Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-10, 11:25   #31
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Don H Visa inlägg
+1
+2

Extremt viktigt att du "hänger" med folk som har motivation att bli bättre.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 11:31   #32
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Trodde det var ett skämt först. Så sjukt patetiskt.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 11:39   #33
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Herregud! Jag har så mycket att säga om det där. Det är den där typen av grejer som får mig att inte vilja vara en del av "löparvärlden".

1) Inget av det där är meriter. Det KAN INTE vara en merit att bara delta i något som så många tusen andra deltar i.

2) Jag kan möjligen få bilden av Karl och Karin som träningsmässigt drivna personer med tanke på mängden lopp. De andras "meriter" säger mig exakt ingenting. Liksom, du är 50 plus och har genomfört två marathon? Okej. För att meriterna faktiskt ska vara meriter så behöver det ju antingen vara extremt många lopp, typ som de gubbar som har sprungit 40 raka Lidingölopp eller något i den stilen. Eller så behöver det vara ett resultat. Säg att man har kommit på tjugonde plats på Vasaloppet ett år, det säger ju massvis om personen.

3) Stackarna som har ett "-" vid "meriter"? Haha, hur ska de känna? Det hade varit otroligt uppfriskande om en av dom hade agerat rebell och faktiskt plitat ned en riktig merit och därmed fått de andra att se ännu fjantigare ut.

Det är komiskt att det där företaget rent objektivt ska tilltala mig. Det som de verkar värdesätta är det som är min passion. Istället blir det precis tvärtom. På de två företag som jag har jobbat på har man lagt nästan noll energi på just friskvård. På mitt gamla jobb var det t.o.m. så att min chef som är extremt ointresserad av träning var lite tveksam till att fixa duschdraperi till handikapptoan så att jag och min kollega kunde löpa på luncherna för att han "var lite rädd för att vi skulle duscha för länge". Trots att den inställningen är urkass så föredrar jag fan det före företaget du länkade till
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 11:42   #34
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Skulle se bra ut om man lade som meriter : bänk 112,5 knäböj 75kg hantelcurl 21kg
Det roliga är ju att det typ är en större merit att bänka 112,5 kg än att genomföra en mara, bänken är ju svårare att uppnå.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 11:51   #35
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det roliga är ju att det typ är en större merit att bänka 112,5 kg än att genomföra en mara, bänken är ju svårare att uppnå.
Haha jo. Om man söker nån slags tjänst som ledare så kanske man skulle kunna räkna som merit om man varit lagledare inom nån sport eller liknande annars är det ju helt orelevant
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 11:59   #36
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Haha jo. Om man söker nån slags tjänst som ledare så kanske man skulle kunna räkna som merit om man varit lagledare inom nån sport eller liknande annars är det ju helt orelevant
Ja, det säger ju något om personen. Även det är dock i gränslandet till vad som bör klassas som en merit. Det fungerar väl att klassificera som det men jag skulle nog ha haft det under någon sorts "Om mig"-rubrik.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 12:01   #37
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tror att den fysiska formen av styrka och kondition kan du behålla långt upp i åren dvs över 70 år lite beroende på gener.

Vad du beskriver är tecken på depression/nedstämdhet och tror att den beskrivning du ger av dig själv kan vara bristande testosteronproduktion kanske orsakad av för hård träning eller lite träning för lite sömn eller att din nedstämdheten påverkar hjärnan negativt och du kommer i en nedåtgående spiral. Den behöver du bryta på något sätt. Ett sätt är att ändra på dina tankar till att bli mer produktiva och göra saker som du inte egentligen orkar eller har kraft till dvs bryta dina dagliga vanor och göra andra saker...
Jag har en polare som mått mentalt dåligt under många år. Han är bra mycket yngre än mig men efter flera år av nedstämdhet visade det sig att hans testosteronproduktion var låångt under det normala. Allt det där tog han tag i själv. Sjukvården hade aldrig kollat upp hans nivåer. Nu mår han väldigt mycket bättre, vad det verkar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 12:06   #38
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det roliga är ju att det typ är en större merit att bänka 112,5 kg än att genomföra en mara, bänken är ju svårare att uppnå.
Håller inte med dig. Jag har lufsat runt några maror under svåra "plågor" och mentalt lidanade - lätt överdrivet. 112,5 i bänk för en genomsnittlig man är bra mycket enklare att uppnå.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 12:12   #39
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Håller inte med dig. Jag har lufsat runt några maror under svåra "plågor" och mentalt lidanade - lätt överdrivet. 112,5 i bänk för en genomsnittlig man är bra mycket enklare att uppnå.
Är det? Tror du en genomsnittsperson som inte tränar skulle klara av att ta sig runt ett maraton eller bänka 112.5 snabbast? Jag gissar på att personen skulle klara ett mara innan, men som sagt bara gissning. Människor är bra på att ta sig över distanser.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 12:18   #40
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Det finns en maxtid på 6 timmar, åtminstone i Stockholm. Man hinner inte gå i vanlig promenadtakt. Men visst - att rent fysiskt ta sig 42 km till fots är nog enklare än 112,5 kg i bänk otränad. Men att bara gå 42 km är ju ingen mara.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 13:10   #41
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Håller inte med dig. Jag har lufsat runt några maror under svåra "plågor" och mentalt lidanade - lätt överdrivet. 112,5 i bänk för en genomsnittlig man är bra mycket enklare att uppnå.
112,5 kg tog flera år för mig att uppnå, att klara av att springa en mara kan man fixa på mycket kortare tid. För mig tog det t.ex. nio månader att gå från lite plufsig wannabe-styrkelyftare med kass kondition till att springa Lidingöloppet.

Att en mara är jobbigare än att bänka fattar jag givetvis
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 14:32   #42
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
112,5 kg tog flera år för mig att uppnå, att klara av att springa en mara kan man fixa på mycket kortare tid. För mig tog det t.ex. nio månader att gå från lite plufsig wannabe-styrkelyftare med kass kondition till att springa Lidingöloppet.

Att en mara är jobbigare än att bänka fattar jag givetvis
Jo, du kanske har rätt. Troligen är jag färgad av att jag hatar att löpträna och därför får lida så förbannat under marorna...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 15:13   #43
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Jo, du kanske har rätt. Troligen är jag färgad av att jag hatar att löpträna och därför får lida så förbannat under marorna...
Ja, men svaret på vad som är en större merit är nog inte svart eller vitt. Finns ju fler "märvärden" att ha hänsyn till än antal år det tar för att uppnå det. Det var mer att jag ville nyansera bilden av en mara som en bedrift.

Vi kom jävligt OT i alla fall Äckligt hurtiga chefer och reflexväst-hat till trots: kondition och mål i livet gör hur som helst under för ens energinivåer.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 15:36   #44
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Herregud! Jag har så mycket att säga om det där. Det är den där typen av grejer som får mig att inte vilja vara en del av "löparvärlden".
Du tycker alltså inte att "Milspåret" är en ypperlig merit?

PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 08:20   #45
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Jag tycker nog min "Jordgubbslunken (knappa 11km) strax under timmen är en större merit än 135 i bänk...

Jag tränade faktiskt ganska seriöst inför det loppet. Det som dock ger en sur eftersmak är att brorsan dök upp bakfull och iförd försvarets Lejon strax innan start, anmälde sig och gled in på strax under 45...
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)