Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-12-01, 17:19   #9031
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Du ska vaccumförpacka det, men jag har inte så jättebra koll. Just detta är ju en där man packar i plast (finns komposterbara sådana), medan det finns ju "grytor" (slow cooker?) som fyller samma funktion men lite annorlunda då.
Ja det förstår jag att jag skall göra, men sedan måste jag ju ha ett kärl att lägga påsarna i. Har inga stora kastruller eller liknande, men tänker att en sådan hård plastbytta eller hink eller vadsomhelst bör fungera? För meningen är ju ändå att det skall vara låga grader. Vill dock inte riskera få i mig gifter från plasten i kylbagen..

Tänker på sådana här:


Såg ett tips om att köpa dessa kastrull-locks-hållare att ha i botten att lägga påsarna i. Kostar 79kr.

https://www.ikea.com/se/sv/p/variera...stal-70154800/

Senast redigerad av Akerhage den 2020-12-01 klockan 17:23.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 21:59   #9032
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Ok jag har inte tänkt så långt, däremot har jag sett vissa reviews som gör sak av hur fort vattnet värms upp, och det ska ju den vi köpt vara bra på. Annars blir det ju lite segt om det tar för lång tid. Jag tänker mig bara att man har en stor gryta och hänger sous du viden på den, sen får påsarna skvalpa runt. Men du tänker att man inte kan göra så kanske?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 06:34   #9033
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Köpte också detta paket. Kan man tillaga köttbitarna i en typ kylbag i hårdplast? Eller tips på billiga "kärl"?
Har aldrig använt en sådan här tidigare, så skall bli riktigt skoj testa laga kött, potatis, grönsaker etc. Julskinkan blir ju första försöket.
Jag har haft en sous vidé i några år och det svåra med en sån kylbag du visar är att kanterna är så breda så du kan inte knäppa på sous vidén på kanten.

Jag körde med en kastrull och sen köpte jag en sån här låda.
https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-36...ast-s79276760/
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 09:14   #9034
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Jag har haft en sous vidé i några år och det svåra med en sån kylbag du visar är att kanterna är så breda så du kan inte knäppa på sous vidén på kanten.

Jag körde med en kastrull och sen köpte jag en sån här låda.
https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-36...ast-s79276760/
Tänkte man kanske kunde borra hål i locket och lägga den där? Eller fila ner kanterna?
Den lådan på 10l där, fungerar den bra att fästa sos vidén på alltså? Var ju billigt värre. Funkar det att påsarna skvalpar runt eller bör man lägga dem i en sådan där grytlocks-pryl?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 09:24   #9035
kelk
Living life in peace
 
kelks avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 815
Använder en kantin avsedd för detta (https://www.kitchenlab.se/p/kantin-gn-1-med-lock-anova/). Brukar vika överkanten av påsen och hänga över kanten så dom inte skvaplar runt.
kelk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 09:31   #9036
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av kelk Visa inlägg
Använder en kantin avsedd för detta (https://www.kitchenlab.se/p/kantin-gn-1-med-lock-anova/). Brukar vika överkanten av påsen och hänga över kanten så dom inte skvaplar runt.
Tack, men vill inte lägga 600 spänn på en plastburk, är därför jag kollar alternativ
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 09:38   #9037
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tack, men vill inte lägga 600 spänn på en plastburk, är därför jag kollar alternativ
Du kan få tips här:

https://www.sweclockers.com/forum/post/18776863
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 09:56   #9038
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Tack är lite aktiv i tråden där med, var där jag fick nys om erbjudandet. Men roligare att skriva på Kolo tycker jag. Tipset med IKEAS matbytta här var ju guld värt. Försöker du få mig bort från Kolo?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 11:15   #9039
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tänkte man kanske kunde borra hål i locket och lägga den där? Eller fila ner kanterna?
Den lådan på 10l där, fungerar den bra att fästa sos vidén på alltså? Var ju billigt värre. Funkar det att påsarna skvalpar runt eller bör man lägga dem i en sådan där grytlocks-pryl?
Det kan du nog göra, men hela "maskinen" får inte vara under vatten. Det är typ en maxgräns markerat på själva sous vidén.

Jag tycker det funkar bra sen fyller man den med vatten bara så står den ju stabilt.

Har aldrig haft problem med skvalpande påsar eftersom man vakumförpackar det man ska tillaga så sjunker det till botten. Men det kan nog gå bra med en sån du visa också.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 13:42   #9040
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
3d printa en stos till den.
https://www.thingiverse.com/thing:2812726
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath

Senast redigerad av r1kkie den 2020-12-02 klockan 13:44.
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 14:33   #9041
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tack är lite aktiv i tråden där med, var där jag fick nys om erbjudandet. Men roligare att skriva på Kolo tycker jag. Tipset med IKEAS matbytta här var ju guld värt. Försöker du få mig bort från Kolo?
Är aktiv i den tråden med, vem kan låta bli sådana fynd. Ska undersöka IKEA jag också, till helgen faktiskt.

Vill gärna ha dig kvar, du funderar väl inte på att dödshota mig?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 14:51   #9042
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Tog en bild åt er hur det ser ut för mig.
https://imgur.com/5k0kHKt
Min sous vidé kan värma upp till 20 liter vatten och den här lådan är ju "bara" 10. Men jag har aldrig behövt större för att tillaga det jag vill iaf.
Vissa rekommenderar lock för att isolera värmen bättre men tempen för mig ligger alltid på exakt samma iaf.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 15:19   #9043
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Jaha då har man precis på sekunden bokat ett RTX 3060 TI tack vare att en butiksanställd skvallrade om vilka kort man hade flest av i lager i en tråd på sweclockers som jag erotiskt nog läste en kvart innan korten släpptes.

Klickade på att uppdatera sidan var femte sekund sedan kl 14.58 (korten släpptes kl 15 hos samtliga svenska handlare), så fort den blev bokbar så boka jag. Råka sjabbla bort ca 3 sekunder på att öppna bankid istället för swish men annars gick själva beställning inkl betalning från att det gick att lägga i varukorgen till bekräftad betalning på mindre än 30 sekunder. Hoppas fan det räckte, dom hade mer än 50st i lager av den modellen jag beställde...

Senast redigerad av 40plus den 2020-12-02 klockan 15:20.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 17:20   #9044
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Tog en bild åt er hur det ser ut för mig.
https://imgur.com/5k0kHKt
Min sous vidé kan värma upp till 20 liter vatten och den här lådan är ju "bara" 10. Men jag har aldrig behövt större för att tillaga det jag vill iaf.
Vissa rekommenderar lock för att isolera värmen bättre men tempen för mig ligger alltid på exakt samma iaf.
Får helt enkelt testa en sådan IKEA-bytta till att börja med iaf. Kanske testar slänga i grytlocks-stället med i den byttan om den får plats.
Jag gillar faktiskt fläskkarré, brukar köpa sådana där 1kgs benfria och göra i ugnen. Kan man med Sos Vidén göra sådana stora köttstycken? Och tror du den får plats i byttan? Eller måste man dela upp köttstycket i mindre delar för att få plats i vakumpåsarna? Samma gäller ju julskinkan. Vore ju trevligt göra den hel.

Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Är aktiv i den tråden med, vem kan låta bli sådana fynd. Ska undersöka IKEA jag också, till helgen faktiskt.

Vill gärna ha dig kvar, du funderar väl inte på att dödshota mig?
Om du vill kan du ju i helgen kolla om grytlapps-stället får plats i 10l-byttan där, så kommer jag bara skicka gulliga kattbilder till dig.

Senast redigerad av Akerhage den 2020-12-02 klockan 17:23.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 18:02   #9045
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Får helt enkelt testa en sådan IKEA-bytta till att börja med iaf. Kanske testar slänga i grytlocks-stället med i den byttan om den får plats.
Jag gillar faktiskt fläskkarré, brukar köpa sådana där 1kgs benfria och göra i ugnen. Kan man med Sos Vidén göra sådana stora köttstycken? Och tror du den får plats i byttan? Eller måste man dela upp köttstycket i mindre delar för att få plats i vakumpåsarna? Samma gäller ju julskinkan. Vore ju trevligt göra den hel.



Om du vill kan du ju i helgen kolla om grytlapps-stället får plats i 10l-byttan där, så kommer jag bara skicka gulliga kattbilder till dig.
1kilo utan problem, börjar du snacka en stor julskinka så kan det bli värre.
Dessa fungerar säkert också https://www.ikea.com/se/sv/p/samla-l...rent-80102976/
men då behöver du nog klippa till kanten lite så att det går o knäppa på den.
Eller om det går över den biten vet jag inte iaf.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)