Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-19, 23:48   #766
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
070519

Norrlandsmästerskapen, Umeå

Bänk-värmning
2 x 160 (fötter på bänk)
1 x 170

2 x 215 (13 cm kloss)
2 x 225 (9 cm kloss)

Tävlingslyft
215 OOO
222,5 OOO
222,5 OOO

kroppsvikt: 99.7 kg

Kommentar
En heldag kan man säga... Åkte hemifrån 05.45 och kom precis ut ur duschen hemma nu, efter totalt 60 mil i bil, 00.30.... Släng sedan in en omgång klovande samt 3-4 timmar som speaker, ett par timmar med coaching och tröjdragning så får ni en kille som är djävulsk less på styrkelyft just nu. Aja, mitt eget tävlande gick helt ok. Är under dessa förutättningar fullt nöjd med att jag inte sabbade för laget och bommade ut mig. Fick en röd lampa i 1:a lyft för maglyft! Det har jag aldrig fått förut. Inget av försöken på 222,5 var egentligen nära och jag har ingenting annat att skylla på än det splittrade fokus som uppkom i det totala kaos som rådde för och under tävlingen. Uppvärmningen gick perfekt. En riktig stänkare på 170 innan tröjan åkte på. Så bra att passaren var tvungen att kontrollera vikterna

Nu blir det tidernas sovmorgon

15 veckor till nästa tävling. Återkommer med inom kort med sommarträningens målvikter

Du är inte alldeles ensam om att vara en smula less på SL just i afton.

Vi fick ju lika många godkända lyft jag & du - nästa gång får vi ta oss samman. Du gjorde ett gott resultat med tanke på förutsättningarna, så långa dagar som det var idag är rejält tröttande.

Jag måste förresten lyfta på hatten & berömma ditt speakande. Du är en naturlig speaker & riktigt bra på det!
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 08:20   #767
Big Lou
kräver blöjträning
 
Big Lous avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 4 610
Lät som en riktigt lång och tuff dag och jag är imponerad att du lyckades fokusera tillräckligt för att skrapa ihop ett godkänt lyft iaf.
__________________
Träningsjournal
Big Lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 08:40   #768
Pinglan
Bananslukerskan.
 
Pinglans avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Östergötland
Inlägg: 8 547
Citat:
Ursprungligen postat av Big Lou Visa inlägg
Lät som en riktigt lång och tuff dag och jag är imponerad att du lyckades fokusera tillräckligt för att skrapa ihop ett godkänt lyft iaf.
+1

Nu vill jag se Börje goes BB
__________________
Tjockis kan du va själv gubbjävel!!!!
Pinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 09:04   #769
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
+2

Själv bidrog man ju med många poäng till laget
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 10:30   #770
KRILLE!
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 2 159
tycker du gjorde riktigt bra ifrån dig, svårt att vara fokuserat när det blir så mycket strul som det blev. tack för peppningen!
KRILLE! är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 11:03   #771
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av KRILLE! Visa inlägg
tycker du gjorde riktigt bra ifrån dig, svårt att vara fokuserat när det blir så mycket strul som det blev. tack för peppningen!
Nja, helt ok gick det inget mer. Jag fick ju faktiskt stryk av en äppelhög Stockholmare... Till nästa serie då är det full fart mot +225 och då skall det fanimig lyckas för samtliga kompatanter
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 12:13   #772
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Du är inte alldeles ensam om att vara en smula less på SL just i afton.

Vi fick ju lika många godkända lyft jag & du - nästa gång får vi ta oss samman. Du gjorde ett gott resultat med tanke på förutsättningarna, så långa dagar som det var idag är rejält tröttande.

Jag måste förresten lyfta på hatten & berömma ditt speakande. Du är en naturlig speaker & riktigt bra på det!
Det här med maglyften är verkligen konstigt. Ibland undrar jag om inte domarkåren drabbats av stroke hela högen? Det står klart och tydligt i regelverket att är man tveksam ska man hellre fria än fälla. Detta görs ofta av distriktsdomare och vissa "normala" domare av högre kaliber. Men...ofta går det också galet. Det verkar råda ett linjärt samband mellan ökad utbildningstid (högre domarstatus) och svårigheter med att tolka regelverket. På mina egna lyft går det inte att klaga på bedömningen, förutom på det första då även jag fick en röd lampa för maglyft. Detta trots ett tydligt vitt streck på trikån exakt i höjd med processus xiphoideus.

När jag sedan satt en stund i publiken räknade jag andelen godkända lyft och röda lampor. Det var nästan pinsamt periodvis. Inte konstigt att publiken sviker då de omöjligen kan förstå varför vissa lyft inte blir godkända. Som lyftare är det ibland också omöjligt att förstå vissa domslut.

Jag har sett ungefär hur många tävlingar som helst genom åren, och min slutsats är att det bara blir svårare och svårare att lyfta godkänt. Igår var det i någon av grupperna efter mig flera lyftare i rad som lade stången på ett fullständigt korrekt sätt, ja det fanns inga tvivel om något annat, ändå lyckas domarna ge röda lampor för maglyft. Det är helt sjukt. Som jag nämner i början av inlägget ska domarna hellre fria än fälla om de är tveksamma. Här fanns ingen tveksamhet om att stången lades ner korrekt, och ändå underkänner de lyften på den kanske svåraste bedömningspunkten av alla, nämligen att se när något är ett maglyft.

Också i knäböj var det ibland mycket konstigheter. Jag, Roland Eriksson, Magnus Carlsson och Fredrik Segerkarl satt på främsta raden och tittade på böjarna. Där var det några lyftare som vände precis innan godkänt djup. En av juniorerna från Umeå frågade mig hur mycket som saknades på djupet. Jag sade precis som det var, alltså att böjen var exakt parallell och att det endast saknades en liten dutt för att den skulle bli godkänd. Detta hörde Mr Luleå, numera Internationell domare tror jag. Snabb som en reptil sade han då att böjen var ca fyra cm ovanför parallell. Jag är förvisso inte domare, men både jag, Magnus, Roland och Fredrik, var överens om att böjen var parallell, och tillsammans har vi ganska många års erfarenhet av lyftning. Undrar just vem som har fel? Jag har hur som helst, troligtvis mest genom tur inser jag efter helgens tävling, lyckats lära en hel hoper ungdomar att böja godkänt på tävling. Men det är klart, de kanske inte har stött på Lakso ännu

Kombinationen av extremt svårhanterad tävlingsutrustning och hårda domarbedömningar gör att sporten snart är omöjlig. Jag ser med sorg att en i övrigt riktigt rolig sport förstörs av "välutbildade" domare som inte vill något hellre än att finna fel, och en utrustning som förlöjligar sporten och gör det svårt att lyfta.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 13:29   #773
sunkan
Registered User
 
sunkans avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 5 832
om du nu inte är helt nöjd med din insats så får du vara nöjd med den utanför podiet. Bra speakeragerande där
sunkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 13:34   #774
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Jag måste förresten lyfta på hatten & berömma ditt speakande. Du är en naturlig speaker & riktigt bra på det!
Citat:
Ursprungligen postat av sunkan Visa inlägg
om du nu inte är helt nöjd med din insats så får du vara nöjd med den utanför podiet. Bra speakeragerande där
Tackar pojkar
Man kanske får köra en "alternativ" karriär
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 14:34   #775
A.Pahkamaa
Registered User
 
A.Pahkamaas avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 4 927
Skrovmålet delas ut vid nästa serietävling då Finns det några filmer från tävlingen?
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 14:45   #776
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa Visa inlägg
Skrovmålet delas ut vid nästa serietävling då Finns det några filmer från tävlingen?

Jag hann knappt filma ett dugg, men fick iaf med Marcus Larssons 355 böj och Maria Johanssons 200 böj. Finns på min tube.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 18:09   #777
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
070521

STIL, Luleå

Rygg, axlar

Bänkpress
0 x 0 reps

Latsdrag (brett grepp)
12 x 70, 3 set

Smala latsdrag (omv V-handtag)
12 x 70, 3 set

Sittande rodd (omv V-handtag)

Hantellyft åt sidan
12 x 12,5, 3 set

Omv teca
12 x 25, 3 set

Ryggresningar ss Crunches
20 + 20, 3 set

Tid: 50 min

Kommentar:
Vilket straff... en måndag utan bänkpress Fingrade lite på lättringen då adepten vilade, men jag lyckades hålla mig (lät snuskigt det där föresten). Dagens pass bara för genomblödning. På fredag börjar grundperioden för bänk. Upplägg kommer!
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 07:33   #778
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Tolvor. Hade jag försökt det idag hade jag sett ut så här .
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 07:38   #779
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Tolvor. Hade jag försökt det idag hade jag sett ut så här .
Hehe, det var ju inga vikter! Körde på precis samma som polaren som väger -80 och är toklåg under diet (tilläggas bör att han fortfarande är fet ).
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 08:09   #780
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
På fredag börjar grundperioden för bänk. Upplägg kommer!
Ang bänkträningen under sommaren så kommer att använda mig av i princip samma upplägg jag flera gånger tidigare använt mig utav. Träningen delas in i 3 perioder och träningsfrekvensen förblir 2 pass/vecka.

Första veckorna: Återhämtning-upptrappning
Första veckorna körs 4 x 8 reps med stegrande vikt. Fötterna kommer att förbli på bänken och jag siktar på att stegra upp till 8:or på 140 kg. Kompletteras med lätta inclinebänkar.

3-4 veckor Pyramidstegring (6-4-2-6)
När jag körde detta upplägg under vintern så var stegringen 8-5-3-8, men nu kommer jag sänka repsen en aning och därmed kunna höja målvikten rejält. Siktar på 6 reps på 165 kg. Kompletteras med successivt stegrande inclinebänkar.

6 veckor Maxvikt 4:or och 2:or
När maxvikt för 6:or är hittad så kommer jag under 3 veckorscykler stegra upp till max 4:a och därefter max 2:a. Siktar på 4 reps 175 och 2 reps 185 kg. Kompletteras med declinebänkar med gummiband.

Sedan blir det klossträning och tävling mot hösten.

Ovanstående gäller för de tyngre passen. De lättare passen kommer att innehålla wide-grip bänk, med fötterna på bänk, samt smalbänk med kättingar. Beträffande reps så kommer jag köra 3 veckors höjningar för vardera 5 och 3 reps för båda övningarna. Svårt att sätta målvikter för en submaximal övning som wide-grip men jag hoppas på att i slutet av perioden kunna göra gedigna 3:or med 160 med långt stopp. Målet är att kunna göra samma med smalbänk & kättingarna, det blir tuuungt.

På fredag börjar vi

edit; vikterna är naturligtvis ett best-case-scenario och kan under vägens gång korrigeras en aning, men en målvikt är en målvikt!
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink

Senast redigerad av Börje H den 2007-05-22 klockan 08:12.
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)