
Vekca 4: 12 min tröskel fart + 10 sekunder.

På detta sätt likt kenyansk träning så förflyttar du din tröskelfart ganska väl - i alla fall de veckor jag har kört det. I mitt fall (min/km): 4.20, 4.10, 4.00, 3.50.
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 22:04   #22841
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av srenix Visa inlägg
Förslag är att köra följande:

Vecka 1: 48 min nuvarande tröskel fart.
Vecka 2: 36 min tröskelfart + 10sek i fart.
Vecka 3: 24 min tröskel fart + 10 sek fart.
Vekca 4: 12 min tröskel fart + 10 sekunder.

På detta sätt likt kenyansk träning så förflyttar du din tröskelfart ganska väl - i alla fall de veckor jag har kört det. I mitt fall (min/km): 4.20, 4.10, 4.00, 3.50.
Det ser ut som ett brutalt jobbigt schema. I alla fall om du menar att man ska höja tempot med 10s/km för varje vecka. I princip alla de passen kommer ju vara maxinsatser.

Inget fel med detta, men det är inte den typen av träning jag skulle kalla tröskelträning. Det liknar mer formdrivande träning som man lämpligen gör i direkt anslutning till då man tänkt prestera på tävling. Ungefär som att "tävla sig i form".

Det jag menar med tröskelträning är snarare att hålla farten konstant och istället köra längre och längre intervaller och minska vilan, för att träningen inte ska vara så slitsam, men ändå ha progression. Den typen av upplägg flyttar också tröskeln, men är som sagt inte lika formdrivande och passar bättre att köra under lite längre tid och tidigare på säsongen.

Jag menar alltså inte att klanka ner på schemat, det ser vettigt ut om man använder det på rätt sätt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 11:33   #22842
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 830
Jag är öm på knölen som återfinns under fotledsknölen på insidan av foten. Har kommit fram till att det skulle kunna vara os naviculare. Det verkar också sannolikt att det är en stressfraktur som har uppkommit p.g.a. överbelastning. Jag sprang liksom sju mil för inte så längesedan. Första gången det märktes av var när jag efter flera dagar med relativt mycket löpning gav mig på ett långpass. Ömheten stegrades under långpasset och mot slutet ville jag nästan bryta då det inte gjorde superont men det var likväl ömt och kändes fel.

Rekommendationerna verkar vara att vila och sedan ta det lite piano när man återupptar löpningen igen. Jag testade löpband i fredags(hade då vilat en vecka) och det gick problemfritt. Är dock fortfarande öm, klämmer varje dag på området för att se om det har blivit bättre. Idag tänkte jag testa att jogga utomhus.

Till frågan då: är det lönt att uppsöka sjukgymnast för detta? Besväras noll i vardagen, enda gången det blir irriterat har varit vid löpning. Inga problem vid gång. Jag ser inte riktigt vad man skulle kunna få för rehabövningar för detta utan det lär bara handla om att vila bort besvären.

Och så undrar jag givetvis om någon av er har haft samma eller liknande besvär.

EDIT: länkade en bild på området men verkar inte funka.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2019-12-16 klockan 11:37.
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 11:37   #22843
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 830
Här är bilden.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 12:57   #22844
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Inget jag känner igen direkt i varje fall. Vila låter ju vettigt kan jag tycka.

Angående vad det skulle kunna bero på så fäster ju tibialis posterior i den knölen du pratar om (navicular benet). Så du skulle ju eventuellt kunna försöka känna efter om rörelser som just den muskeln är inblandad i gör extra ont, och på så sätt få lite info om vad anledningen till problemet är.

Tib post är främst inblandad i att "hålla in hälen" då man gör en tåhävning (dvs förhindrar att fotvalvet faller ihop och knät faller in). Så du kan ju prova nån enbent variant på tåhäv där du fokuserar på att i princip försöka rotera foten så att den inverterar medans du går upp på tå.

Det kan dock kanske vara lurigt att differentiera eftersom peroneus (som i princip är aktiv i motsatt rörelse av foten) också hjälper till att stabilisera i de rörelser tib post jobbar hårt i. Peroneus longus går ju från utsidan av foten och ner under fotsulan och fäster i närheten av navicular (nåt av cuneiform benen tror jag). Så det skulle ju kanske kunna vara så att problemet sitter i den muskeln om smärtan är refererad (vilket tydligen ska vara rätt vanligt).

Kanske det kan vara lättare att hitta eventuella muskelproblem ifall du istället testar med gummiband (och skippar hela grejen med komplexa rörelsemönster och viktbärande funktionella övningar). Övningar med gummiband för tibialis posterior och peroneus finns i överflöd på youtube.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 13:06   #22845
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 830
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Inget jag känner igen direkt i varje fall. Vila låter ju vettigt kan jag tycka.

Angående vad det skulle kunna bero på så fäster ju tibialis posterior i den knölen du pratar om (navicular benet). Så du skulle ju eventuellt kunna försöka känna efter om rörelser som just den muskeln är inblandad i gör extra ont, och på så sätt få lite info om vad anledningen till problemet är.

Tib post är främst inblandad i att "hålla in hälen" då man gör en tåhävning (dvs förhindrar att fotvalvet faller ihop och knät faller in). Så du kan ju prova nån enbent variant på tåhäv där du fokuserar på att i princip försöka rotera foten så att den inverterar medans du går upp på tå.

Det kan dock kanske vara lurigt att differentiera eftersom peroneus (som i princip är aktiv i motsatt rörelse av foten) också hjälper till att stabilisera i de rörelser tib post jobbar hårt i. Peroneus longus går ju från utsidan av foten och ner under fotsulan och fäster i närheten av navicular (nåt av cuneiform benen tror jag). Så det skulle ju kanske kunna vara så att problemet sitter i den muskeln om smärtan är refererad (vilket tydligen ska vara rätt vanligt).

Kanske det kan vara lättare att hitta eventuella muskelproblem ifall du istället testar med gummiband (och skippar hela grejen med komplexa rörelsemönster och viktbärande funktionella övningar). Övningar med gummiband för tibialis posterior och peroneus finns i överflöd på youtube.
Det kändes faktiskt ömt när jag körde enbenta tåhävningar. Ska dock sägas att foten är irriterad just nu då jag precis joggade 5,4 km för att se om det hade skett några förbättringar. Det hade det inte. Stegrande ömhet i den punkten fram tills kanske tre km, då avtog stegrandet och ömheten minskade mer eller mindre. Jag kände inte alls samma ömhet när jag körde fem km på löpband i fredags så stumt och hårt underlag verkar göra problematiken värre.

Skrev till min kompis som är sjukgymnast nu och rådfrågade honom lite. Om han inte har ett jätterakt svar att ge så fixar jag en tid hos en sjukgymnast. Har ändå gått över en vecka utan förbättring så är väl lika bra att ta tag i det.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)