Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-02, 12:45   #1
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Markant styrkeförlust i knäböj, whyy?

Under tidiga året och under sommaren med mycket ledighet och gott om tid för träning körde jag Russian squat routine varannan dag.

Var uppe på 195x1. 180x4. Och kunde göra 5or på 170 vilken dag som helst.

Spola framåt nu och det har varit mycket skola, praktik osv med många trötta dagar och jag har inte kört lika frekvent sedan i somras, men åtminstone 2 pass knäböj i veckan.

För exakt en månad sedan kunde jag i alla fall göra några singlar på 180kg. Och för ca 3 veckor sedan gjorde jag 170x5.

De senaste 6 passen har jag försökt gå upp på vikter åtminstone vid 170kg men redan innan 160kg blir allt som bly och styrkan försvinner och även tekniken blir lidande.

Idag körde jag första gången på en vecka då jag tänkte att jag kanske var utsliten eller behövde en längre återhämtning, men efter en stege uppåt lyckades jag pressa en ful 160x2....

Någon som har varit med om liknande eller har några råd? Anta att jag har koll på kost och sömn.
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 13:09   #2
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Under tidiga året och under sommaren med mycket ledighet och gott om tid för träning körde jag Russian squat routine varannan dag.

Var uppe på 195x1. 180x4. Och kunde göra 5or på 170 vilken dag som helst.

Spola framåt nu och det har varit mycket skola, praktik osv med många trötta dagar och jag har inte kört lika frekvent sedan i somras, men åtminstone 2 pass knäböj i veckan.

För exakt en månad sedan kunde jag i alla fall göra några singlar på 180kg. Och för ca 3 veckor sedan gjorde jag 170x5.

De senaste 6 passen har jag försökt gå upp på vikter åtminstone vid 170kg men redan innan 160kg blir allt som bly och styrkan försvinner och även tekniken blir lidande.

Idag körde jag första gången på en vecka då jag tänkte att jag kanske var utsliten eller behövde en längre återhämtning, men efter en stege uppåt lyckades jag pressa en ful 160x2....

Någon som har varit med om liknande eller har några råd? Anta att jag har koll på kost och sömn.
Många gånger och det är fullt naturligt. Min erfarenhet är dessutom att om du nu försöker träna ännu hårdare för att nå en tidigare topp så kan det gå hyfsat illa beroende på hur envis du är. Bättre är att skynda långsamt.

Säger det inte sig självt? Du toppade och tränade hårt efter ett schema i ett halvår men har nu degat och fokuserat på annat.

Det jag har gjort i din sits är att antingen träna lugnt en period och sedan hoppa på samma schema som gav mig tidigare PB, alternativt om ex. 1x4 på 185kg numera är målet att du börjar överdrivet lågt, ex gör 10x4 på 120kg och jobbar dig upp med höjning om ex. 5-10kg per vecka.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 15:15   #3
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Många gånger och det är fullt naturligt. Min erfarenhet är dessutom att om du nu försöker träna ännu hårdare för att nå en tidigare topp så kan det gå hyfsat illa beroende på hur envis du är. Bättre är att skynda långsamt.

Säger det inte sig självt? Du toppade och tränade hårt efter ett schema i ett halvår men har nu degat och fokuserat på annat.

Det jag har gjort i din sits är att antingen träna lugnt en period och sedan hoppa på samma schema som gav mig tidigare PB, alternativt om ex. 1x4 på 185kg numera är målet att du börjar överdrivet lågt, ex gör 10x4 på 120kg och jobbar dig upp med höjning om ex. 5-10kg per vecka.
Saken är väl att jag hade stabiliserat mig rätt bra i styrka sedan jag körde efter Russian squat routine, vilket ändå är ca 3 månader sedan. Men nu helt plötsligt under november månad så har styrkan bara sjunkit.
Det inte acceptabelt att efter att varit uppe och nosat på 200kg, så känns 160kg tungt nu, trots att jag tränar övningen var fjärde-femte dag. Det är ju inte ens några monstervikter. 160kg var ju det jag skrev in som 1rm i början av året...

Men jag antar att det inte finns någon förklaring, ska nog göra som du säger och börja om, och börja lättare.
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 11:45   #4
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Kan det vara någon liten skada som spökar?
Har märkt ibland att en liten skada kan innebära mycket mindre vikt på stången...
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-09, 10:37   #5
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Styrka på högnivå är en färskvara. Min gissning är att du har minskat på den totala träningsvolymen på sistone. Så kroppen svarar med "detraining". Det postiva är att om du hoppar på liknande upplägg som du körde i somras så kommer nog styrkan tillbaka. Närmare sitt genetiska max man är desto mindre kan låta bli att träna mycket, framför allt under längre tid flera veckor/månad/månader.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)