Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-02, 12:23   #1
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Question Deff med familjeliv och barn

Hej!

Söker praktiska erfarenheter på hur ni hanterar viktnedgång med familjeliv?

Vi har två döttrar hemma och vill vara försiktig med hur vi pratar om mat och vikt då det är tillräckligt med skit och press via sociala medier och kompisar.
Hur lägger ni upp det?

Status nu är trevligt semesterfet efter en dryg vecka på holmarna med ett midjemått på 110 cm på mina 47 år o 172 cm.

Hälsningar
C
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 13:01   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Man kan dra ned på kalorierna de måltider du inte äter med barnen. Annars försöka förklara att anledningen du inte äter vissa saker har med hälsa och välmående att göra, och inte vikt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 15:11   #3
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Detta är ju inte någon tävlingsdiet direkt utan viktnedgång som bör ske i första hand av hälsoskäl. Jag har själv inte varit i din sits och vet inte hur dina döttrar skulle reagera, men jag upplever att motståndet mot fat shamingen gått för långt och att det numer råder någon slags felaktig uppfattning om att man kan ha en sund kropp oavsett vikt bara man inte skäms över hur man ser ut. Detta har gått för långt tycker jag och stämmer inte alls med forskningen där det är tydligt att det är positivt för överviktigt att gå ner i vikt.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 15:16   #4
paropirat
Registered User
 
paropirats avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Halmstad
Inlägg: 388
Ät som vanligt men ät mindre portioner. Komplettera med proteinshakes om du nojar över för låg proteinmängd.
paropirat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 18:01   #5
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Mindre mat, nyttig mat och motion lär snarare hjälpa barnen till bra vanor tror jag. Skippa tokdeff, vlcd osv utan utan kör "hälsosamma" måltider och träna på.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 19:05   #6
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Tack för input alla!

Vi äter någorlunda vettig mat till middagar så jag kommer nog satsa på att följa ngn form av matschema till lunch o frukost.

Jag vill föra vidare till dom att mat o träning är roligt.

C
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 11:03   #7
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av crilloan Visa inlägg
Tack för input alla!

Vi äter någorlunda vettig mat till middagar så jag kommer nog satsa på att följa ngn form av matschema till lunch o frukost.

Jag vill föra vidare till dom att mat o träning är roligt.

C
Kör periodisk fasta och ät ingenting alls till frukost och lunch, sen kan du moffa i dig allt möjligt till middag i stora mängder. Dina döttrar kommer att bli mycket imponerade och också vilja äta sådär mycket.

SÅ mina vänner, skapar man sunda ideal!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-24, 00:46   #8
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Lagar du mat med mycket grönsaker, vettigt med protein och någorlunda lite fett så kan man i princip äta sig rejält mätt varje måltid om man inte vill gå ner i vikt. För att gå under balans krävs det väl lite disciplin också. Det kräver lite planering, tid och kunskap (där tiden brukar kunna vara den begränsande faktorn).

Men gör man så behöver man egentligen inte prata så mycket om kosten mer än att poängtera att grönsaker är nyttiga, och det måste man ju lära ut ändå.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-24, 13:07   #9
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
finns väl vetenskap att bukfetma är hälsofarligt och att ett midjemått över 100 cm är en risk. Använd detta och säg att du vill vara mer hälsosam och kunna leva längre och friskare. Även om det är för dig "vikten" räknas behöver du inte prata om vikt men att tappa ett par kg är nödvändigt för att komma dit du vill.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 10:50   #10
Teslamodel3
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av crilloan Visa inlägg
Hej!

Söker praktiska erfarenheter på hur ni hanterar viktnedgång med familjeliv?

Vi har två döttrar hemma och vill vara försiktig med hur vi pratar om mat och vikt då det är tillräckligt med skit och press via sociala medier och kompisar.
Hur lägger ni upp det?

Status nu är trevligt semesterfet efter en dryg vecka på holmarna med ett midjemått på 110 cm på mina 47 år o 172 cm.

Hälsningar
C
Delar med mig av hur jag gör. Jag tänker så här att det finns väl ingen anledning att göra en stor grej av det? Det är ju du som skall äta lite mindre kcal och inte barnen. Det är ju du som gör justeringar i din egen mat.

Låter som att du ligger över 30% i bf, vilket gör det ganska angenämt att börja gå ner eftersom det går fort i början när man börjar från en så hög nivå.

https://www.styrkelabbet.se/kalkylat...sfett-procent/

Jag har en dotter på 5år och vi pratar om allt. Jag poängterar att det är viktigt att äta så man blir stor och stark. Är man tjock så har man valt det själv, inget rätt eller fel utan ett val man gjort. Samt att man blir tjock om man är vuxen och äter för mycket godis. Det är ju ganska basics och inget att hymla om.

Jag ligger själv på 12% bf och äter stora portioner med av i min mening vettig mat. Lövbiff, nötfärs, kyckling, torsk istället för små portioner av korv, fläskfärs, lax. Till det grönsaker och fullkornsris, bulgur, fullkornspasta eller så, fast mindre portioner ris/pasta och mer kött/grönsaker. Lagar sås på mjölk och undviker fett.

Det syns liksom inte för barn att jag pusslar om och äter mer kött och mindre ris.

Vi käkar ute förhållandevis ofta och då väljer dottern var vi äter, men det är ju fortfarande jag och min mun som beställer maten. Hon väljer sin Max-box och konfigurerar den som hon vill och jag är ju fri att också ta en max-box istället för en dubbel cheese och bacon med extra chili cheese och lökringar samt plusmeny och coca cola. Ofta tar jag *bara* en kycklingsallad och en fiskburgare utan majonäs till det.

Äter vi pizza så delar vi en pizza och jag tänker att en halv pizza är ungefär det jag behöver osv. Det är svårt att lämna en slice om lilltjejen inte orkar, men så jäkla gött när man väl gjort valet.

Köper vi godis så vet hon ju som sagt om att vuxna blir tjocka av godis så det är aldrig några problem att jag inte köper en egen påse utan smyger ner några av mina favoriter i hennes påse.

Det är alltså ingen stor familjegrej utan bara jag själv som väljer vad jag pillar i mig. Vill även poängtera att vikten är något jag inte bryr mig om utan det är midjemåttet som avgör om man är tjock. Jag har tex ett BMI på 26 vilket innebär övervikt, men vikten sitter inte kring midjan hehe.

Senast redigerad av Teslamodel3 den 2019-12-05 klockan 10:54.
Teslamodel3 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)