Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-13, 21:10   #16
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Uppföljning: Ni har rätt och jag har fel och jag är glad för det.

Samtidigt spekulerar jag (rätta mig om jag har fel, som vanligt) att alternativt kanske jag fångar upp virus under en promenad före träning men tack vare för starkt immunförsvar så hinner det inte utvecklas till något. Jämför det med att promenera efter ett tungt styrkepass där samma virus fångas upp och nu utvecklas det till något pga. försämrat immunförsvar?

Observera att JAAAAAAAAA: jag måste fortfarande utsättas för smittkällan. Jag kan vara svagast i världen efter träningen och ändå inte drabbas av virus. Å andra sidan så bor vi ju i en mikrobiologisk värld på makronivå så bakterier finns det överallt. Virus är dock parasiter så kanske svårare då om man promenerar ensam i skogen efter träningen? Kom ihåg: man kan vilja förbättra/optimera saker utan att överdriva. Finns många idioter på arbetsplatser som kommer dit förkylda (VAD I HELVETE).

Jaja, trevlig hälg, sup å svälg lagom!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 22:39   #17
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Självklart är det större risk att du blir sjuk ifall du utsätts för smitta efter ditt träningspass (just eftersom ditt immunförsvar är något nedsatt).

Ifall du faktiskt läste de svar du fått skulle du insett att ingen sagt emot detta.

Frågan är huruvida du utsätter dig för större smittorisk ifall du är ute på en promenad jämfört med vad du nu skulle gjort direkt efter passet ifall du valde att inte promenera.

Att du skulle andas in nån luftburen smitta då du är ute och går lär vara extremt osannolikt. Typ så osannolikt att du kan glömma detta helt.

Ett mer rimligt scenario är att du skulle åka på nåt ifall du andas in någon annans smittade saliv (typ aerosol snor som resultat efter en nysning eller hostning). Men ifall du är utomhus så kommer sådan aerosol att blandas upp med en jävla massa cirkulerande luft. Så det är rimligen betydligt större risk för att man drabbas av sjukdom pga detta ifall man befinner sig inomhus eller på tåg eller buss (med begränsad luftvolym så risken för att man faktiskt suger i sig aerosol vätska som bär på smitta).

Men det mest troliga scenariot är väl ändå att man får smittad vätska på fingret (via telefon, pengar, handskakning, lysknapp, etc) och att man sedan petar sig i ögat eller munnen och får i sig smittan den vägen.

Så kanske alternativen är att du prommenerar hem på 60min efter träningen eller att du åker knökfull buss hem.
Då är inte det intressanta huruvida det är större risk att den smitta du får i dig vid prommenaden gör dig sjuk, eftersom risken för att du öht skulle utsättas för smitta är så väldigt liten.
Det är rimligen mycket mer intressant att den smitta du utsätts för vid resan med kollektivtrafiken har större chans att göra dig sjuk, eftersom det rimligen är mycket större risk att du blir bombarderad med smitta i en buss full med folk som står och andas dig rakt i nyllet.

Dvs det intressanta är vad du väljer att göra istället för att prommenera.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)