Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-17, 10:40   #46
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Mjök är väll rätt bra näringsmässigt? Men ska man ta risken för prostatacancer i åtanke?
Vet man säkert att det är mjölk som ökar risken för prostacancer? Hört en hypotes att det beror på kasein.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 10:43   #47
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Vet man säkert att det är mjölk som ökar risken för prostacancer? Hört en hypotes att det beror på kasein.
Snackas väll om att det möjligen är kalciumet i mjöken som är boven? Om jag förstått det rätt.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 11:11   #48
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Snackas väll om att det möjligen är kalciumet i mjöken som är boven? Om jag förstått det rätt.
Det är en kombination av IGF-1, kalcium, mättat fett och mjölkprotein (huvudsak kasein) som associeras med ökad risk för PC.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 11:17   #49
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Snackas väll om att det möjligen är kalciumet i mjöken som är boven? Om jag förstått det rätt.
Kan vara så men kalcium är essentiellt, tror det kan vara mejeriprodukter, prostatacancer är vanligare där man konsumerar mer mejeriprodukter men korrelation är ej kausalitet alltid.

Egcg som finns i grönt te o lykopen (tomater) tycks ge ett skydd mot prostatacancer

Senast redigerad av kvarnis den 2019-09-17 klockan 11:20.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 13:22   #50
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Det är en kombination av IGF-1, kalcium, mättat fett och mjölkprotein (huvudsak kasein) som associeras med ökad risk för PC.
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Kan vara så men kalcium är essentiellt, tror det kan vara mejeriprodukter, prostatacancer är vanligare där man konsumerar mer mejeriprodukter men korrelation är ej kausalitet alltid.

Egcg som finns i grönt te o lykopen (tomater) tycks ge ett skydd mot prostatacancer
Skall man tänka på risken för prostatacancer och hur mycket mjölk/mejeriprodukter man konsumerar då? Ha det i åtanke liksom. Dricker man 1 liter mjölk om dagen, Eller som Hoa Hoa 5 liter kanske man bör minska på det?

Eller är det ett såpass bra livsmedel att man tar risken
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 13:40   #51
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Skall man tänka på risken för prostatacancer och hur mycket mjölk/mejeriprodukter man konsumerar då? Ha det i åtanke liksom. Dricker man 1 liter mjölk om dagen, Eller som Hoa Hoa 5 liter kanske man bör minska på det?

Eller är det ett såpass bra livsmedel att man tar risken
Om jag genom att dricka mindre mjölk därmed kan minska risken att drabbas av prostata cancer så är valet självklart för mig. Jag dricker mjölk i kaffet bara. Till overnight oats, musli etc dricker jag havre/mandelmjölk. Tar vassletillskott men inte kaseintillskott.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 13:43   #52
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Skall man tänka på risken för prostatacancer och hur mycket mjölk/mejeriprodukter man konsumerar då? Ha det i åtanke liksom. Dricker man 1 liter mjölk om dagen, Eller som Hoa Hoa 5 liter kanske man bör minska på det?

Eller är det ett såpass bra livsmedel att man tar risken
Omöjligt att svara på om vilken mängd mjölk är som är pontentiellt dåligt, finns väl ingen studie som undersöker detta, finns tom nån studie som visar att mejeriprodukter sänker risken för cancer i magen.

https://youtu.be/Rx9lZKSACFc

Dricker själv ej mjölk, får finnar av det , blir däremot ett par skivor ost per dag för kalciumets skull.

Senast redigerad av kvarnis den 2019-09-17 klockan 13:44.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 17:30   #53
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Om jag genom att dricka mindre mjölk därmed kan minska risken att drabbas av prostata cancer så är valet självklart för mig. Jag dricker mjölk i kaffet bara. Till overnight oats, musli etc dricker jag havre/mandelmjölk. Tar vassletillskott men inte kaseintillskott.
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Omöjligt att svara på om vilken mängd mjölk är som är pontentiellt dåligt, finns väl ingen studie som undersöker detta, finns tom nån studie som visar att mejeriprodukter sänker risken för cancer i magen.

https://youtu.be/Rx9lZKSACFc

Dricker själv ej mjölk, får finnar av det , blir däremot ett par skivor ost per dag för kalciumets skull.
Ok,tack för svaren.

Dricker själv ungefär 1 liter om dagen med mitt vasslepulver och käkar ost/yoghurt osv då och då, Inget jag grubblar över sådär men alltid intressant att bli lite klokare.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 18:59   #54
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Om jag genom att dricka mindre mjölk därmed kan minska risken att drabbas av prostata cancer så är valet självklart för mig. Jag dricker mjölk i kaffet bara. Till overnight oats, musli etc dricker jag havre/mandelmjölk. Tar vassletillskott men inte kaseintillskott.
Finns det någon skillnad i näringsinnehåll på blötlagd havre vs vanlig havre? Själv gör jag en shake på vanlig torr havre m.m. varje morgon.
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 19:34   #55
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Mäktigman Visa inlägg
Finns det någon skillnad i näringsinnehåll på blötlagd havre vs vanlig havre? Själv gör jag en shake på vanlig torr havre m.m. varje morgon.
Havre innehåller fytas som vid blötläggning bryter ner fytinsyran.


(Gäller ej om du menar havregryn.)
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 00:02   #56
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Havre innehåller fytas som vid blötläggning bryter ner fytinsyran.


(Gäller ej om du menar havregryn.)
Åfan, men gör inte alla overnight oats på havregryn? Söker man på overnight oats-recept så står det havregryn på alla.
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 07:08   #57
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Mäktigman Visa inlägg
Åfan, men gör inte alla overnight oats på havregryn? Söker man på overnight oats-recept så står det havregryn på alla.
Det Wain menar är att i helt havre, alltså där grynen inte är separerade, finns fytinsyra. I gryn finns inte fytinsyra alls. Önskar du fytas så tillsätt vete/kruskakli eller dylikt.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 15:25   #58
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Jo jag förstod det, men när man snackar om overnight oats brukar man väl syfta på blötlagda havregryn? M.a.o. finns det ingen näringsmässig anledning till att blötlägga havregryn?
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 15:40   #59
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Det Wain menar är att i helt havre, alltså där grynen inte är separerade, finns fytinsyra. I gryn finns inte fytinsyra alls. Önskar du fytas så tillsätt vete/kruskakli eller dylikt.
Grynen är inte separerade . De är ångbehandlade, värmen tar död på enzymet fytas. Fytinsyran i grynen bryts därmed inte ner.

Tror inte att det finns några näringsmässiga fördelar att blötlägga grynen, så tillvida att man inte tillsätter något som innehåller aktivt fytas? Är nog mest en konsistensfråga.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 21:11   #60
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Svaret till denna tråd:
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u Visa inlägg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)