Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-11, 19:49   #1
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Hur lite kan man träna för att behålla sin muskelmassa?

TjABBA

Har precis så stora ben som jag vill ha. Inga trädstockar till lår men väldefinierade. Men jag vill inte ha dem större eftersom jag har ett jobb som kräver kostym och såna är inte gjorda för stora lår helt enkelt.

Hur få/många set benpress, benspark och lårcurl behöver jag träna per vecka för att behålla massan och definitionen? Är det bara att sluta med progression eller kommer de växa ändå?

Kan inte köra knäböj pga ryggproblem så tjata in om det.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 19:51   #2
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Ett set tunga knäböj om dagen borde räcka precis tillräckligt. Du måste köra knäböj.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 19:52   #3
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Ett set tunga knäböj om dagen borde räcka precis tillräckligt. Du måste köra knäböj.
kan man köra knäböj med 10 cm ROM?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 19:58   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
https://www.styrkelabbet.se/hur-lite...halla-styrkan/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 08:00   #5
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tack ers majestät
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 08:04   #6
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Såg dock inget om progression i artikeln? Körde de samma vikter hela tiden?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 10:40   #7
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Såg dock inget om progression i artikeln? Körde de samma vikter hela tiden?
Tänker att man väl ökar om man kan enligt ritus
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 11:17   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Såg dock inget om progression i artikeln? Körde de samma vikter hela tiden?
Det finns väl ingen anledning till progression om man vill bibehålla men inte öka?

Ifall du lägger på dig mer muskler och blir starkare så behöver du också utsätta musklerna för mer träningsstimuli för att få dem att växa ännu mer. Ifall du inte växer och blir starkare behöver du ju bara bibehålla samma nivå för att inte kroppen ska vilja göra sig av med onödig muskelmassa som inte används.

Detta är ju också anlednignen till att det krävs mer träning för att enbart behålla muskelmassan ifall man tränat väldigt mycket och hårt och blivit väldigt mycket starkare än man var från början, än om man bara tränat ett år och är nöjd med resultaten man fått.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 11:57   #9
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Mike Israetel menar att man kan behålla all muskelmassa på obestämd tid med två helkroppspass per vecka (4 set/muskelgrupp/pass) även om man är väldigt avancerad bodybuilder.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 12:18   #10
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Mike Israetel menar att man kan behålla all muskelmassa på obestämd tid med två helkroppspass per vecka (4 set/muskelgrupp/pass) även om man är väldigt avancerad bodybuilder.
Hans rekommendationer ger jag inte mycket för, beror på allt för många andra faktorer för att kunna säga att det krävs en viss volym för att öka eller behålla.

Enligt hans beräkningar skulle jag kräva minst 10 set bröst för att ens få någon utveckling. Jag körde i flera år 4 max 6 set bröst en gång i veckan eller ännu mer sällan och ökade stadigt trots det. Var som mest uppe på 180-190 i bänk och vägde 135 kg utan att vara superfet. Dvs halva hans underhålls rekommendationer ökade jag på under flera år.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 13:04   #11
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Ett set tunga knäböj om dagen borde räcka precis tillräckligt. Du måste köra knäböj.
Nej, han måste inte köra knäböj.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 13:30   #12
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 725
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Hans rekommendationer ger jag inte mycket för, beror på allt för många andra faktorer för att kunna säga att det krävs en viss volym för att öka eller behålla.

Enligt hans beräkningar skulle jag kräva minst 10 set bröst för att ens få någon utveckling. Jag körde i flera år 4 max 6 set bröst en gång i veckan eller ännu mer sällan och ökade stadigt trots det. Var som mest uppe på 180-190 i bänk och vägde 135 kg utan att vara superfet. Dvs halva hans underhålls rekommendationer ökade jag på under flera år.
Du tränade väl stenhårt till fail under den tiden, tror Mike kör en bit innan fail så antagligen är hans volym rekomendationer för att kompensera upp för mindre intensiva set.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 17:38   #13
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Israetel, enligt vad jag kollat, lägger spelandet med volymen framför allt annat och är kanske för en lite högre volym med lägre intensitet. Jag håller inte med att man kan behålla allt med x set. Om jag har satsat på att bygga min besep i 6 mån med 2 pass i veckan, ett pass med supersets och dropsets och ett annat med hårda 6 reppare. Totalvolym 15 set/vecka. Om jag har lätt för att bygga besep så tror jag att volymen hålls kvar någolunda med 6 set i veckan men man lyckas aldrig behålla allt. Iofs så märks det inte så mycket om man tappar lite men själva tanken att man skulle träna sig i bra form och peaka sin fysik och sedan med underhållsträning uppehålla den tror jag inte på
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 12:34   #14
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Nej, han måste inte köra knäböj.
Forskningsbaserad källa på det?

Min:

Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
ATG Knäböj... finns inga genvägar.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 13:14   #15
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Israetel, enligt vad jag kollat, lägger spelandet med volymen framför allt annat och är kanske för en lite högre volym med lägre intensitet. Jag håller inte med att man kan behålla allt med x set. Om jag har satsat på att bygga min besep i 6 mån med 2 pass i veckan, ett pass med supersets och dropsets och ett annat med hårda 6 reppare. Totalvolym 15 set/vecka. Om jag har lätt för att bygga besep så tror jag att volymen hålls kvar någolunda med 6 set i veckan men man lyckas aldrig behålla allt. Iofs så märks det inte så mycket om man tappar lite men själva tanken att man skulle träna sig i bra form och peaka sin fysik och sedan med underhållsträning uppehålla den tror jag inte på
Tror på och tror på.. har inte flertalet studier visat att det krävs betydligt mindre volym för att underhålla styrka/muskler än vad det gör för att öka?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)